GRIP 1 Zeer grote brand (Hotel Thermen Bussloo) Bloemenksweg - Voorst 28-03-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (Hotel Thermen Bussloo) Bloemenksweg - Voorst 28-03-2013  (gelezen 11743 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Ik denk dat de meeste niet eens ervaring hebben met rijden op een "groot" voertuig met OGS  998765 ^-^

Tja.... dat zegt mijn gevoel dus ook : -)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Tja.... dat zegt mijn gevoel dus ook : -)
dat hoeft niet eens een voertuig met ogs te zijn laat ze maar gewoon met een groot voertuig mee gaan dan zullen ze merken wat personenwagens vaak gevaarlijk rijgedrag vertonen
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Door rood licht en aan de linkerzijde een midden geleider links passeren valt allemaal binnen de vrijstellingen welke de brandweer heeft bij het voeren van OGS.
En ja de eerste nader bericht was dat er nog mensen op het dak waren, en zij waren in gevaar, dus gevaarzetting was acceptabel in deze situatie.
Met die laatste zin kun je het als brandweerchauffeur nooit eens zijn. Iedereen weet dat eigen veiligheid eerst komt en dat de regels over de beschreven situaties heel duidelijk zijn. Ik mag door rood, maar dan wel stapvoets. Ik mag links langs een middengeleider, mits verantwoord. Als er iets gebeurt is het mijn verantwoordelijkheid persoonlijk.
Als rijdende op zo'n manier ellende onderweg veroorzaakt, dan ga je voor de rechter niet 'overleven' met de opmerking: 'ja, maar de melding was dat er nog mensen op het dak stonden'.
Gelukkig is het ook dit keer weer goed afgelopen.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Los van de discussie: zijn er grote verschillen wat betreft wegligging tussen de verschillende truckmerken? Zijn er merken die een merkbare betere wegligging hebben dan anderen?


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Wanneer je zulke bewegingen gaat doen met een voertuig van rond de 24 ton, gaat het niet aleen om wat jouw voertuig doet, maar je moet ook rekening houden met het overige verkeer. Als een van de personenauto's een beweging maakt waar je niet op rekent (niet geheel ondenkbaar) en je moet hard in de remmen, dan gaat zo'n voertuig opeens heel verassende dingen doen. Daarnaast moet je je afvragen wat de tijdwinst is om op zo'n manier de bocht om te zeilen..
Assumption is the mother of all fuck-ups


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Hotel kan niets met geruchten oorzaak brand

BUSSLOO - Het gerucht dat een 16-jarige scholier de hotelbrand in Bussloo heeft veroorzaakt, is bekend bij Lianda van Dam, de woordvoerder van Hotel Thermen Bussloo. Over het waarheidsgehalte kon zij geen uitspraken doen.

Bij de bestrijding van de brand, die vorige week donderdag uitbrak, zouden brandweerlieden op het hoteldak een boormachine en deels verbrande slijptol hebben aangetroffen. Van Dam kent ook dit verhaal, maar gaat daar lopende het onderzoek niet op in. "We zijn met man en macht aan het werk om het hotel weer up and running te krijgen. Dit gaat maanden duren." Over de schade wil de woordvoerder alleen kwijt dat die 'enorm' is.

http://www.destentor.nl/regio/voorst/hotel-kan-niets-met-geruchten-oorzaak-brand-1.3744628


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Wanneer je zulke bewegingen gaat doen met een voertuig van rond de 24 ton, gaat het niet aleen om wat jouw voertuig doet, maar je moet ook rekening houden met het overige verkeer. Als een van de personenauto's een beweging maakt waar je niet op rekent (niet geheel ondenkbaar) en je moet hard in de remmen, dan gaat zo'n voertuig opeens heel verassende dingen doen. Daarnaast moet je je afvragen wat de tijdwinst is om op zo'n manier de bocht om te zeilen..
Ben bezig geweest om meer achtergrond te krijgen t.a.v. bochten en rotondes nemen en de krachten die daarbij spelen.
Zolang je in een bocht zit spelen de centrifugale krachten een rol, de kracht die je naar buiten wil duwen en waardoor je vanwege de wrijving op de banden spectaculair geluid en slijtage kan krijgen.
Hierbij spelen snelheid en de straal van de bocht een belangrijke rol ( in de formule )
Om de straal bij benadering te kunnen inschatten even op streetvieuw gekeken en daar keek ik van op !



Het is een hele ruime bocht die de brandweer wagen kon nemen en dus ook nam. Als kijker van de video ben je geneigd te denken dat het een gewone kruising is met haakse bochten. In dit geval is het een bocht met grote straal, vergelijk hem maar eens met de rotonde er vlak boven.  Als je dat wetende het filmpje terugkijkt, lijkt het ( voor een "keyboarddeskundige" ) volstrekt binnen de normen.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet