Juni 2005 - Vliegtuigkaping

Auteur Topic: Juni 2005 - Vliegtuigkaping  (gelezen 40694 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #40 Gepost op: 2 juni 2005, 01:22:12
"112 alarmcentrale, met wie kan ik u doorverbinden?"
"Ik zit middenin een kaping, ze hebben wapens!"
"Ik verbind u door, moment..."


"Politie Rotterdam Rijnmond"

"Help dan toch, ze hebben wape..."
"NEERLEGGEN DIE TELEFOON! OP DE GROND! IEDEREEN OP DE GROND! ALS IEMAND DI"
Wout


firemanr

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 2 juni 2005, 10:24:44
Zo te "horen" zijn er meerdere mensen met wapens aan boord.....Moeten waarschijnlijk de aanvalsplannen herzien worden.... :-\


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #42 Gepost op: 2 juni 2005, 10:38:30
Ik neem aan dat er opgeschaald wordt naar grip 2. De ghor-functionarissen zullen gewoon gealarmeerd worden.

Gezien de bebouwing rondom 16-hoven is grip3 ook te verdedigen.

Verder is gezien het 2e telefoontje een opschaling van de witte kolom te verdedigen. Meerdere ambu's en GNK ter plaatse.

RAdeR


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #43 Gepost op: 2 juni 2005, 10:56:04
Contact zoeken met het vliegtuig om de eisen van de kapers te vragen. De onderhandelaar moet de situatie inschatten en bepalen om hoeveel Tango's het gaat en waar ze gelokaliseerd zijn, mocht het niet mogelijk zijn voor de onderhandelaar om aan boord te komen, kan de locaties van de Tango bepaald worden met speciale infrarood camera's die door de romp van de airbus kunnen kijken. Het is hoogstwaarschijnlijk minimaal een kaping met vier man gezien de opbouw van de Airbus. Één kaper voor de cockpit, één voor de eerste klas en da andere twee voor de tweede klas.
Mocht een vreedzame oplossing niet mogelijk zijn, dan moet de BBEm de Tango's uitschakelen.

Hmmm, en met die twee F-16's. Biedt perspectieven ;)....


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #44 Gepost op: 2 juni 2005, 11:38:34
Ontruiming van de omgeving van het vliegtuig zal door 16-hoven in gang gezet worden.

Verder alle plaatsen met zicht op het toestel zullen ook ontruimd worden.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #45 Gepost op: 2 juni 2005, 16:10:21
Is die Internet site van die groepering al gevonden?? misschien zijn ze wel van plan om meerdere vliegtuigen te kapen  :o

Daarom zou ik al het vliegverkeer in het Nederlandse luchtruim omleiden en alle toestellen aan de grond houden je weet maar nooit of ze een dergelijke actie op BV schiphol of Eindhoven ook gaan uitvoeren. :-X
Al de afdelingen van de Marechaussee op alle vliegvelden in een verhoogde staat van paraatheid brengen.

Ik zou de omgeving van het vliegveld scherp in de gaten houden, misschien komen er wel sympathisanten van de kapers om ze bij te staan met hun "ongeplaatste" actie :-\
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #46 Gepost op: 2 juni 2005, 16:22:34
Omdat de situatie in het vliegtuig nog onbekend is moet men uitgaan van een worst case scenario.
BBEm Verkenningteam gaat de situatie in het vliegtuig beoordelen. Dit gebeurd onder dekking en toezicht van AT of KCT snipers die verdekt opgesteld staan op een afstand van 300 meter van het vliegtuig en een overzichtspositie hebben.

Snipers van het KCT zullen de langeafstandsschutters van de BBEK worden,

Ondertussen moet er nog steeds een passagierslijst ergens opgedoken zijn, die nagelopen moet worden door de AIVD.
Die lijst is gefaxt naar de Centrale Justitiele dienst Kmar, en krijgt daar de aandacht die hij verdient van de instanties die er mee bezig horen te zijn...

