Juni 2005 - Vliegtuigkaping

Auteur Topic: Juni 2005 - Vliegtuigkaping  (gelezen 40693 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #50 Gepost op: 2 juni 2005, 20:24:58
Oja, nog iets:
Zou de piloot morsecodes kennen?
Zo ja, dan kan zo'n figuur met 'tafeltennisbatjes' die normaal het vliegtuig op de grond helpt navigeren, dmv morse de piloot vertellen dat hij de deur van de cockpit dicht moet houden en zo mogelijk contact opneemt met de toren.

Bij mijn weten kennen piloten morsecode. Elk radiobaken in de luchtvaart stuurt namelijk een morse identificatie uit met het navigatie signaal.

Morsecode is niet via de bordjes van de marshaller te versturen. Deze code is daar niet voor geschikt.
Andere opties zijn het airport information te gebruiken op de VOR (navigatiebaken) om de piloten te trachten te informeren dat ze contact op moeten nemen. Technisch mogelijk. De airport information. (gesproken tekst) zit ook op dit radiobaken.

Piloten kunnen eventueel met signaallampen van af de toren met lichtsignalen wel morse zien. (Het begrijpen van morse signalen als geluid is makkelijker dan lichtsignalen.

Er moet rekening mee worden gehouden dat kapers de microfoons of de radios in de cockpit onklaar gemaakt hebben.


Citaat
Om de zaken nog wat erger te maken is het contact met de piloten verloren. De piloten krijgen geen gehoor op herhaaldelijke oproepen tot antwoord. De luchtverkeersleiding heeft besloten al het vliegverkeer om te leiden naar omliggende vliegvelden. Ook de verpleegkundige neemt haar telefoon niet op. De actuele situatie in het vliegtuig is dan ook niet bekend.

Het lijkt mij niet slim om de melder terug te bellen. Als een kaper de telefoon over hoort gaan is hij meteen gealarmeerd. Je brengt de melder alleen maar extra in gevaar.

Citaat
Lijkt mij verstandig dat je met de SIGMA wacht totdat je weet waar de aanvoer van evtentuele slachtoffers gaat komen.
Wij staan stand by en kunnen in no time een veldhospitaal opzetten en inrichten.

Sigma kan gewoon voorbereiden. Desnoods in een hangaar. Verder kan er achter de hangaars die aan de rechterzijde staan van het platform aan de achterkant, uit het zicht van het vliegtuig, een tent op worden gezet. Aan en afrijden van ambu's is ook buiten het zicht van de kapers te doen.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Paul SEH

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 2 juni 2005, 22:12:05
Geen bloed? Ga ik de auto maar weer es wassen. ;D

Uitslover.  ;D ;D ;D


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #52 Gepost op: 2 juni 2005, 22:50:10


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #53 Gepost op: 3 juni 2005, 00:36:54
Situatie is vermoedelijk drie Tango's met vermoedelijk explosieven of kogelwerende vesten. Waarschijnlijk zijn de vesten niet meer dan Level II-A tot III-A.
SS-190 patronen en FN P90 als wapen hebben genoeg vuurkracht om deze vesten te doorboren, deze uitrusting kan ingezet worden door de BBEK.

Even op een rijtje, twee tango's in de cockpit een tango in de passagiersruimte. Maar aangezien het een two-class versie is het erg moeilijk om beide klassen in de gaten te laten houden door één tango, de kans is groot dat er nog een vierde tango in het spel is.
De uitrusting. Tot nu toe is er niet veel meer bekend dat ze vuistvuurwapens hebben en misschien explosieven of kogelwerende vesten van Level IIa of IIIa.

Tijd om een invalsplan te maken mocht de minister besluiten tot het groene licht. Elke manier tot het verzamelen van informatie binnen het vliegtuig moet aangegrepen worden.
Vooralsnog lijkt de inzet van infrarood of thermische camera's wenselijk om vanaf een veilige afstand een kijkje in het vliegtuig te kunnen nemen.

