De BBE-commandant maakt van het moment gebruik: meteen eropaf, standaardprocedure. De inval gaat via 2 cabinedeuren, de cockpit wordt (uiteraard) met rust gelaten. Tijd om te wachten op de pantservoertuigen is er niet i.v.m. de brand, bovendien is dit hét moment gezien de waarschijnlijk geschrokken toestand van alle inzittenden.
Na drie minuten (erin en overmeesteren) wordt het vliegtuig vrijgegeven. Schoten zijn gelost, één 'tango' (verdachte) moest worden uitgeschakeld, helaas had deze geen kogelvrij vest aan. De kogel vloog dwars door het lichaam van de verdachte heen en in een passagier. De passagier is geraakt in de rechterborst en lijkt niet bij bewustzijn te zijn. Een tweede kogel heeft de verdachte definitief uitgeschakeld zonder iemand anders te raken. De overige 4 verdachten die werden aangetroffen werden in verzekering gesteld, één heeft een natte vlek in zijn broek gekregen. De cockpit is niet opengemaakt door de BBE gezien het feit dat de deur vlam had gevat. De BBE is nu nog in het vliegtuig met de verdachten geboeid bij zich. Moeten ze naar buiten via de ladders waarmee ze naar binnen zijn gekomen?
De twee crashtenders en de 3 aanwezige tankautospuiten rukken uit. De landelijke driehoek besluit af te schalen naar grip 3: de burgemeester krijgt het bevel terug. Het luchtruim gaat weer open, het vliegveld niet. De YPR's worden afbesteld en Defensie wordt bedankt voor het achtergehouden personeel.
Hoe nu verder? Wat moet de brandweer doen, hoe komen de mensen naar buiten, hoe en waar en door wie worden de gewonden opgevangen (er is nog geen indicatie van het aantal), wat wordt er gedaan met het afgesloten gebied?