UPDATE
Na lang wachten komt er eindelijk schot in de zaak. De onderhandelaar van Rotterdam-Rijnmond heeft via een mobiele telefoon van de kapers (die 112 belden) contact gelegd. Wat hier uitkomt is afwachten.
Er wordt opgeschaald naar GRIP 4. CoPi (commandopost plaats incident) wordt uiteraard opgebouwd in een door het vliegveld beschikbaar gestelde ruimte. De eerder geplaatste tekeningen door Palmpie over de afsluitingen kloppen inderdaad (dank hiervoor). De ramp (zoals het nu in hogere kringen genoemd wordt) strekt zich nu over verschillende delen uit: de daadwerkelijke kaping, de veroorzaakte verkeersproblemen (die zeker niet gering zijn voor een vrijdagochtend 22 juli 11 uur (excuus, was ik vergeten te vermelden)) en de nationale onrust die hierop ongetwijfeld volgt. De burgemeester krijgt het rustig: de minister van BiZa neemt de bestuurlijke kant over, in nauw overleg met de ministers van justitie en defensie.
Gezien de hoge risicofactor wordt besloten meer brandweervoertuigen op te roepen en in de buurt van het rampterrein klaar te zetten, in totaal 3 TS'en (frobenstraat en schiedam, gat wordt door beide kazernes opgevangen door vrijwillig personeel). De burgerbrandweer en aanrijdende SIGMA en ambuteam stellen op achter de hangars, samen met de 2 aanwezige ambu's. Een apart telefoonnummer voor informatie wordt opengegooid, het rode kruis bemant deze centrale met speciaal hiervoor opgeleide vrijwilligers.
De verkeerspolitie en rijkswaterstaat gooien op de A13 in beide richtingen de linker rijstrook dicht over de lengte van de file plus 2 kilometer. Het verkeer wordt zo goed en zo kwaad als het gaat omgeleid via de A20 en A12, wat betekend dat de hele A13 tussen Rotterdam en Delft wordt afgesloten behalve voor bestemmingsverkeer.
Inmiddels is gekeken met warmtebeeldcamera naar de banden: ze zien er erg heet uit. De officier van dienst is bang voor een oververhitting: het zwaar beladen vliegtuig (vol passagiers, bagage en brandstof) heeft haar landing vlak voor het go/no go punt afgebroken. De kans op ontploffing of ontbranding zijn groot, de standaardprocedures zijn er niet voor niets. De piloot heeft vol op zijn remmen gestaan.
De BBE wordt binnen enkele minuten ter plaatse verwacht. Het peleton YPR's is onderweg. Het korps commandotroepen en de luchtmacht laten weten standby te staan voor alle mogelijke hulpverzoeken. Het NCC en LOCC zijn vol bemand, in heel de randstad zijn de hulpverleningsdiensten gewaarschuwd voor een eventuele uitruk.
Een aantal aandachtspunten:
-Strategie onderhandelaar
-Eventuele brand in onderstel
-Verkeer
-Opvang familie
-Evacuatie inzittenden
-Bij wat voor condities inval doen?
ps. Excuus voor de late update, weekend weg plus aansluitende ziekte zijn de oorzaak...