Juni 2005 - Vliegtuigkaping

Auteur Topic: Juni 2005 - Vliegtuigkaping  (gelezen 40709 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #30 Gepost op: 1 juni 2005, 18:36:18
Hier de vermoedelijke locatie van de Tango (terrorist/ kaper). Dit is best belangrijke informatie mocht er besloten worden een inval te doen.
Het is alleen nog uitzoeken of het om een single-class of two-class airbus gaat. Beide vereisen een verschillende aanpak bij het binnenvallen.

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #31 Gepost op: 1 juni 2005, 18:44:46
Citaat
Het tweemotorige vliegtuig kan maximaal 266 passagiers en 7 bemanningsleden meenemen (2 piloten en 5 stewards/stewardessen).

two class dus.....


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #32 Gepost op: 1 juni 2005, 18:56:35
de brandweer , heeft ook gehoord van de mogelijke kaping en wacht het nader bericht van de politie af , of ze richting het voertuig mogen omdat de kaper ze kan aan zien voor politie en ze dus gevaar lopen !!!


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #33 Gepost op: 1 juni 2005, 19:32:42
Geen idee nu dus wat er aan de hand is, belangrijkste lijkt me nu in contact komen met de cockpit, telefoon kan uit de handen van de verpleegster geschoten zijn door de plotselinge remactie....  Voor zover ik nu weet is er alleen maar een gewapend iemand aan boord van een vliegtuig, en nog geen kaping....

Rook van de banden zal toch iets aan gedaan moeten worden, en aangezien er verder nog niets bekend is misschien een crashtender standby alvast op het platform zetten...er is nl nog geen indicatie dat er daadwerkelijk een kaping gaat plaatsvinden...(hoewel je je natuurlijk kunt afvragen waarom iemand anders een wapen meeheeft..misschien is betrokken persoon wel Airmarshal ;))
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #34 Gepost op: 1 juni 2005, 19:37:55
Omdat de situatie in het vliegtuig nog onbekend is moet men uitgaan van een worst case scenario.
BBEm Verkenningteam gaat de situatie in het vliegtuig beoordelen. Dit gebeurd onder dekking en toezicht van AT of KCT snipers die verdekt opgesteld staan op een afstand van 300 meter van het vliegtuig en een overzichtspositie hebben.
De verkenningteam benadert het vliegtuig vanuit de dode hoek en probeerd via de serviceluiken van het landingsgestel van de Airbus toegang te krijgen tot het laadruim. Daar plaatsen zij microfoons en proberen ze door kleine gaatjes te boren in de vloer van de passagiersruimte aan de hand van de airbusblauwdrukken fiber optic camera's te plaatsen om een beeld van de passagierscabine te krijgen.
Ondertussen moet er nog steeds een passagierslijst ergens opgedoken zijn, die nagelopen moet worden door de AIVD.
Ook moet er nog steeds contact gezocht worden met de cockpit om om opheldering te vragen naar de situatie binnen.

Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat een Air marshal een revolver draagt. Een gewoon dienstwapen is veel praktischer in gebruik.

Trouwens voor een kleine impressie van de slagvaardigheid van de BBE ==>http://bbe.korpsmariniers.com/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=5


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #35 Gepost op: 1 juni 2005, 19:44:28
Een beetje brandweer in de buurt van die rokende banden kan geen kwaad lijkt me.
So wie so zal de vliegveldbrandweer in staat van paraatheid komen voor het geval dat ...


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #36 Gepost op: 1 juni 2005, 20:00:57
De brandweer kan wel proberen vanuit de dode hoek van het vliegtuig te beoordelen wat de status is van het landingsgestel en of er dus moet worden ingegrepen


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #37 Gepost op: 1 juni 2005, 20:10:21
aanrijden via de achterkant van het vliegtuig , geen sirene of zwaailicht !!


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #38 Gepost op: 1 juni 2005, 20:23:44
Juistem, heeel stilletjes. Gewoon tegen het landinggestel aanpissen ;).

Gezien de situatie is de BBE uitgerust met niveau 1t/m3 uitrusting. Eventueel niveau 5.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #39 Gepost op: 2 juni 2005, 01:00:54
Dag 2

Brandweer

De twee beschikbare crashtenders kunnen alleen van de voorkant aanrijden, gezien het feit dat hun loods in direct zicht van het vliegtuig ligt. De commandant heeft onmiddelijk besloten tot uitruk en heeft hiervan de marechausseecommandant op de hoogte gesteld: de ervaring leert dat een rembrand moet worden bestreden, om erger te voorkomen. Twee wachtmeesters van de Marechaussee gaan meerijden in één van de crashtenders: omdat ze geen tijd hebben om zich om te kleden, zijn ze in marechausseeuniform en blijven ze in het voertuig. OvD brandweer wordt voor de zekerheid t.p. gevraagd.

Politie

De aanrijdende voertuigen gaan met A1 verder richting het vliegveld. Een arrestatieteam is opgeroepen, aanrijtijd is +/- 15 minuten. GBO (Grootschalig Bijzonder Optreden) procedure treed in werking: 2 peletons ME worden binnen 30 minuten ter plaatse verwacht. Indien mogelijk zullen deze de uniformdienst vervangen.

Defensie

De marechaussee besluit tot het standby zetten van 15 man BSB en 1 YPR (pantserwagen). Bovendien worden de ministers van Defensie, BiZa en Justitie op de hoogte gesteld van de situatie. Deze beslissen tot de uitruk van een peleton BBE-SIE (snelle interventie eenheid). Binnen 55 minuten zullen er 46 mariniers en 6 sluipschutters ter plaatse zijn. De luchtmacht zet 2 F-16's en een cougar op standby. Binnen 3 minuten na oproep zullen deze in de lucht zijn.


GHOR

De GHOR vraagt zich af waarom ze nog niet gealarmeerd zijn. Van de media (die er razendsnel bij was) vernamen ze het nieuws van een 'vliegtuigramp op Rotterdam Airport". Twee ambulances zijn aanrijdend met A2, moet dit aantal worden uitgebreid?




De crisisstaf ter plaatse wordt opgesteld in een gebouw nabij het vliegveld. Aanwezig zijn politie, marechaussee en brandweer.
Nog steeds kan er geen contact worden gelegd met het vliegtuig. De verkeerstoren meldt met een verrekijker 4 heftig bewegende mensen te zien in de cockpit, 2 piloten en 2 schijnbaar donker geklede mannen, in geen geval personeel. De passagierslijst is in handen van de politie en de AIVD, een eerste check van de politie Rotterdam levert niets op. Onur Air zegt geen gebruik te maken van Air Marshalls, dit wordt bevestigd door Rotterdam Airport. Inmiddels gaan er intern bij de politie geruchten de ronde dat een aantal weken geleden een vliegtuigkaping werd aangekondigd door een extreem-rechtse groepering. Documentatie daarvan is nog niet gevonden, maar er wordt gezocht.

Vliegtuig is idd 2-class ingedeeld. Bovendien is het volledig vol: 266 passagiers oftewel 9 schoolklassen vol vakantiegangers.
Wout