Ook ik zou gaan voor grijplijnen aan zowel buiten- als binnenzijde.
Juist verstevigde lussen (geen handklemmers) aan de buitenzijde voor drenkelingen (waar men vanuit het water gemakkelijk bij kan) en verankering van een liggend s.o. op de tube en een strakke lijn (eigenlijk vergelijkbaar met een reling) aan de binnenkant voor primaire verankering van zittende personen op de tube.
- Voor de onervaren lezers enige uitleg, zittend op de tube houdt men met (in het algemeen) de achterste hand aan deze lijn vast met de rug van de hand tegen de tube, je hoeft dan niet veel kracht te hebben om je vast te houden, arm is stabiel tegen tube en lichaam. De andere hand zoek je evt. een ander steunpunt zoals bok of grijplijn.
Ik ben benieuwd wat rescue voor reden heeft om te kiezen voor juist vrij strakke grijplijnen aan de buitenzijde.
Ik zou er overigens niet voor kiezen om een boot aan de grijplijnen het water in te slepen, ze worden dan op een onjuiste manier belast en zullen vroeg of laat uitscheuren.
Overigens als je aanwezig bent bij een ramp met veel slachtoffers is het juist zaak dat er mogelijk 30 man aan je boot kunnen hangen, je hebt dan mogelijk de taak te dienen als reddingvlot of overnamepunt langszij een groter vaartuig. Andere vaartuigen zorgen dan mogelijk voor de afvoer van slachtoffers.
Kees