Ambulancebroeder niet competent om SAB te bevestigen/ontkrachten. Huisarts krijgt waarschuwing

Auteur Topic: Ambulancebroeder niet competent om SAB te bevestigen/ontkrachten. Huisarts krijgt waarschuwing  (gelezen 28688 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Wat betreft de casus uit Medisch Contact:

Uit de tekst kan ik niet opmaken of de ambulanceverpleegkundige ter plaatse diagnostiek heeft gedaan naar een oorzaak van het gedrag van patiënte. Ze geeft aan dat ze bekend is met hypo's, dus van hem mag verwacht worden dat hij in ieder geval een glucose prikt en zo nodig glucose toedient.

Dat de ambulanceverpleegkundige overweegt dat er een onderliggende persoonlijkheidsstoornis is, kan ik me indenken, al heb ik uiteraard het gedrag van patiënte niet gezien. Het diagnostiseren van een persoonlijkheidsstoornis valt overigens niet binnen zijn domein en werkveld. Hij kan wel trachten te zorgen dat patiënte de juiste zorg krijgt.

Dat hij patiënte tegen haar wil meeneemt is discutabel. Een patiënt zonder wettelijke grondslag en zonder tussenkomst van een arts (de MMA heeft patiënte niet beoordeeld) onder dwang vervoeren naar de SEH is behoorlijk ingrijpend. Wat mij betreft wordt deze casus tegen het licht gehouden door het medisch tuchtcollege.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
In de eerste casus heb je gelijk, dat is ook door alle partijen hier bevestigd. Wat betreft de tweede, ik vind het een voorbarige conclusie gebaseerd op een summier bericht. De reden waarom heb ik al aangegeven, ik wens niet in herhaling te vallen. We waren er niet, daarom is het lastig om een definitief uitspraak te doen. Ik zeg altijd tegen mijn collega aspiranten: Don't ASSUME because then you make an ASS out of U and ME.

CM

Dat laatste heeft de desbetreffende ambupleeg uit de casus wel bewezen.
Arts  www.alphalog.nl


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Ik heb me een tijd lang redelijk afzijdig gehouden uit de discussie, omdat ik niet mee wil in de harde toon. Het afgelopen jaar ben ik arts geworden en daarmee zijn de ambulanceverpleegkundigen ineens mijn directe collega's geworden in de zorgketen.
Voor de duidelijkheid, ik EHBO sinds mijn zestiende, ben SIGMA lid geweest en ik ken het prehospitale werkveld vrij goed.
Een half jaar lang wuifde ik de casuistiek waar het prehospitale deel suboptimaal was verlopen makkelijk weg. Het is ook lastig inschatten, je hebt minder mogelijkheden, en het is ook knap zo veel als ambuplegen moeten kunnen.
Maar het valt op een gegeven moment wel op dat sommige problemen vaak voorkomen. Niet per se grote dingen, maar er valt zo weinig aan te doen. Terugkoppelen is moeilijk en leidt tot niks, en dat leidt tot frustratie.
Wat ik in de felle discussies hier proef is de boosheid over het meten met twee maten. Ambuverpleegkundigen willen graag de verantwoordelijkheid maar worden er niet echt op afgerekend.
Sterker nog, er wordt af en toe gewezen naar alles wat er fout is aan ziekenhuizen en artsen voordat eigen schuld wordt erkend. Dat EHBOers zich bekwamer voelen dan artsen is erg, maar verpleegkundigen zouden beter moeten weten.
Overal ter wereld is het zo geregeld dat medisch inhoudelijk een arts eindverantwoordelijk is. Dat systeem is de afgelopen eeuwen ontstaan en danzij diverse problemen en schandalen doorontwikkeld met vele veiligheidssystemen, checks en tuchtrecht. Ambuplegen hebben een relatief jong systeem, maar de drang om dat te verbeteren proef ik hier niet.

