Wanneer je zulke bewegingen gaat doen met een voertuig van rond de 24 ton, gaat het niet aleen om wat jouw voertuig doet, maar je moet ook rekening houden met het overige verkeer. Als een van de personenauto's een beweging maakt waar je niet op rekent (niet geheel ondenkbaar) en je moet hard in de remmen, dan gaat zo'n voertuig opeens heel verassende dingen doen. Daarnaast moet je je afvragen wat de tijdwinst is om op zo'n manier de bocht om te zeilen..
Ben bezig geweest om meer achtergrond te krijgen t.a.v. bochten en rotondes nemen en de krachten die daarbij spelen.
Zolang je in een bocht zit spelen de centrifugale krachten een rol, de kracht die je naar buiten wil duwen en waardoor je vanwege de wrijving op de banden spectaculair geluid en slijtage kan krijgen.
Hierbij spelen snelheid en de straal van de bocht een belangrijke rol ( in de formule )
Om de straal bij benadering te kunnen inschatten even op streetvieuw gekeken en daar keek ik van op !
Het is een hele ruime bocht die de brandweer wagen kon nemen en dus ook nam. Als kijker van de video ben je geneigd te denken dat het een gewone kruising is met haakse bochten. In dit geval is het een bocht met grote straal, vergelijk hem maar eens met de rotonde er vlak boven. Als je dat wetende het filmpje terugkijkt, lijkt het ( voor een "keyboarddeskundige" ) volstrekt binnen de normen.