Juni 2005 - Vliegtuigkaping

Auteur Topic: Juni 2005 - Vliegtuigkaping  (gelezen 40664 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #10 Gepost op: 1 juni 2005, 13:40:47
dat bakkie koffie sla ik niet af !! hebbie er ook een gevulde koek bij ? ??? ???


Paul SEH

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 1 juni 2005, 13:48:50
Medisch gezien weten wij nog van niets. Ik ga dus ook voor de koffie met koek. Lekker bij de TV.  8)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #12 Gepost op: 1 juni 2005, 14:01:34
Fijn begin.... melding komt dus binnen in Driebergen, die gaanDoorprikken naar politie rotterdam, die zullen de melder uitvragen. aan de hand daarvan zal er verder actie ondernomen worden....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #13 Gepost op: 1 juni 2005, 14:26:30
Geen bloed? Ga ik de auto maar weer es wassen. ;D


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #14 Gepost op: 1 juni 2005, 14:38:25
Dag 1 deel 2


Na de vrouw wat gekalmeerd te hebben heeft de 112-centraliste haar doorverbonden met de politiemeldkamer. Deze hebben wat meer informatie uit haar kunnen krijgen:

De naam van de melder is Caroline de Bree, 24-jarige verpleegkundige. Ze zit zelf op stoelnummer 21B, en volgens de vrouw zit de gewapende man 3 rijen voor en één rij rechts van haar. Al deze plaatsen zijn vrij dicht bij de cockpit. Ze heeft maar één gewapend persoon gezien en hij lijkt niemand te kennen. Ook heeft ze hem nog niets horen zeggen.
De persoon is rond de 1.80, breed postuur ("hij is eigenlijk best gespierd") met een kaal hoofd. Hij draagt een zwart leren jack, wit overhemd en een spijkerbroek.
Het wapen ("ik weet het bijna zeker, zo'n wildwest ding! Ja, een revolver, ik weet het zeker. En hij is best groot!") schijnt dus een revolver te zijn, metaal. Ze zag het wapen toen de verdachte naar achteren liep. Wat hij ging doen weet de verpleegkundige niet, hij kwam wel vrij snel terug en leek niet gespannen. Wel keek hij vrij nors en reageerde hij alert toen iemand langsliep.



Inmiddels zijn de volgende vliegtuiggegevens gevonden:





Het gaat om een airbus A300 richting Turkije. Vertrektijd was 3 minuten gereden, wat correspondeert met het verhaal van de vrouw die zegt dat ze aan het taxiën zijn richting startbaan. Het tweemotorige vliegtuig kan maximaal 266 passagiers en 7 bemanningsleden meenemen (2 piloten en 5 stewards/stewardessen).

De meldkamer heeft contact opgenomen met de marechaussee van het vliegveld. Op het moment is 16 man marechausseepersoneel aanwezig. Daarbovenop komt nog particulier veiligheidspersoneel welke tijdelijk taken van de marechaussee over kan nemen. Dit betekend dat in minder dan 10 minuten zeker 12 man marechaussee ter plaatse kan zijn. De politie heeft geen gebrek aan middelen: in de buurt zijn 2 grote politiebureaus (Boezembocht en Noord) welke binnen 12 minuten elk zeker 6 voertuigen kunnen leveren. Binnen 20 minuten kan bureau Boezembocht daar in noodgevallen nog 10 voertuigen bovenop doen. Daarnaast kan in andere districten gesnoept worden.

Op dit moment probeert de meldkamer contact te krijgen met de verkeerstoren. Komen we bij de volgende vragen:

  • Vliegtuigen aan de grond houden? Welke smoes?
  • Politie richting vliegveld sturen? Ook speciale eenheden als arrestatieteams of bijstandeenheden?
  • Het vliegveld zelf voor alle vliegverkeer vergrendelen?
  • Op dit moment staan 2 hulpverleningsheli’s op het vliegveld: een traumaheli en een politieheli. Wat daarmee doen?
Wout


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 1 juni 2005, 14:42:35
ik weet absoluut niet wat de procedures zijn bij kapingen,dus ik wacht gewoon af.We zetten nog een bak koffie,en we horen het wel als die kaper met vuur gaat spelen.Wel even het nieuws aanzetten


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #16 Gepost op: 1 juni 2005, 14:54:46
Vliegtuig aan de grond houden? Ja... smoes...mag niet al te moeilijk zijn, technische storing is zo bedacht, ff met een paar hendeltjes spelen en er komt rook uit de motor ::)

Revolver: 6 patronen per keer....herladen duurt vrij lang...maar misschien dat hij nog "backup" wapens heeft



vliegtuig laten taxien naar een plek waar niet teveel mensen in de buurt zijn, politie op een uitgangsstelling buiten het zicht van het vliegtuig op laten stellen.