De F-16's kunnen bij een inval als afleidingsmanouvre gebruikt worden door met full-afterburner over het vliegtuig te razen. Dit geeft het CT-team genoeg tijd om binnen zeer korte tijd alle tango's te overmeesteren of uit te schakelen. (Schoolmodel hiervan zijn de inzetten van de starfighters icm met de BBEK bij de molukse treinkapingen in NL in '77.)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #54 Gepost op: 3 juni 2005, 15:20:40
Laten we dat gewoon via de PM doen,dan kan de casus gewoon doorgaan

Nou Peet, wil jij suiker in je koffie......Heb ik net de joystick in me handen...kenne we weer terug ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 3 juni 2005, 15:24:12
Nou Peet, wil jij suiker in je koffie......Heb ik net de joystick in me handen...kenne we weer terug ::)
mnjaaa,remmen koelen en weer terug ,......koekkie erbij?? ??


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #56 Gepost op: 3 juni 2005, 17:55:06
Lekker!  :D

Volgens mij is er nog geen kleurcode afgegeven. Dit is denk ik minstens aanleiding voor code oranje, waarschijnlijk zelfs rood.

Ik zou GNK en dergelijke niet te dicht bij het vliegtuig opstellen. Als er explosieven in het spel zijn die in werking worden gebracht, dan krijg je met al die kerosine (waarschijnlijk volle tank, het vliegtuig stond op het punt op te stijgen) een behoorlijke explosie. Dan kan je beter een stukkie verderop staan en al helemaal niet in een loods. Stel je voor dat ie instort  :-X
Laat de hulpverleningsdiensten maar lekker afstand houden.
Tevens moet denk ik het draaiboek voor een vliegtuigcrash in werking worden gesteld. Dit is een hele grote alarmering, die ik tot nu toe maar 1 keer heb gehoord. Hier staat het item trouwens: http://www.mediatv.nl/items/archief/000121/000121.htm
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #57 Gepost op: 3 juni 2005, 19:17:36
Lekker!  :D

Volgens mij is er nog geen kleurcode afgegeven. Dit is denk ik minstens aanleiding voor code oranje, waarschijnlijk zelfs rood.

Ik zou GNK en dergelijke niet te dicht bij het vliegtuig opstellen. Als er explosieven in het spel zijn die in werking worden gebracht, dan krijg je met al die kerosine (waarschijnlijk volle tank, het vliegtuig stond op het punt op te stijgen) een behoorlijke explosie. Dan kan je beter een stukkie verderop staan en al helemaal niet in een loods. Stel je voor dat ie instort  :-X
Laat de hulpverleningsdiensten maar lekker afstand houden.
Tevens moet denk ik het draaiboek voor een vliegtuigcrash in werking worden gesteld. Dit is een hele grote alarmering, die ik tot nu toe maar 1 keer heb gehoord. Hier staat het item trouwens: http://www.mediatv.nl/items/archief/000121/000121.htm

Nou daar zal ik toch maar ff mee wachten......Je zet dan heel de regio op zijn kop......en voorlopig hoeven we niet heel het brandweercircus te hebben.....Aan de 2 crashtenders hebben ze gezien watercapaciteit meer dan genoeg!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #58 Gepost op: 3 juni 2005, 19:32:46
Nou daar zal ik toch maar ff mee wachten......Je zet dan heel de regio op zijn kop......en voorlopig hoeven we niet heel het brandweercircus te hebben.....Aan de 2 crashtenders hebben ze gezien watercapaciteit meer dan genoeg!

Dat is waar, laat de AC het draaiboek maar vast klaarleggen dan  ;)

(Rick, heeft mediatv het geluidsfragment van die alarmering trouwens nog??)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #59 Gepost op: 3 juni 2005, 19:33:26
Dat is waar, laat de AC het draaiboek maar vast klaarleggen dan  ;)

(Rick, heeft mediatv het geluidsfragment van die alarmering trouwens nog??)

Jup, ik heb hem persoonlijk ;)