Op zich wekt het bij mij geen verbazing als mensen niet weten wie Yacoub is. Ik lees graag PM berichten, meestal beantwoord ik ze met veel plezier. Ik hou niet zo van het verheerlijken van personen, het onderstaande is daarom ook niet geschreven met deze intentie. Ik hoop dat forumleden het bovenstaande bericht iets beter kunnen duiden en niet veronderstellen dat het in dit geval gaat om grootspraak.
Yacoub is een Egyptische arts die in de jaren 70 ging werken in het Harefield Hospital in Londen. In 1980 vormde Yacoub een team van cardio-chirurgen om zich heen. Op dat moment waren harttransplantaties in de UK niet toegestaan. Yacoub had niet zoveel boodschap aan de NHS, hij vond dat al zijn teamleden in de vrije tijd bijbaantjes moesten zoeken om daarmee geld in te zamelen. Met dat geld is de eerste harttransplantatie gefinancierd. Het was gelijk het begin van de herstart van het Britse harttranspalantatie programma. In 1990 had het team van Yacoub meer dan 1000 harttransplanties uitgevoerd. Halverwege de jaren 80 is het team onder zijn leiding betrokken geweest bij de ontwikkeling van de operatietechniek voor hart-/longtransplanties. De meeste teamleden zijn in begin jaren 90 gaan zwerven over deze wereld, ze zijn allemaal wel goed terecht gekomen.
Verder is Yacoub nog steeds de man met de meeste ervaring op het terrein van left ventricular assist devices, 1 van de weinige leermeesters op deze wereld voor een lastige operatie (Ross procedure), de grondlegger van de moderne arterial switch operatie, kortom ontzetttend veel kinderen hebben het leven te danken aan deze man.
Yacoub is een bescheiden man, hij geeft zelden interviews. Iemand die zich Yacoub voorstelt in een klein kantoor wat een enorme chaos is met stapels literatuur en dossiers zit niet ver van de realiteit. Yacoub is een innemende, zachtaardige man die zeer begaan is met patienten maar ontzetttend scherp kan zijn tegen zijn medewerkers. Yacoub verafschuwt commercie in de zorg en bureaucratie. Extravagant kun je hem zeker niet noemen. Zelfs een aantal trekjes die men misschien als flitsend hartchirurgen gedrag zou kunnen typeren spelen zich enkel af in de besloten kring van familie of enkele insiders.
Yacoub is het voorbeeld van een simpele arts die zich nooit heeft neergelegd bij de institutionele machten (overheid, verzekeraars, ziekenhuisbestuurders). Het Harefield ziekenhuis was een klein ziekenhuisje dat nooit veel voorstelde. Dankzij Yacoub is het een beroemd ziekenhuis geworden.
Tot zijn grote verdriet moest hij stoppen met zijn werkzaamheden in 2001. De NHS eist dat artsen stoppen met werken binnen de NHS zodra ze 65 jaar worden. Momenteel is Yacoub 77 jaar.
Met hartchirurgie is hij nooit gestopt. Opmerkelijke prestaties zijn onder andere het kweken van een hartklep vanuit stamcellen, de ambitie is nog steeds om binnen 10 jaar een werkend hart te kweken vanuit stamcellen.
Een ander opmerkelijk feit is een patient die in 1996 een donorhart heeft gekregen. Bij deze man is het oude hart in het lichaam blijven zitten. De hoop was dat het zieke hart zou genezen. Tien jaar later was het zieke hart genezen, het donorhart is toen weer verwijderd.