Als het te confronterend begint te worden noemen we het "niet des arts", niet chique of stromen de klachten weer binnen bij de moderators.
Vrijheid van meningsuiting gaat twee kanten op. Als een verpleegkundige het lef heeft om uit te delen (te stellen dat artsen patienten op een presenteerblaadje aangeboden krijgen) moet je ook kunnen incasseren.
Wat niet bijdraagt is de collega-verpleegkundige die hier komt om het etiket "niet chique" te plakken op Expert, want ik plak er gewoon het etiket "Beste reactie van de dag" overheen.
Oh, maar dit is geen arts vs broeder argument, hoor! Andersom had ook een dergelijke reactie bij mij uitgelokt. Ik zou zeggen, gebruik de zoekfunctie om te kijken hoe deze discussie afloopt, wij hebben het al zo vaak gevoerd.
Even verder:
Waarom ben ik niet competent om te bevestigen of ontkrachten? Waaruit blijkt dat? Is dat onderzocht? Zijn daar cijfers over bekend? Of is het een, op eigen ervaring gebaseerd, persoonlijke mening?
Laten we heel helder zijn: wij besluiten niet om naar een PCI centrum alleen op basis van een ECG. Evenmin beoordeel ik cardiale klachten slechts door middel van een ECG. Ik heb voldoende ervaring en kennis om te weten dat de ECG allerminst bepalend moet zijn.
Wij geven, overigens, geen reopro maar ticagrelor per os. Dit omdat we meedoen met de ATLANTIC studie:
http://clinicaltrials.gov/show/NCT01347580ATLANTIC is een multi-centra trial in 11 verschillende landen binnen en buiten Europa. De resultaten worden in het najaar verwacht.
CABG zal wellicht de Gold Standard zijn, daar twijfel ik niet aan. Wil je het aantal OK's daarom uitbreiden zal er fors moeten worden geinvesteerd. Dan lijkt het mij dat er eerst een kosten-baten analyse gemaakt zal moeten worden. Niet je favoriete onderwerp, ik weet het, maar de budgetten zijn nou eenmaal niet oneindig. Tot die tijd hebben te maken met het fenomeen PCI en als ik een bijdrage kan leveren zodat de patient nog sneller geholpen wordt dan zal ik dat niet laten. Daarom is het rijden naar een ziekenhuis zonder behandelmogelijkheden niet meer aan de orde en niet omdat ik iets heb geroepen. Of je het leuk vinden of niet, wij worden in staat geacht een STEMI te herkennen en de juiste triage te plegen.
CM