HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik

Auteur Topic: HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik  (gelezen 93745 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #340 Gepost op: 9 april 2008, 21:15:25
Nog een uitbreiding, gezien de plaatsnaam gaat HOGE internationaal ;D :







Schitterend Ko!  ;D   ;D  ;D Het staat er echt!

Hoe kom je er aan/op...  8)

Henk


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #341 Gepost op: 9 april 2008, 21:31:40

Schitterend Ko!  ;D   ;D  ;D Het staat er echt!

Hoe kom je er aan/op...  8)

Henk


Hij lag op 21 augustus 2007 aan de Kotterkade in IJmuiden. En ik ben niet stiekum
's nachts met een verfkwast bezig geweest  :).
Het is gewoon het callsign van dit schip en toen dit topic vandaag weer tot leven
kwam moest ik er in eens aan denken....
Of ie ooit weer terug komt in IJmuiden weet ik niet. Het is in ieder geval geen
vaste klant. Er is toen overigens een opname geweest voor Holland Next Top
Model waar hij waarschijnlijk op de achtergrond voorkomt.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #342 Gepost op: 9 april 2008, 21:38:27
Leuke opdracht!  (Die verfkwast past iedereen!)

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #343 Gepost op: 6 mei 2008, 09:40:59
Uiteindelijk zeulden we niet voor niets elke keer met drie pelicase koffers gevuld met ILS materiaal.



foto 112actueel.nl
Citaat
Man (18) overlijdt ondanks massale zoektocht op IJmeer bij Muiden

Gepubliceerd op 05 mei 2008, 23:46
Laatst bijgewerkt op 05 mei 2008, 23:48

muiden -  
Bij een grootscheepse reddingsactie op het IJmeer bij Muiden is maandagmiddag gezocht naar een 18-jarige matroos, die kort daarvoor overboord geraakt was van zijn binnenvaartschip. De man bleek, hoewel hij snel werd gevonden, na aankomst in het ziekenhuis overleden.




De matroos, een inwoner van Wijk aan Zee, raakte te water bij het schrobben van het dek, meldt Henk Wijga van reddingsdienst HOGE (Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer) uit Huizen. Wijga wist vijftig minuten na het alarm, met de hulp van een ervaren politieman aan boord, de drenkeling van de bodem van het IJmeer te dreggen. Op dat moment had Wijga nog goede hoop dat het slachtoffer het zou halen, gezien de relatief lage watertemperatuur. ,,Koud water hoeft niet dodelijk te zijn. Die moet het gaan halen, dacht ik toen ik die jongen in mijn armen had'', aldus de Huizer, die al 25 jaar vrijwillige hulp biedt met zijn reddingsbrigade.

Aan de actie namen vier helikopters en, aldus Wijga, op een gegeven moment zo'n twintig vaartuigen deel, inclusief reddingsbrigades, -boten en duikteams van tal van omliggende gemeenten. Wijga was met zijn boot de Seeker snel ter plaatse, omdat hij toevallig in de buurt voer. ,,We hadden de exacte gps-coördinaten. Vandaar dat we relatief snel het slachtoffer met dreggen te pakken konden krijgen.''

Reanimatie daarna, inclusief beademing met apparatuur, mocht echter niet baten. Na aankomst in het AMC bleek de man overleden.

lees de krant van dinsdag


bron Gooi- en eemlander

Maar de reanimatie was moeilijk, hoewel ik direkt assistentie kreeg van een neergelierde marinearts lukte het intuberen voor geen meter, waardoor de reanimatie op BLS voortgezet werd. Dan kreeg ik tenminste nog een klein beetje bewegende borst. Zo zie je dat je alles kan oefenen in een lokaal, maar dat het onvergelijkbaar is met het zelfde maar dan varend met zeven man werkend aan een vuil glibberig lichaam, alles wat normaal past en klemt wil nu niet in elkaar blijven zitten.

De brandweer sprong spontaan met zuurstof aan boord, ik dacht dat is mooi zij bereiden alvast alles voor. Kreeg ik een demand systeem in mijn handen gedrukt voor een niet ademend so. Toch maar ons setje gepakt.

Dat is ook de hele tijd gebruikt, de fles was net leeg na aan de kant gekomen te zijn.

Er lagen op een gegeven moment drie flessen te sissen, die heb ik toen maar dichtgedraaid.

