Juni 2005 - Vliegtuigkaping

Auteur Topic: Juni 2005 - Vliegtuigkaping  (gelezen 40702 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #20 Gepost op: 1 juni 2005, 16:34:36
Citaat
Aan onze kant van de lijn mag er geen geluid gemaakt worden.
Of je zet het microfoontje in de crisiskamer gewoon op 'mute'  ;)


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #21 Gepost op: 1 juni 2005, 16:42:47
D'r van uitgaande dat de BBE al ter plaatse is heeft de min. van justitie al goedkeuring gegeven tot de inzet en is het crisiscentrum ingericht om de situatie aan te sturen.
Het is nu afwachten hoe de situatie in elkaar steekt.


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #22 Gepost op: 1 juni 2005, 16:59:13
Nog steeds niks voor de brandweer te doen , is er nog koffie  ;)


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #23 Gepost op: 1 juni 2005, 17:08:29
Zet maar een paar potten ja, als het goed is hoeven jullie niet vreselijk veel te doen.


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #24 Gepost op: 1 juni 2005, 17:14:38
Je kunt suggeren dat i.v.m. een brandstof lekkage bij een ander toestel van dezelfde maatschappij de toestellen van ONUR air uit veiligheidsoverwegingen tot nader order aan de grond moeten blijven voor een technische inspectie!!

Verder wacht de SIGMA wel af!!


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #25 Gepost op: 1 juni 2005, 18:04:07
Ik hoorde net op de radio dat er nu echt een vliegtuig van Onur air aan de grond staat met technische problemen ;D


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #26 Gepost op: 1 juni 2005, 18:05:02
Er wordt al lekker op de zaken vooruit gelopen zie ik  ;)


Dag 1, deel 3

Om batterij te sparen heeft de politiecentralist de verbinding verbroken. Op deze manier kan de verbinding later nog eens hersteld worden.

Er is contact geweest met de luchtverkeersleiding van Rotterdam Airport. Deze hebben het vliegtuig de start laten afbreken, gezien het feit dat deze net begonnen met starten was. Het vliegtuig had de go/no go grens nog net niet bereikt en de piloot besloot vol op de rem te gaan staan. Voor een vol oud beestje als een A300 is dit alleen niet niets: het voorste deel van het onderstel is onder hevige spanning komen te staan. Gevolg was dat de voorbanden de spanning niet aan konden. De twee banden zijn geklapt en er komt veel donkere rook van het landingsgestel af.



Het vliegtuig staat ter hoogte van de voorlaatste afrit van de landingsbaan. Dat is aan deze kant van de foto en in de buurt van zowel het vliegtuigplatform als de verkeerstoren.

Om de zaken nog wat erger te maken is het contact met de piloten verloren. De piloten krijgen geen gehoor op herhaaldelijke oproepen tot antwoord. De luchtverkeersleiding heeft besloten al het vliegverkeer om te leiden naar omliggende vliegvelden. Ook de verpleegkundige neemt haar telefoon niet op. De actuele situatie in het vliegtuig is dan ook niet bekend.

De politiemeldkamer heeft zojuist 8 voertuigen die kant op gestuurd. In de directe omgeving van Rotterdam Airport loopt een provinciale weg, een snelweg, een autoweg richting Rotterdam en een doorgaande weg richting Rotterdam. Verder zijn er nog een aantal kleine wegen in de omgeving.  

De traumaheli is naar het Erasmus ziekenhuis gestuurd als tijdelijke uitvalsbasis. De politieheli is nog niet in de lucht.

Rotterdam Airport heeft niet haar eigen ambulancedienst.

Het vliegveld is nog niet geëvacueerd.

Zowel de bestuurlijke als de uitvoerende driehoek zijn geïnformeerd en onderweg naar hun crisisberaadslocaties. Het kan niet uitblijven dat de media geluiden opvangt.
Wout


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 1 juni 2005, 18:25:36
Ik denk dat de politie het GBO moet opstarten. Afhangend van de drukte kunnen surveillancewagens ingezet worden, maar als het erg druk is, lijkt mij dat niet handig. Zoiets als dit kan lang duren.

Ik denk dat het procedure is dat de brandweer rijdt als een vliegtuig een noodstop heeft gemaakt, vooral met kapotte banden, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zou ze in ieder geval laten rijden.

Belangrijk in dit stadium is denk ik observatie. Het AT of BBE zal de verrekijkers moeten gaan gebruiken en mooie posities moeten vinden om zich te verschansen. Achter een brandweerauto misschien?? Of dit gebruiken om via een ongebruikelijke route het vliegtuig binnen te dringen. Dat is makkelijker observeren en je hebt er glijk je mensen voor als er ingegrepen moet worden.

De Marechaussee zal wel nagaan of er een Skymarshal of Airmarshal of hoe heet zo iemand, aanwezig is en die zo mogelijk informeren. Ik denk dat dit niet het geval is, het is een klein vliegtuig.

De driehoek moet denk ik uitgebreid worden met iemand van KMar die verstand van dit soort zaken heeft en kan adviseren.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 1 juni 2005, 18:28:07
Oja, nog iets:
Zou de piloot morsecodes kennen?
Zo ja, dan kan zo'n figuur met 'tafeltennisbatjes' die normaal het vliegtuig op de grond helpt navigeren, dmv morse de piloot vertellen dat hij de deur van de cockpit dicht moet houden en zo mogelijk contact opneemt met de toren.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #29 Gepost op: 1 juni 2005, 18:31:30
Er is nu een excuus om de luchthaven te evacueren. Alle vluchten annuleren en de luchthaven hermetisch laten afsluiten door de Kmar en politie. Via de AC de ambulancedienst informeren en zorgen dat ze richting luchthaven komen om eventueel bijstand te verlenen.
Ook de wegen in de omgeving en al het verkeer over de snelweg moet omgeleid worden ivm met ramptoerisme.
Rijkswaterstaat en politie dienen hier dus voor te zorgen.
Verder moet in de gaten gehouden worden wat de status van het landingsgestel is, de luchthavenbrandweer moet dus standby staan.

Over de potentiele gijzeling. Er is geen enkele vorm van contact meer. In het ergste geval zag(en) de kaper(s) hun/ zijn kans schoon en is het gehele vliegtuig nu in een gijzelingssituatie terechtgekomen.
In het beste geval is iedereen nog aan het bekomen van de schrik en doet blijkbaar ook de communicatieapparatuur  van de airbus het niet meer (Onur Air hé ;)).
De BBE moet dan toch vanuit Doorn richting Rotterdam Airport komen voor de zekerheid, laten we er van uit gaan dat het 1e BBE peloton ingezet zal worden.
Ondertussen moet er al een crisiscentrum opgericht zijn, vanwaar de gehele situatie overzien kan worden.