Bottom line: we hebben erg goed opgeleide ambulanceverpleegkundigen, maar het systeem waarin ze werken moet echt beter. Het draait helaas allemaal om geld, en de bijna commerciele insteek van RAV aanbesteding maakt dat niet beter.
Hoe kan het dan beter? Van mij mag B vervoer commercieel, met basisverpleegkundigen. ALS zorg moet door het Rijk geregeld worden en blijven. Ambulance ALS richt zich op ABC stabilisatie met intubatie en LMA als basisvaardigheden. Een arts is beschikbaar om ter plaatse te komen indien gewenst, alleen is dit geen manager, maar bijvoorbeeld een SEH arts die dit een dag in de week erbij doet. Het MMT blijft beschikbaar voor extreem complexe traumazorg en luchtwegmanagement.
Iedere rit komt niet alleen in de digitale vooraankondiging, maar is onderdeel van het digitale portfolio van de ambupleeg waarin complicaties worden geregistreerd en einddiagnosen worden gedeeld. Het complicatieregister wordt gebruikt om doelgericht onderwijs te geven.
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Ik heb me een tijd lang redelijk afzijdig gehouden uit de discussie, omdat ik niet mee wil in de harde toon. Het afgelopen jaar ben ik arts geworden en daarmee zijn de ambulanceverpleegkundigen ineens mijn directe collega's geworden in de zorgketen.
Voor de duidelijkheid, ik EHBO sinds mijn zestiende, ben SIGMA lid geweest en ik ken het prehospitale werkveld vrij goed.
Een half jaar lang wuifde ik de casuistiek waar het prehospitale deel suboptimaal was verlopen makkelijk weg. Het is ook lastig inschatten, je hebt minder mogelijkheden, en het is ook knap zo veel als ambuplegen moeten kunnen.
Maar het valt op een gegeven moment wel op dat sommige problemen vaak voorkomen. Niet per se grote dingen, maar er valt zo weinig aan te doen. Terugkoppelen is moeilijk en leidt tot niks, en dat leidt tot frustratie.
Wat ik in de felle discussies hier proef is de boosheid over het meten met twee maten. Ambuverpleegkundigen willen graag de verantwoordelijkheid maar worden er niet echt op afgerekend.
Sterker nog, er wordt af en toe gewezen naar alles wat er fout is aan ziekenhuizen en artsen voordat eigen schuld wordt erkend. Dat EHBOers zich bekwamer voelen dan artsen is erg, maar verpleegkundigen zouden beter moeten weten.
Overal ter wereld is het zo geregeld dat medisch inhoudelijk een arts eindverantwoordelijk is. Dat systeem is de afgelopen eeuwen ontstaan en danzij diverse problemen en schandalen doorontwikkeld met vele veiligheidssystemen, checks en tuchtrecht. Ambuplegen hebben een relatief jong systeem, maar de drang om dat te verbeteren proef ik hier niet.

Bottom line: we hebben erg goed opgeleide ambulanceverpleegkundigen, maar het systeem waarin ze werken moet echt beter. Het draait helaas allemaal om geld, en de bijna commerciele insteek van RAV aanbesteding maakt dat niet beter.
Hoe kan het dan beter? Van mij mag B vervoer commercieel, met basisverpleegkundigen. ALS zorg moet door het Rijk geregeld worden en blijven. Ambulance ALS richt zich op ABC stabilisatie met intubatie en LMA als basisvaardigheden. Een arts is beschikbaar om ter plaatse te komen indien gewenst, alleen is dit geen manager, maar bijvoorbeeld een SEH arts die dit een dag in de week erbij doet. Het MMT blijft beschikbaar voor extreem complexe traumazorg en luchtwegmanagement.
Iedere rit komt niet alleen in de digitale vooraankondiging, maar is onderdeel van het digitale portfolio van de ambupleeg waarin complicaties worden geregistreerd en einddiagnosen worden gedeeld. Het complicatieregister wordt gebruikt om doelgericht onderwijs te geven.


Delta  erg jammer dat je hier niet proeft dat de ambulancezorg zou willen verbeteren. Maar ja  dat kan ook lastig omdat dit hulpverleningsforum niet wordt bevolkt door de ganse ambulancezorg en haar medewerkers. Het is maar een klein deel van die medewerkers die zich op dit forumpje in discussie mengen. Discussies die veelal zich ontwikkelen tot een onverkwikkelijk stadium waarin weinig energie en tijd wordt besteed aan normale gespreksvoering en nogal snel wordt gegrepen naar cynische ongefundeerde uitspraken vanuit de medische hoek. Dit zorgt er nu niet bepaald voor dat zich nog meer AVP-en etc melden om aan deze fijne discussie deel te nemen. Gelukkig is de houding van veel artsen op dit forum niet mijn dagelijkse praktijk, anders had ik en mijn collegae de handen vol aan het bijsturen van ongeleide medische projectielen...

Het ambulancezorgsysteem mag inderdaad altijd beter. De meeste AVP-en zijn professioneel en willen graag meer opleiding en ervaring opdoen maar bij veel werkgevers is er een limiet aan scholingsuren en is uitgebreide extra scholing in bepaalde vaardigheden en of kennis niet (ongelimiteerd) voldoende te faciliteren. Dat is inderdaad erg jammer voor alle betrokkenen, patienten incluis. Maar de kosten gaan voor de baat uit en er wordt ambulancezorg verleent met inbegrip van redelijke kosten voor de verstrekte zorg. met andere woorden, alle ambulancezorg heeft zijn financiele grenzen ook al zouden wij dat graag anders zien.

Een ambulancezorgsysteem waar meer aandacht komt voor complicatieregistratie en het verwerven en afgerekend worden op extra kennis en kunde is toe te juichen, mits daar geld voor wordt uitgetrokken. De beroepsvereniging van AVP-en kan daar onmogelijk zelf financieel zorg voor dragen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
... Gelukkig is de houding van veel artsen op dit forum niet mijn dagelijkse praktijk, anders had ik en mijn collegae de handen vol aan het bijsturen van ongeleide medische projectielen...
...

