HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik

Auteur Topic: HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik  (gelezen 96110 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Colin

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 12 mei 2005, 20:17:24
Das een handig systeem. 8) :D ;)
Groeten, Colin

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #21 Gepost op: 12 mei 2005, 23:36:05
Ziet er leuk uit, alleen persoonlijk vind ik dat er betere systemen op de markt zijn voor op boten. Zo zijn er kaartplotters te verkrijgen die ip67 water en stofdicht zijn. En deze zijn verkrijgbaar met een groot display zodat je hem ook bij slechtweer kan bedienen en jde schippers op leeftijd het zonder lees bril kunnen zien.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 13 mei 2005, 09:52:46
Ziet er leuk uit, alleen persoonlijk vind ik dat er betere systemen op de markt zijn voor op boten. Zo zijn er kaartplotters te verkrijgen die ip67 water en stofdicht zijn. En deze zijn verkrijgbaar met een groot display zodat je hem ook bij slechtweer kan bedienen en jde schippers op leeftijd het zonder lees bril kunnen zien.

Dat weet ik, maar dit systeem kost 40 euro voor het programma, 27 euro voor de kaarten, 79 euro voor de hardcase en 100 euro voor de GPS. De PDA hadden we al, maar zelfs als je die 400 euro er bij optelt, kan je daar nog geen waterdicht systeem voor kopen met echte goede kaarten. Op de kaart 1810 staat elke boei en staak op de goede plek, de juiste dieptes en bijna elke 14 dagen kun je de kaarten via internet bijwerken naar de nieuwste gegevens. Ik heb kaarten gezien in van die dure GPS systemen waar de GM3 en GM5, die lichtboeien op de kant zijn, als gewone tonnen in het water lagen. Nou, dan heb ik meteen mijn twijfels over de nauwkeurigheid van de rest van de kaart.

zo hoort het:

Daarbij kun je gegevens opslaan van de mensen die je geholpen hebt en die via het ingebouwde wi-fi netwerk meteen E-mailen naar de bijvoorbeeld kustwacht. Er zijn over het hele Gooimeer en het IJ access points, (over 90% van het Gooimeer geeft bv jachthavenvanhuizen dekking) dus je kan ook internetten op de boot, naar wether on line gaan en kijken hoe het front zich ontwikkeld. Of een telefoonnummer opzoeken (van een havenmeester bv!), enz enz. Maar, je kan er ook spelletjes op spelen.... ::)  ;D

Henk

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #23 Gepost op: 13 mei 2005, 10:35:37
tuurlijk is dit prijs technisch de beste oplossing. Wij sparen liever even door zodat we in een keer een goed systeem hebben. En de prijs: ja alleen de software kost 200 a 300 euro.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 13 mei 2005, 11:10:09
Voor ons is een goed systeem een systeem waar je goed mee kunt navigeren. Het systeem biedt alles wat een 3 x zo duur systeem ook biedt (en meer!).  Enige nadeel is het kleine schermpje, en ook ik heb een leesbril nodig, maar de letters en cijfers zijn zo groot dat ik ze ook zonder bril goed kan lezen.
Gisteren een melding gehad van een catamaran in problemen tijdens invallende duisternis op het IJ bij Durgerdam, waar we samen met de Gooijer, de Johanna Smidt en de ronduit naar hebben gezocht. We konden uitstekend uit de voeten met ons systeempje. Er stond best wat zee, maar dankzij het touch screen, wat je met je vinger kan bedienen, kon steeds de omgeving, het gevaren traject, en de positie bijgehouden worden, echt een aanrader wat in niets onder doet voor de duurdere systemen, zelf meer mogelijkheden heeft en de beste kaart. En de diefstalgevoeligheid is klein, je neemt 'm gewoon mee!

Henk

Stamper

• Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 13 mei 2005, 18:10:03
Handig systeem. alleen hoe zit  het helespul vast in de boot of krijg die zwemles bij een scherpe bocht.  :-[

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 13 mei 2005, 20:10:28
Het "hele spul" bestaat slechts uit een hardcase=plastic bakje met twee koffer sluitingen waarin de PDA gaat Deze is met rubber kit (sikaflex) in een vierkant tegen de dashbord aangelijmd, zodat later ook nog gaten in de achterkant geboord kunnen worden voor doorvoer van draden. Bij de case worden geschuimde vulstukjes geleverd die je pas kunt snijden. Als je het deksel dan dicht doet klemt ie muurvast. De voorzijde is een doorzichtig vlies, zodat je ook bij een dichte case de PDA kan bedienen.

en een BT GPS:

De GPS ontvanger is vast te zetten met een stukje klitteband. De batterij van de GPS houdt het 20 uur uit, de PDA een uur of vier bij konstant gebruik. Maar we kunnen altijd laden via de aanstekerplug.

Henk

K.N.R.Mark.

• Forum gebruiker
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 13 mei 2005, 21:21:21
Mooi spul, Henk. Hopelijk veel mooie inzetten ermee. Het zal wel weer een druk weekend worden.

Groeten Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/

brw_sluis

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 14 mei 2005, 10:49:13
Ziet er mooi uit :)

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #29 Gepost op: 14 mei 2005, 15:03:19
Ziet er netjes uit! Alleen op zomerdagen geen ernstige spiegeling ivm de hoek waarop je op de pda neerkijkt? Maar prijstechnisch is dit zeker een goeie oplossing!