Supraglottische airway devices: makkelijk te plaatsen, slecht voor de outcome?

Auteur Topic: Supraglottische airway devices: makkelijk te plaatsen, slecht voor de outcome?  (gelezen 22871 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Helaas is aan bovenstaande oproep om ontopic te gaan door diverse mensen geen gehoor gegeven.
Er is gediscussieerd op een manier die niet past binnen de missie en doel van het forum en zorgprofessionals niet waardig is.
Na het weekend zal dit topic weer van het slot gaan.

De bedoeling was dat er weer ON TOPIC gediscussieerd zou worden.
Off topic berichten zullen worden verwijderd.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Was het niet de bedoeling dat we op een RESPECTvolle manier verder gingen discussiëren over het topic?

Jahoor, daarom heb ik ook mijn berichten neergezet, ik heb me echt verbaasd over het feit dat de discussie in de witte kolom regelmatig behoorlijk uit de hand lopen, met name door onhoudbare en tendentieuze meningen die worden neergepend, en dan vooral vanuit de medische hoek. Eenieder die de postings van een aantal medici leest zal dezelfde conclusie trekken.

mbt de complicatieregistratie die van evident belang is zet ik nogmaals mijn post neer: Dat de ambulancezorg net als de rest van de (verpleegkundige) gezondheidszorg een aantal zaken zoals complicatieregistratie en opleiidngs/nascholingsvoorwaarden beter moet gaan garanderen is een feit. Urgentie en financien voor de aanpak zijn hard nodig, dat kan de beroepsgroep niet met de huidige financiering en structuur van de beroepsvereniging.

on topic: De desbetreffende AVP heeft een behoorlijke inschattingsfout gemaakt en mag ook zich gaan verantwoorden (zoals CM al eerder juist aangaf).
Daarnaast lijkt het mij onmogelijk om telefonisch te diagnostiseren door een arts, huisartsen plus mijzelf en andere avp lukt dat ook niet door de telefoon. Vaststellen van wilsbekwaamheid door de telefoon vind ik ook behoorlijk lastig en dubieus.
Er worden vaardigheden/taken/verantwoordelijkheden aan artsen toegedicht die in de praktijk niet door iedere arts zijn waar te maken.   Het miskennen/onderschatten van de kennis en kunde van ambulanceverpleegkundigen valt me al vaker op, binnen en buiten dit forum. Overigens werken AVP- en daar soms zelfs (on)bewust aan mee door de eigen beroepsgroep te marginaliseren door de AVP als hulp van de arts neer te zetten ipv een zorgprofessional.
Autonomie is het begrip waar het hier uiteindelijk omgaat. Meer helderheid daarin zou veel problemen oplossen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

oma

• Senior gebruiker
Wilsbekwaam om een tube of larynxmasker in de keel te krijgen?

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Jahoor, daarom heb ik ook mijn berichten neergezet, ik heb me echt verbaasd over het feit dat de discussie in de witte kolom regelmatig behoorlijk uit de hand lopen, met name door onhoudbare en tendentieuze meningen die worden neergepend, en dan vooral vanuit de medische hoek. Eenieder die de postings van een aantal medici leest zal dezelfde conclusie trekken.
Tja. Beide kampen moeten denk ik eens in de spiegel kijken. Om alleen naar medici te wijzen vindt ik een beetje makkelijk.

Er worden vaardigheden/taken/verantwoordelijkheden aan artsen toegedicht die in de praktijk niet door iedere arts zijn waar te maken.   Het miskennen/onderschatten van de kennis en kunde van ambulanceverpleegkundigen valt me al vaker op, binnen en buiten dit forum.
Je noemt hier twee dingen in één adem die mij toch los van elkaar lijken te staan.

Over wat voor vaardigheden, taken en verantwoordelijkheden heb je het dan precies?

oma

• Senior gebruiker
Tja. Beide kampen moeten denk ik eens in de spiegel kijken. Om alleen naar medici te wijzen vindt ik een beetje makkelijk.
Je noemt hier twee dingen in één adem die mij toch los van elkaar lijken te staan.

Ach, als je de alinea afsluit met de woorden "Een ieder die de postings van een aantal medici leest zal dezelfde conclusie trekken" toont de schrijver zelf al aan dat hij nog niet goed begrijpt wat de betekenis van het woord tendieus is.

TENDENTIEUS
1 ) Bevooroordeeld 2 ) Gekleurd 3 ) Onbetrouwbaar 4 ) Partijdig 5 ) Strekking hebbende 6 ) Sturend 7 ) Subjectief 8 ) Vooringenomen

oma

• Senior gebruiker
mbt de complicatieregistratie die van evident belang is zet ik nogmaals mijn post neer: Dat de ambulancezorg net als de rest van de (verpleegkundige) gezondheidszorg een aantal zaken zoals complicatieregistratie en opleiidngs/nascholingsvoorwaarden beter moet gaan garanderen is een feit. Urgentie en financien voor de aanpak zijn hard nodig, dat kan de beroepsgroep niet met de huidige financiering en structuur van de beroepsvereniging.

De structuur en financiering van welke beroepsvereniging?

