Juni 2005 - Vliegtuigkaping

Auteur Topic: Juni 2005 - Vliegtuigkaping  (gelezen 40646 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Gepost op: 21 april 2005, 00:03:26
De casus van juni 2005 zal begeleid worden door Wout!


De AED specialist van Europa


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2005, 01:51:12
brand los Wout  ;)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2005, 07:21:37
Bij deze :D

Voordat ik begin: welkom bij deze casus. De casus zal, net als alle andere casussen, groeien naarmate de tijd vordert. De meest bizarre dingen kunnen gebeuren, maar aan de andere kant: dit hoeft niet. De besluiten van jullie, de hulpverleners, zullen een beslissende rol spelen bij de verloop van de casus. Wel kan ik beloven dat vrijwel alle disciplines aan bod komen.

Ik wens iedereen vast veel succes bij het bestrijden van dit incident, deze crisis of deze ramp: wat het ook moge worden. Daarbij geef ik één tip: denk breed. De gebruikelijke kaders zijn in situaties als deze niet toereikend, er zijn een stuk meer factoren om rekening mee te houden. Dit is geen ‘ongeval met’, cacaobrand of winkeldief. Want dit is: een 112- melding ;)
Wout


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2005, 07:27:39
Casus dag 1:


“112 alarmcentrale, met wie kan ik U doorverbinden?”
“Hallo, hallo......”
“Mevrouw, bent u daar nog?”
“Jaja, ik ben er nog. Spreek ik met de politie?”
“Mevrouw, even rustig ademhalen. Wat is er aan de hand?”
“Ik geloof dat er een kaper in het vliegtuig zit, ik heb zijn pistool gezien”


Na wat verder vragen blijkt het om vlucht HC-5051 van luchtvaartmaatschappij Onur Air te gaan, welke op het punt staat op te stijgen van Rotterdam Airport (voorheen beter bekend als Zestienhoven) richting Antalya, Turkije. Het vliegtuig van het type Airbus A300 is volgeboekt en heeft waarschijnlijk tussen de 250 en de 300 passagiers aan boord. De eventuele kaping is nog niet begonnen. Bovendien kan de vrouw maar één gewapende man melden. De man lijkt van Nederlandse afkomst. Meer is bij de centralist nog niet bekend.

Hoofdvraag:
Met wie moet de centralist(e) contact opnemen?

Deelvragen:
-  Welke informatie is nodig?
-  Welke actie/acties moet/moeten nu ondernomen worden?


Natuurlijk kunnen jullie zelf andere vragen oproepen en soms beantwoorden. Succes!


ps. Het vluchtnummer, de vliegtuigmaatschappij en het type en merk van het vliegtuig zijn volledig willekeurig gekozen. Alle gelijkenissen met de werkelijkheid berusten op toeval.
Wout


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #4 Gepost op: 1 juni 2005, 07:37:50
Ik weet niet gigantisch veel van het politie systeem af maar ik ga mijn best doen:

Als ik het goed begrijp heeft de centralist de vrouw aan de lijn.

Ik denk dat het verstandiger is eerst op de vrouw door te praten om meer informatie binnen te halen.

Waar in het vliegtuig bevind zich de mevrouw die aan de telefoon hangt?
Gaat het echt maar om één man? Of zijn er meerdere?
Wat voor soort wapen heeft hij?
Wat roept dan wel zegt de man?

Dan moet natuurlijk nog duidelijk worden of het niet om een nep melding gaat!!!

Verder denk ik dat de centralist de politie en koninklijke marechaussee moet inlichten hierover. Dit zodat deze alvast stand-by kunnen staat in geval dat.

Ook mogelijk contact met het vliegtuig zelf?

Ook moet duidelijk worden waar het vliegtuig staat!!!


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #5 Gepost op: 1 juni 2005, 10:23:24
Kan de vrouw geen stoelnummer doorgeven waar de man zit misschien dat ze dan via de lijst kunnen zien wie daar moet zitten en of die in gezelschap was.
Ook contackt opnemen met de cockpit lijkt me geen slecht idee.
En de rest sluit ik me bij gerard aan
 ;D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 1 juni 2005, 10:26:09
Het is de 112 centralist. Doorverbinden naar de PMK is dus nodig. Daar kan dame verder uitgevraagd worden.

Verder denk in de de PMK de melding serieus zal nemen en zsm de luchtvaartautoriteiten op de hoogte zal stellen. Punt 1 is vliegtuig aan de grond houden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2005, 10:37:27
nog geen werk voor de brandweer,ff een bakkie koffie  8)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #8 Gepost op: 1 juni 2005, 12:04:21
nog geen werk voor de brandweer,ff een bakkie koffie  8)

Doe mij er ook eentje en een roze koek graag ;D


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #9 Gepost op: 1 juni 2005, 12:33:28
Vliegtuig ff laten wachten denk ik, luchtverkeerstoren informeren. Smoes aan de passagiers: Technische storing, dat kan Onur Air toch wel maken ten opzichte van de passagiers. Authoriteiten informeren. Passagierslijst doornemen naar verdachte personen.
Marrechaussee op de hoogte brengen en voorbereiden eventueel een perimeter afzetten. BBEm op standby laten zetten en voorbereiden op eventuele actie.
Zoeken naar andere manieren om te bevestigen dat het om een daadwerkelijke kaper gaat.