Dag 2

Brandweer

De twee beschikbare crashtenders kunnen alleen van de voorkant aanrijden, gezien het feit dat hun loods in direct zicht van het vliegtuig ligt. De commandant heeft onmiddelijk besloten tot uitruk en heeft hiervan de marechausseecommandant op de hoogte gesteld: de ervaring leert dat een rembrand moet worden bestreden, om erger te voorkomen. Twee wachtmeesters van de Marechaussee gaan meerijden in één van de crashtenders: omdat ze geen tijd hebben om zich om te kleden, zijn ze in marechausseeuniform en blijven ze in het voertuig. OvD brandweer wordt voor de zekerheid t.p. gevraagd.
De collega's Kmar zullen daar toch weinig uit kunnen richten...lijkt me zinloos om ze met het risico op ontdekking in een crashtender te gaa frommelen
Citaat
Politie

De aanrijdende voertuigen gaan met A1 verder richting het vliegveld. Een arrestatieteam is opgeroepen, aanrijtijd is +/- 15 minuten. GBO (Grootschalig Bijzonder Optreden) procedure treed in werking: 2 peletons ME worden binnen 30 minuten ter plaatse verwacht. Indien mogelijk zullen deze de uniformdienst vervangen.
Svp Politiemeldkamer iks dat de geluidssignalen op geruime afstand uitgezet dienen te worden.... niet teveel opschudding in en rond het vliegtuig ;)
Citaat
Defensie

De marechaussee besluit tot het standby zetten van 15 man BSB en 1 YPR (pantserwagen). Bovendien worden de ministers van Defensie, BiZa en Justitie op de hoogte gesteld van de situatie. Deze beslissen tot de uitruk van een peleton BBE-SIE (snelle interventie eenheid). Binnen 55 minuten zullen er 46 mariniers en 6 sluipschutters ter plaatse zijn. De luchtmacht zet 2 F-16's en een cougar op standby. Binnen 3 minuten na oproep zullen deze in de lucht zijn.

F16 lijkt me niet nodig omdat het vliegtuig toch niet meer kan opstijgen...  1 YPR is geen inzetbare eenheid...dus hele pantserwagenpeloton alarmeren...
Citaat
GHOR

De GHOR vraagt zich af waarom ze nog niet gealarmeerd zijn. Van de media (die er razendsnel bij was) vernamen ze het nieuws van een 'vliegtuigramp op Rotterdam Airport". Twee ambulances zijn aanrijdend met A2, moet dit aantal worden uitgebreid?
misschien wijs om inderdaad vanuit de regio alvast wat capaciteit vrij te gaan maken, en iets voor eventuele getraumatiseerde mensen te gaan regelen....inzet BBE is geen kattepis...


Citaat
De crisisstaf ter plaatse wordt opgesteld in een gebouw nabij het vliegveld. Aanwezig zijn politie, marechaussee en brandweer.
Nog steeds kan er geen contact worden gelegd met het vliegtuig. De verkeerstoren meldt met een verrekijker 4 heftig bewegende mensen te zien in de cockpit, 2 piloten en 2 schijnbaar donker geklede mannen, in geen geval personeel. De passagierslijst is in handen van de politie en de AIVD, een eerste check van de politie Rotterdam levert niets op. Onur Air zegt geen gebruik te maken van Air Marshalls, dit wordt bevestigd door Rotterdam Airport. Inmiddels gaan er intern bij de politie geruchten de ronde dat een aantal weken geleden een vliegtuigkaping werd aangekondigd door een extreem-rechtse groepering. Documentatie daarvan is nog niet gevonden, maar er wordt gezocht.

Vliegtuig is idd 2-class ingedeeld. Bovendien is het volledig vol: 266 passagiers oftewel 9 schoolklassen vol vakantiegangers.
Lijst is dus naar de politie gestuurd? dan svp ook infodesk kmar inschakelen.... en alles wat er aan CIE informanten is die richting in ook een belletje geven..net als de BRI



Contact zoeken met het vliegtuig om de eisen van de kapers te vragen. De onderhandelaar moet de situatie inschatten en bepalen om hoeveel Tango's het gaat en waar ze gelokaliseerd zijn, mocht het niet mogelijk zijn voor de onderhandelaar om aan boord te komen, kan de locaties van de Tango bepaald worden met speciale infrarood camera's die door de romp van de airbus kunnen kijken. Het is hoogstwaarschijnlijk minimaal een kaping met vier man gezien de opbouw van de Airbus. Één kaper voor de cockpit, één voor de eerste klas en da andere twee voor de tweede klas.
Mocht een vreedzame oplossing niet mogelijk zijn, dan moet de BBEm de Tango's uitschakelen.

