UPDATE
Er wordt afgeschaald naar GRIP 3, het is geen landelijke issue meer. De brandweer schaalt op, zowel binnen als buiten de regio worden de kazernes leeggetrokken. 12 TS'en, 7 HV's, 3 GNK-HAB's (allemaal gebracht door de brandweer), 3 ladderwagens en een aantal bijbehorende aanhangwagens met slangen en pompen zijn onderweg. Één van de pompen komt van de waterschappen, met een gigantische capaciteit van 15.000 liter water per minuut. Bovendien komen ter plaatse 3 verbindings- en commandowagens, een haakarmbak slangen en 2 haakarmbakken basis groepsuitrusting.
Ook de geneeskundige sectie besluit groot alarm te slaan: een tweede SIGMA team wordt opgeroepen, bovendien worden 2 MMT's ter plaatse verzocht. De 12 bijbestelde ambulances maken het plaatje af, samen met de hiervoor al genoemde 3 GNK-bakken.
De brandweer is hard aan het ontruimen. Inmiddels staan al 120 mensen buiten het vliegtuig, met niets meer dan schrammen en een kuchje. Voor de opvang van deze mensen wordt Opvang en Verzorging van het rode kruis ingeschakeld. Deze zijn echter nog lang niet aanwezig. De brandweer meldt definitief tussen de 80 en 90 gewonde slachtoffers, waarvan zeker 8 bekneld tussen stoelen, bagage en cateringmaterieel. Rotterdam Airport heeft inmiddels de achterste vliegtuigdeur verbonden aan een liftvrachtwagen, welke normaal voor bagage gebruikt worden. Dit maakt het gebruik van brancards en het vervoer van zwaarder materieel mogelijk.
Het slachtoffer met de schotwond is buiten, tesamen met 7 anderen. Voornamelijk 2e en 3e graads brandwonden en rookvergiftiging zijn de verschijnselen. Eén van de slachtoffers is buiten bewustzijn en heeft een grote hoofdwond. Hij lijkt adem te halen, maar er wordt geen pols gevoeld. Een ander heeft duidelijk een slagaderlijke bloeding in het bovenbeen, het bloed gutst er uit.
Rotterdam Airport biedt mercedes sprinters aan voor personentransport van en naar het gewondennest. Bovendien waren er bij toeval een aantal RTC-invalidebusjes bij het vliegveld welke ook gebruikt kunnen worden.
De brandweer kan door een gebrek aan mankracht en de rookontwikkeling niet zeggen hoe ver het vuur gevorderd is. Vooral de ruimte onder de cabine en (dus ook) de bagageruimte is niets over te zeggen. Een extra probleem is dat de cockpit brandt, en het vliegtuig op zijn neus ligt. Vuur gaat omhoog en dus... Technici zeggen dat het terugpompen van kerosine practisch onmogelijk is, de bedieningspanelen van het vliegtuig zijn, intact of niet, sowiso niet bereikbaar door de brand. Bovendien zou de tankwagen het hulpverlenend personeel te erg hinderen.