Informeren: meldkamer stafKmar in Den haag, alarmeren: AT BSB en de BBE-SIE, en AT rotterdam. dat is voorlopig voldoende zolang het om 1 persoon gaat.

Politieheli de lucht in sturen ivm waarnemen, platform compleet afgrendelen en via platformmanager(bereikbaar via Luchtverkeersleiding) alle medewerkers binnen halen.
Als de traumaheli een alternatieve locatie heeft om te landen die ook de lucht in om inzetbaar te blijven, anders is het jammer

Nog geen opvallende eenheden naar buiten, alleen waarnemen en informatie proberen te verzamelen.


Onur Air bellen/post van de Kmar langssturen om de passagierslijst te halen. Vragen of het dus een toestel met een 1e Klasse is die is afgescheiden of een "enkel volume"

Benaderen van het toestel in principe nog niet, maar indien noodzakelijk via de achterkant

Passagierslijst via Infodesk/Nsis-List en controleren op mogelijke connecties van de persoon.  Dit is een taak waar al gauw een man of 4 mee bezig is, 2 man bij elke uitgang van het platform.

Rotterdam Airport ken ik niet...maar denk dat nadat de politieheli in de lucht is er geen vliegverkeer meer is, dus alle inkomende vluchten omleiden via schiphol of eindhoven.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #17 Gepost op: 1 juni 2005, 14:59:21
Dit is toch meer een taak voor de counter-terrorisme eenheden. Dit soort geintjes doen het namelijk niet meer zo goed sinds 9-11.

Vliegtuigen aan de grond houden? Welke smoes?

Onur Air staat bekend om zijn gebrekkige onderhoud, gooi het op een technische storing aan de motor of het landingestel (de laatste is niet vanuit het vliegtuig zelf te zien en bied een ongeziene benadeiringswijze voor bijstandseenheden)

Politie richting vliegveld sturen? Ook speciale eenheden als arrestatieteams of bijstandeenheden?

Politie naar het vliegveld sturen om de omgeving veilig te stellen, mocht het om een kaper gaan en hij heeft het spelletje door is de omgeving in ieder geval veilig geslteld en wordt iedereen op een goede afstand van het vliegtuig in kwestie gehouden
Een vliegtuig zit volgeladen met brandstof, daarnaast gaan kogels en vliegtuigen niet samen. Daarnaast zou het kunnen gaan om een echte kapingssituatie, de meest verstandige keus is om het BBE korps mariniers in te schakelen en een eventuele interventie voor te bereiden. Het BBEm kan binnen 90 min. gegarandeerd worden ingezet overal binnen NL.
Het is ook nog onbekend of het gaat om meerdere kapers, het is erg zeldzaam dat vliegtuigen door één persoon gekaapt wordt, de kans is dus groot dat er meerdere kapers zullen zijn.

Het vliegveld zelf voor alle vliegverkeer vergrendelen?
Op dit moment staan 2 hulpverleningsheli’s op het vliegveld: een traumaheli en een politieheli. Wat daarmee doen?


Op veilige afstand en buiten het gezichtsveld van de Airbus heli's standby laten staan voor vervoer van eventuele slachtoffers. Het vliegverkeer kan tot nadere informatie over de crisis gewoon door blijven gaan.


Elles

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 1 juni 2005, 16:29:37
Als het echt om een kaping gaat moeten we de vrouw (die nog aan de lijn is) niet onnodig in gevaar brengen. Haar dus instructies geven: ze moet de telefoon op speaker zetten en op haar schoot leggen. Op die manier kunnen we meeluisteren met wat er in het vliegtuig gebeurt. Aan onze kant van de lijn mag er geen geluid gemaakt worden.


Elles

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 1 juni 2005, 16:32:45
Om het vliegtuig te kunnen benaderen moet er kleding van technici geregeld worden. Die kan de BBE aantrekken om niet op te vallen. Zij kunnen richtmicrofoons/ camera's plaatsen om meer info te verzamelen.