Juni 2005 - Vliegtuigkaping

Auteur Topic: Juni 2005 - Vliegtuigkaping  (gelezen 40650 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #130 Gepost op: 14 juni 2005, 21:38:52
in de vleugels en in het staartstuk. niet vooraan dus...

Misschien is het mogelijk.
Brandweermensen, jullie advies ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #131 Gepost op: 14 juni 2005, 22:20:12
ik weet er niet veel vanaf, maar het lijkt me wel erg gevaarlijk. Als het ontploft dan ben je zelfs bij de staart van het vliegtuig niet meer veilig en als je ook maar 1 drupje lekt staat gelijk alles in brand en is het nog erger.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #132 Gepost op: 15 juni 2005, 20:02:41
Als we 80 SO's voor de kiezen krijgen dan moet er snel worden opgeschaald.
Direct 20 extra ambulances, tweede SIGMA team, en tweede MMT ter plaatse laten komen.
De regio ziekenhuizen hadden al een vooraankondiging gehad. Nu krijgen ze het advies om het externe rampenplan op te starten.
De 1e Sigmatent staat al op veilige afstand opgetels in de loods. De tweede komt daarnaast te staan. Aan ef afvoer routes zijn door de politie vrijgemaakt en worden door hun ook vrij gehouden.

Patient met schotwond thorax: Intubatie en beademing. 2 Infuzen en transport traumacentrum.
De rest van de patienten met verbrandingen worden gekoeld door de brandweer of krijgen burnshiled om te koelen. 1 of 2 infuzen afhankelijk van de mate van de verbranding. En natuurlijk allemaal O2 via een non-rebreather kapje. Zonodig vindt er intubatie en beademing plaats.

We zijn al lekker bezig dus laat de hulp maar snel komen.  ;)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #133 Gepost op: 16 juni 2005, 01:12:08
UPDATE

Er wordt afgeschaald naar GRIP 3, het is geen landelijke issue meer. De brandweer schaalt op, zowel binnen als buiten de regio worden de kazernes leeggetrokken. 12 TS'en, 7 HV's, 3 GNK-HAB's (allemaal gebracht door de brandweer), 3 ladderwagens en een aantal bijbehorende aanhangwagens met slangen en pompen zijn onderweg. Één van de pompen komt van de waterschappen, met een gigantische capaciteit van 15.000 liter water per minuut. Bovendien komen ter plaatse 3 verbindings- en commandowagens, een haakarmbak slangen en 2 haakarmbakken basis groepsuitrusting.

Ook de geneeskundige sectie besluit groot alarm te slaan: een tweede SIGMA team wordt opgeroepen, bovendien worden 2 MMT's ter plaatse verzocht. De 12 bijbestelde ambulances maken het plaatje af, samen met de hiervoor al genoemde 3 GNK-bakken.

De brandweer is hard aan het ontruimen. Inmiddels staan al 120 mensen buiten het vliegtuig, met niets meer dan schrammen en een kuchje. Voor de opvang van deze mensen wordt Opvang en Verzorging van het rode kruis ingeschakeld. Deze zijn echter nog lang niet aanwezig. De brandweer meldt definitief tussen de 80 en 90 gewonde slachtoffers, waarvan zeker 8 bekneld tussen stoelen, bagage en cateringmaterieel. Rotterdam Airport heeft inmiddels de achterste vliegtuigdeur verbonden aan een liftvrachtwagen, welke normaal voor bagage gebruikt worden. Dit maakt het gebruik van brancards en het vervoer van zwaarder materieel mogelijk.

Het slachtoffer met de schotwond is buiten, tesamen met 7 anderen. Voornamelijk 2e en 3e graads brandwonden en rookvergiftiging zijn de verschijnselen. Eén van de slachtoffers is buiten bewustzijn en heeft een grote hoofdwond. Hij lijkt adem te halen, maar er wordt geen pols gevoeld. Een ander heeft duidelijk een slagaderlijke bloeding in het bovenbeen, het bloed gutst er uit.

Rotterdam Airport biedt mercedes sprinters aan voor personentransport van en naar het gewondennest. Bovendien waren er bij toeval een aantal RTC-invalidebusjes bij het vliegveld welke ook gebruikt kunnen worden.

