HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik

Auteur Topic: HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik  (gelezen 97064 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

aapie

  • Gast
Reactie #160 Gepost op: 29 augustus 2005, 12:18:15
ja zo heb je binnerwater brigades ,  en zee brigades als je misschien ooit nog op zee vaart in de branding wel te verstaan zal je misschien begrijpen wat er bedoeld word met zonder koordje is veiliger.


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #161 Gepost op: 29 augustus 2005, 21:14:41
Leg uit Aapie, wat is er zo veilig om zonder dodemanskoordje te varen in de branding?

Groeten Mark. ???
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #162 Gepost op: 29 augustus 2005, 21:50:14
ik denk dat hij bedoeld, als je der dan uitvalt, dat je dan er weer in kan klaurteren en meteen weg kan varen zodat niet je boot op de stenen ligt! maar ik weet niet wat beter is, tot gehakt vermalen worden, of je boot kapot
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #163 Gepost op: 29 augustus 2005, 22:00:53
ik denk dat hij bedoeld, als je der dan uitvalt, dat je dan er weer in kan klaurteren en meteen weg kan varen zodat niet je boot op de stenen ligt! maar ik weet niet wat beter is, tot gehakt vermalen worden, of je boot kapot
Stenen?..hier hebben we alleen maar zand  8)
Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Wij hebben hier bv een aantal rijen met banken, en dus vaak hoge branding. Als je daar aan het manouvreren bent en bv iemand binnenboord wil halen etc. Moet je snel kunnen handelen. Als je dan dus een stap opzij doet, of handreiking naar een drenkeling, een plank oppakt etc en te ver je arm uitstrekt en dus net je koortje er af trekt, want dan heb je dus een groot probleem!...met erg rustig weer, binnenwater etc. denk ik dat het inderdaad erg 'handig'/wenselijk is dat je hem wel draagt
[img]/img]


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #164 Gepost op: 29 augustus 2005, 22:37:54
Als je daar aan het manouvreren bent en bv iemand binnenboord wil halen etc. Moet je snel kunnen handelen. Als je dan dus een stap opzij doet, of handreiking naar een drenkeling, een plank oppakt etc en te ver je arm uitstrekt en dus net je koortje er af trekt, want dan heb je dus een groot probleemdraagt

Ik weet het niet,maar degene die vaart vaart ook alleen,die helpt in princiepe niet met het aan boord halen van mensen...Het belangrijkste voor de schipper is op dat moment de boot in bedwang houden,dus daar heeft de dodeman niks mee te maken.

Ik heb wel de ervaring dat de schipper wacht met het dodemanskoord om te doen (op zee spreek ik over) totdat alle bemanning aan boord is en we de branding uit zijn.
Daarna gaat het koordje gewoon om,en niet om de pols,maar aan het redvest vast, of om het been,om het niet om het stuur heen te wikkelen.
  Ta


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #165 Gepost op: 30 augustus 2005, 20:57:54
Een schipper vaart altijd met het dodemanskoord om. Hij houdt zich alleen bezig met het besturen van de boot. Mocht hij van boord vallen dan stopt de boot. Bij ons is er dan altijd een tweede dodemanskoord aan boord om de besturing over te nemen.

Verder bedien je met een hand het stuur en met een hand de gashendel. Om de hand waarmee je de gashendel bedient draag je het dodemanskoord, zo kan hij niet om het stuur geraken.

Groeten Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #166 Gepost op: 30 augustus 2005, 22:30:06
Waar denk je dat ik die sterke benen vandaan heb....

Ik hou de gashandle wel vast, maar me er niet AAN vast. Tijdens het varen mag de gashandle zelfs niet losgelaten worden, geleerd van de KNRM. De duim op de console en de vingers om de grip.
Henk

Wat zijn we het weer eens Mark!

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #167 Gepost op: 31 augustus 2005, 07:30:07
Gelukkig zijn reddingsbrigades die aan gesloten zijn bij de KNBRD autonome verenigingen en kunnen ze zelf bepalen wat voor hun van toepassing is. Ik schaar we ook achter Aapie en Erny voor het niet dragen van een koord. En de opmerking dat een schipper/ motordrijver zich alleen "de boot in bedwang houdt" vind ik ver gezocht. Ik vraag me af wat ik me daar bij voor moet stellen. "FOEI, bootje gaat lig!!!! AF!!" En ik spring als schipper/ opstapper net zo makkelijk overboord als een ander. Te pas en on te pas. Dat hoort ook in het opleidingsplan voor de opstappers. Laat de opstappers in spé maar zien wat ze kunnen. Nou zonder koortje zijn ze snel uitgevaren.

Nee, laat een ieder in z'n eigen waarde en accepteer dat niet iedereen hetzelfde over bepaalde dingen denkt, maar dat we wel hetzelfde doel nastreven. Dat mag duidelijk zijn.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #168 Gepost op: 31 augustus 2005, 10:58:50
in bedwang als in "in positie". Nu heb ik de opleiding motordrijver niet gevolgd, dus ik kan ook niet uitleggen aan de politie dat ik het bij de cursus heb geleerd mijn dodemanskoortje niet om te doen, maar bij ons blijft ook de stuurman achter het stuur om de boot in positie te houden bij het uit het water verwijderen van een drenkeling.

Ik snap nog steeds niet helemaal wat branding met het Noorzeekanaal te maken heeft, maar datligt  ongetwijfeld aan mij.

Dat reddingsbrigades autonoom zijn, mag niet verhinderen dat veiligheid een punt van discussie zou kunnen zijn. Ook bij een schipper van een autonome brigade zou een schroef z'n rug kunnen beschadigen, of zou de boot er alleen vandoor kunnen gaan. (in de haven nogwel van een collega hier uit de buurt)

Trouwens hoe staat het met het dragen van veiligheidsgordels in ambulances?

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #169 Gepost op: 31 augustus 2005, 16:55:16
Ben het volkomen met Mark eens. En wij hebben in de buddy seat altijd een reserve zitten, mocht die nodig  als de schipper over boord valt. Bij sommige types is het gewoon een schakelaar die je om kan zetten.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord