Ik heb me een tijd lang redelijk afzijdig gehouden uit de discussie, omdat ik niet mee wil in de harde toon. Het afgelopen jaar ben ik arts geworden en daarmee zijn de ambulanceverpleegkundigen ineens mijn directe collega's geworden in de zorgketen.
Voor de duidelijkheid, ik EHBO sinds mijn zestiende, ben SIGMA lid geweest en ik ken het prehospitale werkveld vrij goed.
Een half jaar lang wuifde ik de casuistiek waar het prehospitale deel suboptimaal was verlopen makkelijk weg. Het is ook lastig inschatten, je hebt minder mogelijkheden, en het is ook knap zo veel als ambuplegen moeten kunnen.
Maar het valt op een gegeven moment wel op dat sommige problemen vaak voorkomen. Niet per se grote dingen, maar er valt zo weinig aan te doen. Terugkoppelen is moeilijk en leidt tot niks, en dat leidt tot frustratie.
Wat ik in de felle discussies hier proef is de boosheid over het meten met twee maten. Ambuverpleegkundigen willen graag de verantwoordelijkheid maar worden er niet echt op afgerekend.
Sterker nog, er wordt af en toe gewezen naar alles wat er fout is aan ziekenhuizen en artsen voordat eigen schuld wordt erkend. Dat EHBOers zich bekwamer voelen dan artsen is erg, maar verpleegkundigen zouden beter moeten weten.
Overal ter wereld is het zo geregeld dat medisch inhoudelijk een arts eindverantwoordelijk is. Dat systeem is de afgelopen eeuwen ontstaan en danzij diverse problemen en schandalen doorontwikkeld met vele veiligheidssystemen, checks en tuchtrecht. Ambuplegen hebben een relatief jong systeem, maar de drang om dat te verbeteren proef ik hier niet.
Bottom line: we hebben erg goed opgeleide ambulanceverpleegkundigen, maar het systeem waarin ze werken moet echt beter. Het draait helaas allemaal om geld, en de bijna commerciele insteek van RAV aanbesteding maakt dat niet beter.
Hoe kan het dan beter? Van mij mag B vervoer commercieel, met basisverpleegkundigen. ALS zorg moet door het Rijk geregeld worden en blijven. Ambulance ALS richt zich op ABC stabilisatie met intubatie en LMA als basisvaardigheden. Een arts is beschikbaar om ter plaatse te komen indien gewenst, alleen is dit geen manager, maar bijvoorbeeld een SEH arts die dit een dag in de week erbij doet. Het MMT blijft beschikbaar voor extreem complexe traumazorg en luchtwegmanagement.
Iedere rit komt niet alleen in de digitale vooraankondiging, maar is onderdeel van het digitale portfolio van de ambupleeg waarin complicaties worden geregistreerd en einddiagnosen worden gedeeld. Het complicatieregister wordt gebruikt om doelgericht onderwijs te geven.