HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik

Auteur Topic: HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik  (gelezen 93751 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #350 Gepost op: 7 mei 2008, 23:20:55
Dat weet ik...

480, ex, MTV,  verzendkosten, ex, middendruk slang, voor DIN Bajonet naar Diss..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #351 Gepost op: 8 mei 2008, 01:22:00
"Het is al lang bekend dit fenomeen riep de eindredacteur van de Gooi- en Eemlander tegen zijn verslaggever uit:

Dat klopt.

Hier een citaat uit het zoveelste onderzoek door het Lectoraat Veiligheid van de Hoge School Zeeland, het eindrapport project land-zeeregelingen.

opgesteld in 2005


Citaat
5. Conclusies
5.1 Conclusies op basis van wet- en regelgeving en de praktijk
5.1.1 Handboek Rampenbestrijding
Ontbreken van relaties
In het Handboek Rampenbestrijding worden onvoldoende relaties gelegd tussen de verschillende
instanties en overheden bij land-zeegeoriënteerde incidenten. Dit leidt derhalve tot verwarring,
wanneer de directeur KWC de operationele leiding claimt over SAR-operaties in gemeentelijk
ingedeeld gebied.
Ontbreken eenduidige terminologie
Het gebruik van dezelfde termen uit het Handboek in andere regelingen maar in verschillende
betekenissen leidt tot significante misverstanden en vermindert de effectiviteit bij de incidentbestrijding.
Watergerelateerde ongevallen niet of weinig gespecificeerd
Zowel in de methodische benadering van mogelijke rampen en zware ongevallen, de omschrijving
van de GRIP-procedure, de processen als redding en brandbestrijding, als de beschrijving van bestuurlijke
coördinatie op Provinciaal en Rijksniveau is er geen aparte aandacht voor watergerelateerde
ongevallen. Dit leidt tot misverstanden, ook bij de voorbereiding op incidenten.
Geen specifieke representatie van de watergerelateerde processen
In tegenstelling tot andere processen binnen de rampenbestrijding is er voor de watergerelateerde
processen géén specifieke representatie beschikbaar . Er zijn ook geen watergerelateerde processen
toebedacht aan specifieke proceseigenaren.

en een aanbeveling...

Citaat
2. Versterk de eenduidigheid in de bestuurlijke coördinatie.
Installeer een ‘waterfunctionaris’.
Met het ontwikkelen van een unité de doctrine wordt een groot deel van de bestuurlijke
onduidelijkheid opgelost. Daarnaast moeten vaste aanspreekpunten gecreëerd worden, de
zogenoemde ‘waterfunctionarissen’.
Zij vormen een belangrijke schakel in de communicatie tussen land en water/zeediensten. Wat
betreft de Noordzee kan de vertegenwoordiging bij de directeur Kustwachtcentrum worden gelegd;
voor de grote binnenwateren kan dat de Hoofd-Ingenieur Directeur van Rijkswaterstaat zijn.
Het afronden van de bestuurlijke discussie over de te onderscheiden rollen is essentieel voor de
versterking van eenduidigheid in de bestuurlijke coördinatie
.

Het door mij voorspelde terugtrekken van de Kustwacht...

uit "Waterrand Handboek incidentbestrijding op het water" krijgen ze in 2008 een lumieus idee:

Citaat
Aangezien bij incidentbestrijding op het water veel en andere partijen dan
op het land betrokken zijn, wordt voorgesteld om een waterfunctionaris
aan te stellen.
Deze waterfunctionaris heeft dan tot taak om in de
voorbereidende fase de monodisciplinaire operationele invulling van alle
partijen betrokken bij incidentbestrijding op en rond het samenhangende
watersysteem op elkaar af te stemmen.

Tsja  ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #352 Gepost op: 16 mei 2008, 12:31:03
Alles over reanimatie bij verdrinking lees je HIER op het HF in een apart onderwerp daarover.

Henk


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #353 Gepost op: 21 november 2008, 17:31:06
@henk

hoeveel ampere dynamo heeft de seeker?
en de accu('s)?
ik vraag dit met het oog op de omvormer wil zelf ook zoiets maken, lijkt me erg handig.........

Gr aalscholver
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #354 Gepost op: 21 november 2008, 18:46:44
Henk, hoe bevalt onderstaande configuratie, nu we een paar jaar verder zijn..

Hoge gaat verder met het uitrusten van de Seeker met nieuw materiaal.

De Seeker heeft nu 220 V aan boord.

Allereerst is een omvormer van 12V gelijkstroom naar 230V wisselstroom ingebouwd. Het vermogen dat constant (gedurende 30 min 1200 Watt) geleverd kan worden is 1000 watt en 2800 watt piek.

Dan kunnen we nu eindelijk de 400 Watt 230V dompelpomp inzeten:

............................................

Als we de volle capaciteit van de omvormer zouden benutten trekt deze 100 ampere uit de accu. De dynamo van de motor levert slechts 60 amp, dus per uur zal de accu 40 A bij moeten springen.