...Discussies die veelal zich ontwikkelen tot een onverkwikkelijk stadium waarin weinig energie en tijd wordt besteed aan normale gespreksvoering en nogal snel wordt gegrepen naar cynische ongefundeerde uitspraken vanuit de medische hoek. ...
Joffry, besef je dat hierboven je hetzelfde doet waarvan je 'veel artsen' op dit forum beticht?


We hebben in de afgelopen periode zeer interessante en diepgaande discussies gevoerd, die daadwerkelijk tot nieuwe gezichtspunten hebben geleid bij een aantal forumleden en wordt er kritischer gekeken naar zaken die we eerder als 'gewoon' beschouwden. Die discussies gaan vaak gepaard met of eindigen in felle moddergooi partijen. Jammer, want meestal is dat niet nodig. Het zijn niet alleen 'veel artsen' die zich daar schuldig aan maken, ook andere forumleden (waaronder EHBO'ers en verpleegkundigen) doen ongenuanceerde en cynische/sarcastische uitlatingen. Het is makkelijk om te roepen dat 'veel artsen' dat doen, want 'frustraties botvieren' is immers een competentie van artsen geworden. Net als inhalig zijn, verkeerde diagnoses stellen en zo meer (als je de media moet geloven). Er zitten zeker rotte appels in de mand, maar die zitten in iedere mand. Laat dat niet ten koste gaan van de mensen die wel willen bijdragen aan verbetering van het systeem en de zorg.

Laten we ons op de inhoud richten. Het is jammer als waardevolle discussies op slot moeten omdat de modderspetters ons om de oren vliegen.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Citaat
Laten we ons op de inhoud richten. Het is jammer als waardevolle discussies op slot moeten omdat de modderspetters ons om de oren vliegen

Om maar eens te zwijgen over de indruk die we maken bij niet medisch geschoolde mensen... Ze zullen we denken: het is een slachtpartij in de zorg!
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Om maar eens te zwijgen over de indruk die we maken bij niet medisch geschoolde mensen... Ze zullen we denken: het is een slachtpartij in de zorg!

Geen probleem toch?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Geen probleem toch?

Welnee, ik zie het als een stevige discussie waar ik af en toe enige afstand van kan nemen om de karaktertrekjes van de deelnemers te bestuderen... Heerlijk!
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Welnee, ik zie het als een stevige discussie waar ik af en toe enige afstand van kan nemen om de karaktertrekjes van de deelnemers te bestuderen... Heerlijk!

Heerlijk minimaal 2 weken afstand er van genomen, dat is behoorlijk heilzaam en kan ik eenieder aanbevelen  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568

Schokkende praktijkperikel in het medisch contact deze week:

http://medischcontact.artsennet.nl/rubrieken-1/alle-rubrieken-/praktijkperikelen-3/praktijkperikel-1/130694/niet-goed-geworden.htm

Ik vraag mij af wie er bij een aanklacht in het beklaagdenbankje mag plaatsnemen. De ambupleeg, de MMA (die het moet doen met een gekleurd verhaal) of beiden. Ik ben ook zeer benieuwd naar de theoretische uitkomst...


Nadat ik het artikel afgelopen week in Medisch Contact heb gelezen, heb ik het stuk even laten bezinken alvorens een reactie te plaatsen. Inmiddels zijn er ook in Medisch Contact een aantal reacties verschenen, die je op het internet na kunt lezen. Een zeer genuanceerde reactie is ondermeer geschreven door een Internist. Interessant om eens na te lezen.

Het artikel is een prachtige illustratie van de complexiteit en de realiteit van de dagelijkse pre-hospitale praktijk. Natuurlijk kunnen we aantal zeer kritische vragen stellen aan deze verpleegkundige, maar ik stel ook vragen bij een verlegenheidsdiagnose als ‘reactieve hypoglykemieën bij een matige hanteerbaarheid’. Natuurlijk heeft 024 helemaal gelijk als ze stelt dat deze patiënt alle verschijnselen heeft van een hypoglykemie.

Zo wordt in het artikel geschreven dat na aandringen van de verpleegkundige de patiënte zei dat ze regelmatig hypo’s heeft en dat dat nu wederom het geval was. Ik vind het zeer begrijpelijk dat deze verpleegkundige voor een raadsel werd geplaatst. Recidiverende hypoglykemieën zonder dat er sprake is van diabetes mellitus. En ook ik mis natuurlijk een essentiële glucosebepaling in het hele verhaal. Maar waarom anticipeert deze zogenaamde hoogopgeleide dame hier dan zelf niet op? Of moet ik dat zien in het kader van haar matige hanteerbaarheid en daarmee samenhangende gebrekkig ziekte inzicht?

Kortom.., een typische casus die vooral vraagt om een beoordeling en niet zo zeer om veroordeling.

Expert