Ze vragen je haar los te gooien ?
Ik deed dat, niet "ze".
en pas in de jaren 80 kwamen ze erachter dat roken slecht is ?
Ja, me oma !
Dat roken slecht is weet men wel wat langer hoor.
Oeverloze discussie wat zo wel 80 pagina's kan worden.
Mijn lijf, mijn eigen wil.
Dat klopt, jouw lijf, jouw wil. En aangezien je in een ontwikkeld land leeft, zal er op een donkere dag, als jouw lijf, of jouw wil niet meer mee wil, een multidisciplinair team klaarstaan dat zal proberen om nog het beste uit jouw lijf en jouw wil te halen. Omdat jouw naasten, die je hopelijk hebt, dat willen. Omdat jij dat dan wil. En hopelijk slaagt dat team daar dan in. Maar maak je geen illusies: de medische wereld staat ver, maar ik ben nog geen enkele arts tegengekomen die elk pathologie gegarandeerd kan genezen (voor langer dan 5 jaar...).
Ik heb de angst al gevoeld bij mensen, die ooit, met hun "lijf" en hun "wil" aan 1 of andere verslaving zijn begonnen. Na jaren komen ze er dan soms achter dat de verslaving diep zit, en sterk heeft ingehakt op hun lijf. Hun omgeving. Hun gezondheid en hun toekomst. En dan kan je als hulpverlener enkel je best doen, en hopen dat "hun lijf" of "hun wil" nog sterk genoeg is om de beproeving te doorstaan.
Als maatschappij, als hulpverlener in de gezondheidszorg is het een beetje je verdomde plicht om tegen zoiets als roken te zijn. Net als met cannabis. Dat wordt door iedereen gezien als een onschuldige softdrug. Al degenen die dat in de jaren 60 smoorden, "zijn ook goed terechtgekomen". Dat de THC waarden explosief gestegen zijn in cannabis ten opzichte van toen, vergeet men. Ik heb 18 jarigen gezien die in een door cannabis geïntroduceerde psychose zitten, en er waarschijnlijk nooit meer helemaal uitraken.
Zoiets zou je als maatschappij en overheid nooit mogen toelaten.