Als je zuurstof klaar maakt, maar iemand besluit om je fles niet te gebruiken, is het handig die weer te sluiten voor je 'm weglegt. Maar dat gebeurde natuurlijk in de hektiek (die er overigens altijd is).

De aan boord zijnde -door Peter geadviseerde- spullen, met name de Mobicil werden door de marinearts en de vliegers zeer gewaardeerd.

Dank aan alle collega's die mij op de kant opvingen toen ik er even door heen zat.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #344 Gepost op: 6 mei 2008, 10:00:08
Henk,

Zo komen jullie investeringen in materiaal en training toch van pas...
Succes met de nazorg en evaluatie..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #345 Gepost op: 6 mei 2008, 18:21:36
Goeie actie Henk, zonde dat het zo afgelopen is, hopelijk een lering voor iedereen dat een simpel reddngvestje veel narigheid kan voorkomen.  :(

Kees  8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #346 Gepost op: 6 mei 2008, 20:18:53
Uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,22716.0.html

SAR: Man overboord op Markermeer.
5-5-2008


Op 05 mei 2008 rond 16.25 uur werd Bureau Operaties van Marine Vliegkamp de Kooy door het Kustwacht Centrum Den Helder gealarmeerd voor de inzet van een helikopter t.b.v. een zoekactie.

Het SAR alarm bleek te zijn geïnitieerd vanwege een melding van een persoon die overboord geraakt was in de buurt van het eiland Pampus (in het IJsselmeer). Naast de marinehelikopter waren ook boten van diverse reddingsbrigades, de KNRM, de politie en een tweede helikopter ingezet om te zoeken naar de drenkeling. Na ongeveer een uur zoeken wordt de drenkeling gevonden door een bootje, waarna de marinehelikopter haar arts en helikopterredder aan boord zet van een politieboot ter medische ondersteuning. De patiënt wordt samen met de hulpverleners per boot naar Muiden gebracht, waar de ANWB traumahelikopter gereed staat om de patiënt over te nemen.

Te Muiden worden de marine-arts en helikopterredder ten 18.47 uur weer opgepikt door de marinehelikopter om terug te keren naar de Kooy. Waar om 19.07 uur wordt geland.

De Koninklijke Marine houdt twee Lynx-helikopters permanent beschikbaar voor het uitvoeren van Search and Rescue (SAR) acties en medische evacuaties (medevac) die worden gecoördineerd door het Kustwacht Centrum.


bron : marine .nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #347 Gepost op: 6 mei 2008, 22:03:43
Tja, ze hebben gelijk: ten overstaande van een marine fregat is de Seeker maar "een bootje"...

Lang heeft in de perberichten (kustwacht, KLPD) gestaan dat de P65 de drenkeling aan wal bracht. Kun je nagaan hoe graag ze willen scoren, ze zijn zelfs bereid het tegendeel te beweren wat op foto's te zien is.

Jammer dat niet iedereen op een lijn te krijgen is met de neus dezelfde kant op. Een soort "verdeel en heers politiek" van de hogere overheid.

Morgen in de Gooi- en Eemlander meer, waar niet iedereen even blij mee zal zijn, maar wel de gang van zaken op het moment. Gelukkig zijn de collega redders het bijna alemaal met me eens.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #348 Gepost op: 7 mei 2008, 17:52:28
Helpers kritiseren overdaad aan leiding  Bevelvoerder noemt operatie ’complex’


’Coördinatie bij zoektocht IJmeer soms zoek’