Hmmm, en met die twee F-16's. Biedt perspectieven ;)....
No go voorlopig....minister bepaald de inzet aan de hand van de procedures van de BBEK, situatie bevriezen tot de BBE ter plaatse is
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #47 Gepost op: 2 juni 2005, 17:52:58
Dag 2 deel 2

Het vliegveld wordt ontruimd door Rotterdam Airport. De twee crashtenders zijn begonnen met bluswerkzaamheden maar werden teruggeroepen zodra de 112-melding bekend werkt. Het vuur lijkt een stuk minder, maar of het helemaal uit is is niet bekend. De twee Marechaussee's die meereden hebben met een verrekijker 2 verdachten gezien in de cockpit. Ze hebben allebei dikke kleding aan, wat een aantal dingen kan betekenen:

  • Ze hebben het koud
  • Ze hebben explosieven
  • Ze dragen kogelvrije vesten

Het is niet duidelijk wat ze aan het doen zijn. De twee piloten zijn niet meer te zien. Wel kon worden opgemaakt dat beide verdachten blank zijn en over haar beschikken.

Inmiddels heeft de AIVD een match aangetroffen bij de passagierslijst: Erik van Dommelen, een 23-jarige werkloze man uit Zwolle. Hij is tweemaal in staat van beschuldiging gesteld, verboden wapenbezit en zware mishandeling. Ondanks de schijnbaar waterdichte bewijzen werd hij op beide aanklachten vrijgesproken en het OM is niet in hoger beroep gegaan. De man is lid van de extreem-rechtse groepering "Wij Nederlanders", welke vooralsnog niet bekend staat als criminele organisatie. De rest van de lijst levert niets op. Justitie van de Marechaussee en de AIVD gaan op verder onderzoek uit.


De politie sluit op dit moment de volgende wegen af:

  • A 13 beide richtingen
  • N 209 (doenkade)
  • N 471 (Van Hogendorpweg)
  • Van der Duin van Maasdamweg
  • Vliegveldweg, zestienhovense kade, achterdijk
  • en alle overige kleine weggetjes in die omgeving
. Dit komt neer op een gigantisch gebied, een derde peleton ME rukt daarom uit.

De kapers reageren nog steeds niet op welke oproep dan ook. Het arrestatieteam is aanwezig en heeft zich in burgerkleding gehesen. Ze zijn klaar om op te treden wanneer de boel uit de hand loopt. Een arrestatieteam observatieteam heeft zich in de verkeerstoren verschanst. Op dit moment wordt een noodinvalplan voor het arrestatieteam opgesteld. GRIP 3 is uitgeroepen. Een crisisteam op nationaal niveau komt bij elkaar, maar de leiding blijft in handen van de burgemeester. De marechaussee gaat zorgen voor persvoorlichting.
Citaat
1 YPR is geen inzetbare eenheid...dus hele pantserwagenpeloton alarmeren...
Excuses voor deze miscommunicatie, het gaan inderdaad om een heel peleton.

Op alle vliegvelden heeft de Marechaussee de opdracht gekregen alert op te treden. Het luchtruim in de omgeving van Rotterdam Airport is gesloten, om te voorkomen dat hobbyisten en pers proberen beelden te maken van de kaping. Ambuteam, sigma, opvang en verzorging en extra ambu's worden gealarmeerd en standby gezet.
Wout


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #48 Gepost op: 2 juni 2005, 18:13:39
Dag 2 deel 2

Het vliegveld wordt ontruimd door Rotterdam Airport. De twee crashtenders zijn begonnen met bluswerkzaamheden maar werden teruggeroepen zodra de 112-melding bekend werkt. Het vuur lijkt een stuk minder, maar of het helemaal uit is is niet bekend. De twee Marechaussee's die meereden hebben met een verrekijker 2 verdachten gezien in de cockpit. Ze hebben allebei dikke kleding aan, wat een aantal dingen kan betekenen:

  • Ze hebben het koud
  • Ze hebben explosieven
  • Ze dragen kogelvrije vesten

Het is niet duidelijk wat ze aan het doen zijn. De twee piloten zijn niet meer te zien. Wel kon worden opgemaakt dat beide verdachten blank zijn en over haar beschikken.
Minimaal 3 verdachtes dus... en als ze kogelwerende vesten hebben of explosieven hebben we er een uitdaging bij: Personeel controleren....eerst het vleigende personeel, maar ook de personen die bagageafhandeling doen/catering/beveiliging...
meer lijstjes dus

Citaat
Inmiddels heeft de AIVD een match aangetroffen bij de passagierslijst: Erik van Dommelen, een 23-jarige werkloze man uit Zwolle. Hij is tweemaal in staat van beschuldiging gesteld, verboden wapenbezit en zware mishandeling. Ondanks de schijnbaar waterdichte bewijzen werd hij op beide aanklachten vrijgesproken en het OM is niet in hoger beroep gegaan. De man is lid van de extreem-rechtse groepering "Wij Nederlanders", welke vooralsnog niet bekend staat als criminele organisatie. De rest van de lijst levert niets op.
 Justitie van de Marechaussee en de AIVD gaan op verder onderzoek uit.
Dit is geen aivd informatie....dit is informatie bij de HKD vandaan of uit NSIS-List en het CVI

ow..en het is de Centrale Justitiele dienst van de Kmar, het landelijke recheche-informatie centrum

Citaat
De politie sluit op dit moment de volgende wegen af:

  • A 13 beide richtingen
  • N 209 (doenkade)
  • N 471 (Van Hogendorpweg)
  • Van der Duin van Maasdamweg
  • Vliegveldweg, zestienhovense kade, achterdijk
  • en alle overige kleine weggetjes in die omgeving
. Dit komt neer op een gigantisch gebied, een derde peleton ME rukt daarom uit.
Lijkt me inderdaad een goed idee....alleen heb ik geen idee waar welke straat ligt ... Is deze cirkel op basis van zichtlijnen op het vliegveld of om iedereen uit de buurt van het vliegveld te houden?


Citaat
De kapers reageren nog steeds niet op welke oproep dan ook. Het arrestatieteam is aanwezig en heeft zich in burgerkleding gehesen. Ze zijn klaar om op te treden wanneer de boel uit de hand loopt. Een arrestatieteam observatieteam heeft zich in de verkeerstoren verschanst. Op dit moment wordt een noodinvalplan voor het arrestatieteam opgesteld. GRIP 3 is uitgeroepen. Een crisisteam op nationaal niveau komt bij elkaar, maar de leiding blijft in handen van de burgemeester. De marechaussee gaat zorgen voor persvoorlichting.
AT heeft hier voorlopig alleen de opdracht om te observeren....informatie is het allerbelangrijkste, en de inzet zal niet door het AT worden gedaan.... Wel goed dat ze er zijn, hoe eerder er op een professionele manier wordt geobserveerd hoe meer informatie er beschikbaar komt voor de anti-terreureenheden
Citaat
Excuses voor deze miscommunicatie, het gaan inderdaad om een heel peleton.
ok

Burgemeester kan BBE niet inzetten denk ik...dus Den haag zal uiteindelijk over moeten nemen...


Citaat
Op alle vliegvelden heeft de Marechaussee de opdracht gekregen alert op te treden. Het luchtruim in de omgeving van Rotterdam Airport is gesloten, om te voorkomen dat hobbyisten en pers proberen beelden te maken van de kaping. Ambuteam, sigma, opvang en verzorging en extra ambu's worden gealarmeerd en standby gezet.
Ambulances op de uitgangsstelling neerzetten... is er een lokatie waar de sigmamensen hun tent kunnen opbouwen zonder te dicht in de buurt van zichtlijnen van het vliegtuig te komen?


Ook lijkt het me handig om een telefoonnummer te openen waar mensen heen kunnnen bellen voor (nu nog weinig) informatie... om de diverse meldkamers te ontlasten
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #49 Gepost op: 2 juni 2005, 20:18:17
Lijkt mij verstandig dat je met de SIGMA wacht totdat je weet waar de aanvoer van evtentuele slachtoffers gaat komen.
Wij staan stand by en kunnen in no time een veldhospitaal opzetten en inrichten.