Oh CM, wat jij omschrijft als sarcasme, zou ik eerder kwalificeren als het gebruik van de paradox. Dat werkt soms verhelderend voor sommigen mensen.
Wees niet bevreesd dat ik de discussie verder zou willen mijden. Integendeel! Ik laat me gewoonweg niet alles welgevallen. Het ene moment kies ik voor een pittige reactie, het andere moment besluit ik om cynisch te zijn.
Expert
Blijkbaar is mijn antenne niet zo goed afgesteld op cynicisme. Of het is een kwestie van taalbeheersing maar dat betwijfel ik...
Elke voorbehouden handeling die je uitvoert mag ter discussie worden gesteld. Ik reflecteer op de meeste aspecten van mijn beroepspraktijk, zo ook intubatie. Ik ben uiteraard geen anesthesioloog maar het lukt me in ongeveer 90% van de gevallen bij de eerste poging. Ik ben me ook bewust van de catastrofale gevolgen van een misplaatste of geluxeerde tube. Ik heb de indruk dat dit geldt voor de meeste collega's, al heb ik dat nooit getoetst.
Onlangs is er een artikel gepubliceerd over supra-glottic airways. Dit blijkt ook niet de gewenste panacee te zijn. Dus de concrete vraag, op de man af: vind je, op basis van de huidige stand van onderzoek, dat wij moeten stoppen met intuberen?
Zoja, welke strategie zou je ons willen aanraden als anesthesioloog?
CM