De brandweer kan door een gebrek aan mankracht en de rookontwikkeling niet zeggen hoe ver het vuur gevorderd is. Vooral de ruimte onder de cabine en (dus ook) de bagageruimte is niets over te zeggen. Een extra probleem is dat de cockpit brandt, en het vliegtuig op zijn neus ligt. Vuur gaat omhoog en dus... Technici zeggen dat het terugpompen van kerosine practisch onmogelijk is, de bedieningspanelen van het vliegtuig zijn, intact of niet, sowiso niet bereikbaar door de brand. Bovendien zou de tankwagen het hulpverlenend personeel te erg hinderen.
Wout


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #134 Gepost op: 16 juni 2005, 07:59:06
Er moet zo snel mogelijk een binnenaanval gedaan worden in de cockpit en van buiten moet ook geblust worden. Mischien kunnen ze de kerosine tank wat koelen door hier water tegenaan te spuiten, zodat de kans dat hij ontploft kleiner wordt. Ook moet er een warmtebeeldcamera komen zodat ze kunnen zien hoever het vuur al is gevorderd.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #135 Gepost op: 16 juni 2005, 22:55:37
Patient met schotwond thorax: Intubatie en beademing. 2 Infuzen en transport traumacentrum.
De rest van de patienten met verbrandingen worden gekoeld door de brandweer of krijgen burnshiled om te koelen. 1 of 2 infuzen afhankelijk van de mate van de verbranding. En natuurlijk allemaal O2 via een non-rebreather kapje. Zonodig vindt er intyubatie en beademing plaats.

Nou, dat lijkt me dus alvast duidelijk.

Voor wat betreft het bewusteloze slachtoffer: graag immobiliseren en naar de tent vervoeren. Ademhaling controleren. Is die inderdaad aanwezig, dan uit zien te vinden waar die pols gevoeld is (pols of halsslagader o.i.d.) en als 'ie inderdaad niet voelbaar is zien te achterhalen waarom niet (afsluting, shock bv. of 'gewoon niet goed gecontroleerd'). Slachtoffer krijgt in elk geval een mayo, zuurstof en infuus, wond wordt even afgedekt en kijken hoe het neurologisch gesteld is met dit slachtoffer. Gezien het feit dat er nogal wat slachtoffers te verwachten zijn heb ik dit slachtoffer het liefst a.s.a.p. vervoerd naar een traumacentrum.

Dan het slachtoffer met de slagaderlijke bloeding in het bovenbeen... ik weet niet hoe lang die bloeding al aan de gang is, maar het is daar snel leeg! Ik wil daar dus iemand creatief genoeg om die slagader bij een drukpunt dicht te drukken, terwijl we nagaan of er een breuk bij zit of dat het "slechts" een wond betreft en in het laatste geval een deugdelijk wonddrukverband aanleggen. Zuurstof erop, twee lijnen erin en het MMT aan het knutselen zetten. ;D

Dan zijn wij weer bijgewerkt tot nu toe geloof ik. ;)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #136 Gepost op: 18 juni 2005, 00:43:43
UPDATE

3x TAS plus 1x HV en 1x hoogwerker gearriveerd. Meteen wordt een binnenaanval gestart. Het vuur woedt inmiddels heftig in het voorste deel van het vliegtuig (coupé). Nog altijd is niet duidelijk hoe het met het 'ondergrondse' vuur zit...

Warmtebeeldcamera levert een mooi rood plaatje op aan de voorkant van het vliegtuig. Doordat het vliegtuig één grote, ijzeren buis is, is de warmtebeeldcamera niet nuttig van buitenaf. Het ijzeren omhulsel verspreidt de warmte redelijk gelijkmatig. Of onder de cabine de boel in de fik staat is niet te zien.

Slachtoffer met slagaderlijke bloeding wordt een heupfractuur bij geconstateerd door het MMT. Deze zijn hard aan het knutselen in het gewondennest. Het slachtoffer zonder pols is zojuist zijn ademhaling ook verloren.
Wout


Paul SEH

  • Gast
Reactie #137 Gepost op: 18 juni 2005, 21:32:34
SO zonder pols en ademhaling wordt dus een reanimatie procedure. Reanimatie protocol afwerken.
Intubatie, infuzen, CPR, en ALS. Hoe reageert de patient op de medicatie hebben we ondertussen alweer output of is het een hopeloze zaak. MMT arts neemt hierover een besluit.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #138 Gepost op: 22 juni 2005, 00:08:14
Het is wel erg stil hier...
Wout


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #139 Gepost op: 22 juni 2005, 09:09:50
Het is wel erg stil hier...

Pfff man, we reanimeren ons suf... :-\