ja dat is dus vaak de vraag
de een vind een incident als er iemand belt die zijn grootzeilschoot is gebroken
de ander als er drie boten zijn uitgebrand,
k zie uit naar het antwoord
Zodra iemand er zonder onze hulp niet meer uitkomt is het een incident. Dus ook het binnenslepen van een zeilschip waarvan de motor is uitgevallen of het roer gebroken, al zou het nog kunnen zeilen. Maar er moet echt sprake zijn van "een probleem": geen voortstuwing, sturing of navigatie mogelijk (bij mist of verdwaald), vermissing. Aan de andere kant tellen we kinderen in een opblaasbootje en surfers die niet naar de kant kunnen komen niet mee: dat scheelt administratie. Maar de meeste incidenten betreffen (op de dijk of ondieptes, daar hebben we er heel veel van) gestrande scheepvaart. 60%, pech (bv motor) 20%. Dan heb je nog de omgeslagen zeilbootjes 10% en 10 % anders: brand, ontploffing, vermissing, aanvaring, vechten, dieren te water, gewonden/zieken assistentie bij gestolen bootjes en slecht weer op komst informatie (kleine scheepvaart van 't water afschoppen).
Dat tellen we allemaal mee. Deel je het aantal door 10 dan krijg je de zg prio 1 meldingen, levensreddend zou ik maar zeggen. Maar kijk eens op de site van de KNRM, hoeveel van die hulpverleningen zijn "levens reddend"?
Henk