Hoe vaak hebben jullie deze configuratie ingezet, en wat waren de inzetduur..
Hoe lang kan je pomp inzet zelfstandig volhouden ? (Dus geen extra aggregaat,) of extra pomp capaciteit door derden..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #355 Gepost op: 21 november 2008, 19:01:51
@henk

hoeveel ampere dynamo heeft de seeker?
en de accu('s)?
ik vraag dit met het oog op de omvormer wil zelf ook zoiets maken, lijkt me erg handig.........

Gr aalscholver


Goede vraag/idee:

Enkele aandachtpuntjes: hele dikke kabels van de accu naar de omvormer. Het rendement (van onze omvormer) is dan 85%.
bij 1500 watt bedraagt het ampèrage {(1500/85)*100}/12= 147 ampere.

De maximale laadstroom van de dynamo is ca 60 A. je boet dus 147 - 60 = 87 a in per uur.Dus met een accu van 87 A/h zou je je boot één uur kunnen stofzuigen.


Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #356 Gepost op: 21 november 2008, 19:13:49
Henk, hoe bevalt onderstaande configuratie, nu we een paar jaar verder zijn..

Hoe vaak hebben jullie deze configuratie ingezet, en wat waren de inzetduur..
Hoe lang kan je pomp inzet zelfstandig volhouden ? (Dus geen extra aggregaat,) of extra pomp capaciteit door derden..  
 

zie het rekensommetje boven. Met de pomp kan je eigenlijk met een (stationair) lopende motor gewoon door blijven pompen, de dynamo redt dat.  400 watt is ruwweg 26,6% van de 1500 watt  dus het verbruik van de pomp is 147:4=36 ampère.

Maar 220 aan boord wil zeggen je accu op kunnen laden van de GSM, porto met een "gewone" thuis lader. We hebben een compressor aan boord op 230 om bv de tubes mee op te blazen.
Denk eens aan een gasontladingslamp van 400 watt als werk verlichting...
Het bevalt buiten gewoon prima. Alleen is het beter om de stroom niet via een schakelaar te laten lopen, ivm het hoge ampèrage. Als ie stand by staat gebruikt ie weliswaar bijna niets (0,7 A) maar trekt wel op den duur je accu leeg.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #357 Gepost op: 21 januari 2009, 14:11:02
Ja!  O0  we hebben het zaakje (bijna, nog een scetbrancard staat op het verlanglijstje) compleet:

De MTV en demand systeem:



Daarbij de immobilisatie benodigdheden als verstelbare nekkraag, een mooie non ferno riemen- en headblok set (die wel) van Ferno. De plank hadden we al.
Hieronder de bijzonderheden.

Hoofdimmobilisatie kussens
Worden gebruik om hoofd te fixeren op backboards.


u Head Immobilisatie Ferno FW445
u Hoofdbanden tbv FW445



Stiffneck Select nekspalken
De verstelbare variant van Stiffneck nekspalk. Volwassen en kinder/baby uitvoering.
u Stiffneck Select volwassene (4 volwassen maten in 1)

Faststrap patiëntenriemen



Voor veilige en snelle immobilisatie. 10 puntsluiting.
u Fast Strap snelsluiting (combinatiekleuren)


Er moet nu wel een grotere motor achter de Seeker om al dat gewicht door het water te duwen  :D. We zullen eens kijken of er ergens niet een mooie 200 PK Optimax hangt.

Henk


rixten

  • Gast
Reactie #358 Gepost op: 27 januari 2009, 21:18:25
Henk, waarom heb jij een dompelpomp aan boord.?  Is dit om eventueel hulp te kunnen bieden aan in nood verkerende schepen....?????


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #359 Gepost op: 27 januari 2009, 21:40:10
Jazeker, om hulp te bieden aan mensen in nood op een zinkend schip. We hebben zelfs gewoon een sleep inrichting. Ik zie ook wel in dat de beste manier de opvarenden te redden is door het schip drijvende te houden en naar rustiger vaarwater te slepen. In ieder geval om de schipper te redden. Probeer maar eens een schipper vrijwillig van zijn/haar boot in nood te krijgen en het gaat toch in ene moeite door.  Iedereen heeft altijd het idee dat de boot aan zijn lot over gelaten gaat worden zodra iedereen er af is. Bovendien bij dreggen vaar je (wij althans) achteruit en dan zou je zelf nogal wat water binnen kunnen krijgen over de spiegel en dat kun je er dan weer uit pompen. We hebben ook een grote brandblusser.

Begrijp me goed, redden bestaat niet alleen uit mensen uit het water halen. Soms spookt het zo dat je beter op afstand kan blijven en een tros kan toewerpen en zo de mensen ook redt. Maar er is een moment dat een met pech liggend schip niet in nood is. Over het algemeen wordt de grens tussen dienstverlening en redden getrokken door de gevaarzetting. En de ETA van de bergert.

Henk