Er worden vaardigheden/taken/verantwoordelijkheden aan artsen toegedicht die in de praktijk niet door iedere arts zijn waar te maken.   Het miskennen/onderschatten van de kennis en kunde van ambulanceverpleegkundigen valt me al vaker op, binnen en buiten dit forum. Overigens werken AVP- en daar soms zelfs (on)bewust aan mee door de eigen beroepsgroep te marginaliseren door de AVP als hulp van de arts neer te zetten ipv een zorgprofessional.
Autonomie is het begrip waar het hier uiteindelijk omgaat. Meer helderheid daarin zou veel problemen oplossen.

Niet alle taken hoeven door iedere arts waargemaakt wordt. Wat artsen wel moeten is voldoen aan gestelde eisen. Intubatievaardigheden dienen waargemaakt te worden door iedere ambulanceverpleegkundige.

Citaat
Artikel 3
Onverminderd artikel 2, worden tot het gebied van deskundigheid van de ambulanceverpleegkundige gerekend het zonder toezicht door en tussenkomst van de opdrachtgever:
a. toepassen van electieve cardioversie;
b. toepassen van defibrillatie;
c. in- of extuberen van de luchtpijp met een orale of nasale tube;
d. toepassen van drainagepunctie bij een spanningspneumothorax;
e. verrichten van een coniotomie.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=73401.msg1146708#msg1146708

Overigens werken AVP- en daar soms zelfs (on)bewust aan mee door de eigen beroepsgroep te marginaliseren door de AVP als hulp van de arts neer te zetten ipv een zorgprofessional. Autonomie is het begrip waar het hier uiteindelijk omgaat. Meer helderheid daarin zou veel problemen oplossen.

De helderheid over de autonomie van de ambulanceverpleegkundige is er al, het besluit functionele zelfstandigheid dat stelt dat je mag handelen volgens het protocol onder verantwoordelijkheid van artsen verbonden aan de ambulancedienst.

Citaat
Het handelen wordt bepaald door het Landelijk Protocol Ambulancehulpverlening van het Nederlands Ambulance Platform en de Stichting Opleiding en Scholing Ambulancehulpverlening. Samenstelling en uitvoering van de protocollen bij de ambulancedienst gebeurt onder verantwoordelijkheid van artsen verbonden aan die ambulancedienst.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Dit soort quotes van een van de artsen op dit forum bedoelde ik dus in mijn eerdere reactie;

Waarom zou ik het moeten gaan lezen. Er is niets wetenschappelijks aan verpleging. Als men een aantal verpleegkundigen opkrikt tot een hoger niveua moet ze zich buigen over complexe verpleegkundige problemen, niet proberen op te schuiven richting het medische domein.

Ik lees liever de Donald Duck dan algemeenheden van de zuster.

Mijn opmerkingen zijn niet denigrerend, net als iedereen mag ik mijn mening hier posten. Als het je niet bevalt is dat niet mijn probleem.

Doctorandus Netniet die een opstel schrijft over het verschil tussen pre-hospitale pijn en pijn in het ziekenhuis

Aan dit soort onzinuitspraken ga ik mijn tijd niet meer besteden op dit forum, negeren en vermijden wordt het alternatief.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
De structuur en financiering van welke beroepsvereniging?

Niet alle taken hoeven door iedere arts waargemaakt wordt. Wat artsen wel moeten is voldoen aan gestelde eisen. Intubatievaardigheden dienen waargemaakt te worden door iedere ambulanceverpleegkundige.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=73401.msg1146708#msg1146708

De helderheid over de autonomie van de ambulanceverpleegkundige is er al, het besluit functionele zelfstandigheid dat stelt dat je mag handelen volgens het protocol onder verantwoordelijkheid van artsen verbonden aan de ambulancedienst.

Beste 024   de lobbykracht van V&VN ambulancezorg (de beroepsvereniging van AVP-en) steekt schamel af tegen die van de KNMG en andere artsenorganisaties, deels heeft dit te maken met historie en autonomie, anderzijds met financiering en inkomsten (salarisverschillen...)

De autonomie van AVP-en wordt niet alleen bepaald door de BIG-wet met daarin defunctionele zelfstandigheid
die vanuit de verlengde armconstructie is voortgekomen. Autnomie is een breder begrip dan alleen civielrechtelijke afspraken waarin weinig inbreng is meegenomen vanuit de beroepsgroep zelf.

Bij het vaststellen van wilsbekwaamheid door artsen via de telefoon op afstand kan men zich afvragen of dat wel een gewenste situatie is aangezien die persoon niet terplaatse het gedrag en uitspraken direct van de patient kan observeren en vernemen. Waarom dit puur een medische taak zou zijn is mij niet duidelijk.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
De KNMG heeft overigens een helder artikel geschreven dat ook wordt genoemd op de IGZ  suite; te lezen via de site http://www.dwangindezorg.nl/wetten-en-regels/wetten/copy_of_wilsonbekwaamheid-en-vertegenwoordiging/wilsonbekwaamheid

oma

• Senior gebruiker
De KNMG heeft overigens een helder artikel geschreven dat ook wordt genoemd op de IGZ  suite; te lezen via de site http://www.dwangindezorg.nl/wetten-en-regels/wetten/copy_of_wilsonbekwaamheid-en-vertegenwoordiging/wilsonbekwaamheid

Wat heeft dit te maken met intuberen of het gebruik van larynxmaskers?