door hans van keken


hilversum - Voor het slachtoffer, de 18-jarige matroos uit Wijk aan Zee die op het IJmeer van een binnenvaartschip overboord sloeg, had het zeer waarschijnlijk niet meer uitgemaakt.
Toch miste de grote speuractie maandagmiddag regie, stellen reddingswerkers en betrokkenen uit het veld. Over en weer was er, in de hectiek van het moment, soms flinke irritatie.
,,Politie, brandweer, kustwacht, iedereen kan met de wet in de hand de regie opeisen. Dan krijg je meerdere kapiteins op één schip’’, weet Henk Wijga van de particuliere
Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer (HOGE), die maandag vijftig minuten na de melding, het slachtoffer uit het water haalde. Hij was als eerste van de circa zeventig actieve hulpverleners ter plekke.
Reanimatie mocht overigens niet baten, de man bleek later overleden.
Wijga is het prototype van de gedreven vrijwilliger, die al 25 jaar zijn reddingsdienst draait. Hij zegt te merken dat hulpverlening op het water steeds meer het exclusieve domein
lijkt te worden van geleerde heren achter bureaus. ,,En daarin worden de kustwacht en het hulpvaardige publiek uitgerangeerd. Juist als het bij zo’n calamiteit op teamwerk aankomt.
Dan moet iedereen meehelpen. Maar neem de communicatie. Die gaat vooral via C2000. Dan kunnen de gewone mensen niet meeluisteren.’’
Volgens Wijga is het probleem ook bij de landelijke politiek bekend. ,,Het gaat uiteindelijk om een machtsstrijd, maar het is nog altijd niet opgelost.’’
Hoofdofficier van dienst Joop Huizing van de brandweer Hilversum, die maandag een van de de leidinggevenden was, erkent dat er ’veel leermomenten’
waren tijdens de zoektocht. ,,Je kunt oefenen wat je wil, maar de praktijk blijkt telkens anders. Met zoveel hulpverleners had men elkaar voor de voeten kunnen lopen, maar dat is niet gebeurd.
Er is hard en goed gewerkt, ook al was er voor het eerst sinds vele jaren zo’n groot aantal hulpverleners bezig.’’
Huizing ontkent dat onduidelijk zou zijn wie de regie heeft*. ,,Voor de buitenwacht mag dat zo lijken, maar op operationeel niveau hadden wij een aardig beeld.’’
Zoals altijd zal ook deze actie geëvalueerd worden, meldt de bevelvoerder. ,,Maar het was ernstig en complex, dus we hebben daar alle aandacht voor’’, aldus Huizing,
die het knap noemt dat Wijga ’de speld in de hooiberg vond’.


Bron: Gooi- en Eemlander.


Je zal mij niet horen zeggen dat het chaotisch was... We moeten wel wat meer oefenen misschien. Ik heb nu al heel veel bij geleerd. Na de evaluatie zal ik vertellen wat zoal...

Henk

* De brandweer natuurlijk!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #349 Gepost op: 7 mei 2008, 18:39:12
mooi voorbeeldje voor project waterrand..

Citaat
op operationeel niveau hadden wij een aardig beeld

Op welk operationeel niveau word dit dan bedoeld..

En welk aardig beeld, was er op welk moment..
En wie had dan de regie ?, en op welke wijze werd de regie uitgevoerd en welke partijen werden door de regievoerder dan allemaal aangestuurd,..., Hoe komt het dan de bemanning van de Seeker dat zo ervaart..

Het is flauw om te zeggen dat de bemanning van de Seeker een spelt in de hooiberg vond.  
Ik ben benieuwd wie op welke tijd de juiste GPS coordinaten (conform welk GPS Stelsel) wiist van de vermoedelijke vermissing en hoe het komt dat men als men daar gaat dreggen, dan het lijk vindt..

De brandweer kennende werken ze met het RD stelsel of UTM kaart formaat en niet met het WGS84 formaat.. Maar misschien kunnen ze snel omrekenen..
Ik vind het vreemd dat er zoveel boten in het water liggen, en dat slechts 1 boot op de Man Over Boord Coordinaten aan het zoeken en dreggen was. En dat na 50 minuten na het ontstaan incident.., Hoe komt het dat de Seeker wel de GPS coordinaten had, en dan alle anderen partijen niet ?

Via welke kanaal is er coordinatie geweest met de kustwacht, en wist de kustwacht wie de regie had, in haar bewaking gebied..
Via welk kanaal is er coodinatie geweest met de SAR c.q. Marine Heli..
En hoe komt het dat zij wel snel iemand aan boord van de seeker hadden, en al die andere boten die op het IJmeer dan niet in de buurt waren..

Ik kan nog wel duizend vragen stellen voor een evaluatie.. Ik mag het dan vaak niet eens zijn met Henk.. Maar Henk verdiend hier een compliment en niet een lullig toevallig gevonden speld in de hooiberg..
Misschien kan Henk en z'n team wel zeer goed informatie analyseren en goede zoekslagen maken, of navigeren naar GPS coordinaten en kunnen ze ook nog eens goed dreggen. En heel misschien kunnen sommigen anderen daar wat van leren..

Ik ken nog een evaluatierapport van een commandant uit nijkerk of die omgeving.. (heb het ff niet bij de hand) waarbij deze punten nogmaals uitgebreid aan de orde kwamen..

Ik hoop dat project Waterrand hier wat mee doet.. En ook heer Wijga uitnodigd voor een evaluatie en dan eens met open oren luisteren..