@Tony-cc ik citeer je post niet, wordt een beetje te onoverzichtelijk. Maar ik ben het niet met je eens vwb het 'mogen' bijten van de honden.
Deze discussie hebben wij al eerder gehad op dit forum, lees
hier maar terug en ook
hier heb ik antwoord gegeven op je vragen.
Inmiddels voor de 3e keer: De beveiliger wordt niet vervolgd als zijn hond bijt in een noodweer situatie, dat is anders dan dat hij de 'bevoegdheid heeft om te bijten'. Een burger wordt niet vervolgd als hij iemand neerslaat met een knuppel in een noodweer situatie, dat geeft een burger ook geen bevoegdheid om met een knuppel te slaan.
Voor een beveiliger gaat noodweer ook een stuk minder snel op, te denken aan lokaal of huisvredebreuk. Ook voor een beveiliger geldt dat weglopen erbij hoort, niet de confrontatie opzoeken en vervolgens de hond inzetten als het niet meer lukt. Dat is geen noodweer en bovendien ook niet proportioneel, je had die hond immers al op voorhand bij je.
Om een lang verhaal kort te maken: een particuliere beveiliger mag zijn hond NIET, NOOIT, laten bijten. Er zijn echter bepaalde uitsluitingsgronden waar hij/zij zich SOMS op kan beroepen.
Of jij nou een beveiliger bent met een getrainde hond of een loodgieter met een trouwe hond, dat maakt voor de wet niets uit.
Ik vind het wel jammer dat je zegt dat sommige agenten verkeerd zijn geïnformeerd, terwijl je zelf volgens mij nog steeds niet snapt hoe het zit.