3)Kortom de ervaring, kennis en kunde, de continuïteit, daar kan het aan ontbreken.
Onderschat overigens ook niet het meer en meer inzetten van uitzendkrachten etc.
THOR,
normaliter reageer ik niet en daarbij heb ik een toch ietwat andere mening dan jij. Maar in deze moet ik je 200 % gelijk geven. Wat dan door Simon weer wordt weggevaagd onder de noemer van "ingecalculeerd risico".
Een nautische inzet is voor een standaard OOV meldkamer altijd onderbelicht. Het gaat goed als er iemand op de desbetreffende meldkamer is met affiniteit voor de nautische taak van hulpverlening aanwezig is. Maar anderen hebben die affiniteit niet en drukken vervolgens maar op een alarmeerknop en hopen dat ze het goed gedaan hebben.
Aan de andere kant ook helemaal niet raar, want de mutaties in het hulpverleningskader volgen elkaar sneller op dan het opkomen van de zon elke ochtend. Als ik heel even kijk naar mijn eigen parochie, lees de mailbox, wat ik deze week "uit mijn hoofd moet leren" is alle procedures van een nieuwe tunnel, diverse grote evenementen in de regio zoals bloemencorso en diverse strandfeesten, voorbereiding voor 29, 30 april en 1 mei, nieuwe procedures C2000 rond de inhuldiging, aanpassingen van het meldkamersysteem, etc.
Wat ik dus eigenlijk verzoek is een intensere samenwerking met de nautische diensten. Elkaar informeren zodat kennis gedeeld wordt en daardoor begrip voor elkaars positie gecreëerd wordt. Ooit dacht ik dat het een koud kunstje was om te werken op het KWC. Totdat ik een dagje mee mocht kijken en er brand uitbrak in een coaster en de bemanning in de sloepen ging. Dit genereert heel veel werk dat voor mij als OOV centralist onbekend was. En nu heb ik nog enige affiniteit met nautische hulpverlening.
Dus oefenen moet, alleen de complete aanpak met operationele eenheden is absoluut niet noodzakelijk. Een table top oefening kan heel veel verhelderender werken. Zeker naar de heren en dames in het OT en BT, maar ook op meldkamer niveau.