Ambulancebroeder niet competent om SAB te bevestigen/ontkrachten. Huisarts krijgt waarschuwing

Auteur Topic: Ambulancebroeder niet competent om SAB te bevestigen/ontkrachten. Huisarts krijgt waarschuwing  (gelezen 28669 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Beste Senseihomer,

Ik kan je verzekeren dat artsen dagelijks fouten maken. Ik ben arts, dus ik maak ook fouten. Iedereen maakt namelijk fouten, dus ambulanceverpleegkundigen ook.

Artsen gaan dagelijks door het stof voor het tuchtcollege. En hoe vaak staat een ambulanceverpleegkundige voor het hekje? Nooit! Enig idee hoe dat komt?

Expert

Alle goede artsen hebben fouten gemaakt en zullen fouten blijven maken. Als je geen eigen kerkhof hebt gemaakt als hartchirurg ben je geen bekwaam chirurg maar een middelmatig, onzeker chirurgje in de marge. In Nederland is het bijna onmogelijk aan het worden om chirurgen operatietechnieken aan te leren als het gaat om echte hoogrisico operaties. Zelfs als een chirurg de techniek voldoende beheerst gaat hij een aantal keren een fout maken.

Ik voerde dergelijke ingrepen 25 jaar geleden uit en tot mijn verdriet zijn er kinderen overleden. Tot mijn grote vreugde heb ik daardoor ruim 15 jaar heel veel kinderen een kans kunnen geven om een volwassen leeftijd te bereiken. Ik heb ook een aantal jongere chirurgen deze techniek kunnen aanleren. Echter zie je nu dat zij de technieken niet meer doorgeven aan de volgende generatie chirurgen omdat men weet dat deze operatie het sterftecijfer van de afdeling negatief zal beinvloeden.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Beste 024,

Ik ben inderdaad niet zo naief om niet te kunnen bedenken dat ziekenhuizen liever de gunstigste gevallen binnenhalen. Dat is een manco van het systeem hier. Al moet ik zeggen dat ik nooit heb meegemaakt dat ik geweigerd werd.