Maar dat is niet de topicvraag.
Daarom ga ik er ook niet verder op in.
En juist dat verschil tussen 1 uur of 3 uur kan het enorme verschil maken. Het is echt te makkelijk om er maar van uit te gaan dat na een uur de familie wel op de hoogte zijn. Dit duurt vaak veel langer doordat mensen soms moeilijk te achterhalen zijn.
Dat er gewacht wordt om uberhaupt een bericht te plaatsen over (dodelijke) slachtoffers, daar kan ik goed in komen. Juist vanwege bovenstaande reden. Eigenlijk vind ik dat ook "normaal" .
Maar als je al bericht, dan maakt het, in mijn ogen, ook niet meer uit of je wacht met het plaatsen van een foto/film. (Daarom had ik het ook specifiek over foto's, en maak ik onderscheid tussen het nemen van foto's en het publiceren.)
Ja, het kan schokkend zijn, als iemand op zo'n foto herkent dat het om een familielid (kan) gaan. Los van beeldmateriaal waar je ongewenst mee geconfronteerd wordt, vind ik dat die persoon dan gewoon nooit zulke foto's moet gaan bekijken. Als je wel naar zulke foto's gaat kijken op bijv 112 sites, dan neem je zelf dat risico. Want is het dan ethisch wel "ok" als diezelfde persoon bewust naar zulk beeldmateriaal kijkt, maar het een "onbekend" iemand is?
Om het op een andere manier te verwoorden:
Iemand die het argument gebruikt "ik plaats geen foto's omdat de familie nog niet op de hoogte is" , moet dan helemaal niet berichten over zulke incidenten totdat de familie op de hoogte is.
Anders (dus wel berichten maar geen foto's) is het gewoon een drogreden om je eigen geweten te sussen. Wat een prima reden is, maar wees dan gewoon eerlijk.