Ik heb net een PM ontvangen van een EHBO-er die om hem moverende redenen niet betrokken wil raken in deze discussie. Daarom post ik maar een link naar de officiele website van het Oranje Kruis.
Kenmerken suikerziekte
Bij een te lage suikerspiegel (hypo / hypoglykemie) – bijvoorbeeld door te weinig te eten bij normaal insulinegebruik – kan de diabeet plotseling bewusteloos raken. Soms voelt hij dit aankomen: hij voelt zich licht in het hoofd, trilt, geeuwt en zweet. Hij kan ook een gedragsverandering krijgen (bijvoorbeeld agressief worden).
Wat te doen bij suikerziekte
De suikerspiegel bij een hypo herstelt snel door het drinken van zoete dranken en het eten van bijvoorbeeld een boterham met jam of het eten van suikerklontjes.
http://www.ehbo.nl/tips/suikerziekte/
Als een ambulanceverpleegkundige nu nog roept dat hij een breed referentiekader heeft valt mij dat bitter tegen. Het referentiekader is links niet breder dan het ambulanceprotocol maar rechts breed genoeg om het etiket persoonlijkheidsstoornis op een patiente te plakken.
De rol van de MMA is helemaal discutabel. Ik vraag me af op welke grond men dwang in deze casus toepast. Een arts mag dat doen indien er sprake is van een ernstig gevaar voor de gezondheid van de patient op grond van de WGBO indien er geen sprake is van een psychische aandoening.
De verpleegkundige heeft het over Borderline-persoonlijkheidsstoornis, daarvoor bestaat de Wet BOPZ, echter is het oneigenlijk gebruik maken van deze wetgeving om een somatische patient over te brengen onder dwang naar een somatische kliniek.
Als je er een karikatuur van maakt komt het er op neer dat de RAV, als bedrijf, iedere Nederlandse burger mee kan nemen om te zorgen dat ze een ambulancerit kunnen declareren zodra de ambulanceverpleegkundige even een etiket van psychische stoornis op de patient plakt.
Ik vind het triest dat een ambulanceverpleegkundige een protocolridder is geworden. Omdat in het protocol niet staat dat je iemand een suikerklontje moet geven draaft men door en past 'dwang' toe.
Een echte professional neemt de patient serieus, de verpleegkundige had op kantoor van de patiente ook zelf een glas cola kunnen halen. Als dan blijkt dat het zichtbaar beter gaat met mevrouw kan je gewoon weer vertrekken.