Je moet allerlei vergunningen en certificaten hebben voor de Radar en er moet zo wie zo een nieuwe op dan.
Dan mag jij me uitleggen welke. Volgens mij heb je namelijk alleen voor beroepsmatig gebruik van een radar papieren nodig(radarpatent, zoals dat op de binnenvaart heet als ik me niet vergis), wat voor een reddingsboot dus niet opgaat..Het volgen van een radarcursus is echter wel sterk aan te raden. Voor het juist interpreteren van een radarbeeld is enige ervaring wel makkelijk.
*edit, ik zie net dat op het ruime binnenwater ook een soort van radarwaarnemer is vereist.. Dit is voor mij volledig nieuw, iemand die hier iets meer over weet? En om dan meteen maar door te gaan, dit zal wel een Nederlands certificaat zijn, staat dit gelijk aan het STCW Radar Observer? Overigens snap ik de redenatie om de radar er vanaf te halen ook niet helemaal.. Mijnsinziens voegt een radar een hoop toe aan de veiligheid, vooral wanneer er snel word gevaren bij beperkt zicht of duisternis.
Het is trouwens interessant om het BPR er is op na te slaan, hierin wordt het gebruik van radar praktisch verboden, mits het een goedgekeurde radar betreft. Nu ben ik niet geheel op de hoogte van de eisen, maar ik heb zon vermoeden dat wanneer met een goedgekeurde radar wil hebben, er in prijzen van 4 nullen word gesproken.