Dag 2 deel 2Het vliegveld wordt ontruimd door Rotterdam Airport. De twee crashtenders zijn begonnen met bluswerkzaamheden maar werden teruggeroepen zodra de 112-melding bekend werkt. Het vuur lijkt een stuk minder, maar of het helemaal uit is is niet bekend. De twee Marechaussee's die meereden hebben met een verrekijker 2 verdachten gezien in de cockpit. Ze hebben allebei dikke kleding aan, wat een aantal dingen kan betekenen:
- Ze hebben het koud
- Ze hebben explosieven
- Ze dragen kogelvrije vesten
Het is niet duidelijk wat ze aan het doen zijn. De twee piloten zijn niet meer te zien. Wel kon worden opgemaakt dat beide verdachten blank zijn en over haar beschikken.
Inmiddels heeft de AIVD een match aangetroffen bij de passagierslijst: Erik van Dommelen, een 23-jarige werkloze man uit Zwolle. Hij is tweemaal in staat van beschuldiging gesteld, verboden wapenbezit en zware mishandeling. Ondanks de schijnbaar waterdichte bewijzen werd hij op beide aanklachten vrijgesproken en het OM is niet in hoger beroep gegaan. De man is lid van de extreem-rechtse groepering "Wij Nederlanders", welke vooralsnog niet bekend staat als criminele organisatie. De rest van de lijst levert niets op. Justitie van de Marechaussee en de AIVD gaan op verder onderzoek uit.
De politie sluit op dit moment de volgende wegen af:
- A 13 beide richtingen
- N 209 (doenkade)
- N 471 (Van Hogendorpweg)
- Van der Duin van Maasdamweg
- Vliegveldweg, zestienhovense kade, achterdijk
- en alle overige kleine weggetjes in die omgeving
. Dit komt neer op een gigantisch gebied, een derde peleton ME rukt daarom uit.
De kapers reageren nog steeds niet op welke oproep dan ook. Het arrestatieteam is aanwezig en heeft zich in burgerkleding gehesen. Ze zijn klaar om op te treden wanneer de boel uit de hand loopt. Een arrestatieteam observatieteam heeft zich in de verkeerstoren verschanst. Op dit moment wordt een noodinvalplan voor het arrestatieteam opgesteld. GRIP 3 is uitgeroepen. Een crisisteam op nationaal niveau komt bij elkaar, maar de leiding blijft in handen van de burgemeester. De marechaussee gaat zorgen voor persvoorlichting.
1 YPR is geen inzetbare eenheid...dus hele pantserwagenpeloton alarmeren...
Excuses voor deze miscommunicatie, het gaan inderdaad om een heel peleton.
Op alle vliegvelden heeft de Marechaussee de opdracht gekregen alert op te treden. Het luchtruim in de omgeving van Rotterdam Airport is gesloten, om te voorkomen dat hobbyisten en pers proberen beelden te maken van de kaping. Ambuteam, sigma, opvang en verzorging en extra ambu's worden gealarmeerd en standby gezet.