Slanghaspel

Auteur Topic: Slanghaspel  (gelezen 6135 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

miesje

• Gast
Gepost op: 22 april 2005, 20:03:00
Ik heb gehoord dat de lengte van de slanghaspel max. 30 meter mag zijn.
Is dit zo en waarom is dit zo?
Als het met druk te maken heeft kun je er toch een extra pomp bij zetten.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 22 april 2005, 20:44:39
Moet je eens voorstellen dat je een slang hebt van 30 meter. Als je die bij brand moet gebruiken moet je hem misschien wel in je eentje door drie deuren trekken en om diverse hoeken..... dat ga je niet lukken. Probeer het maar eens. Dus het is niet zozeer een probleem met waterdruk maar meer een probleem met het effectief kunnen gebruiken!

In de regelgeving staat het volgende:

Uit het bouwbesluit  8):

Artikel 2.192 aantal
(...)
3.    Het aantal brandslanghaspels is zodanig dat de loopafstand tussen een brandslanghaspel en elk punt van de vloer van een gebruiksfunctie niet groter is dan de lengte van de brandslang, vermeerderd met 5 m. Dit geldt niet voor de vloer van een niet in een verblijfsgebied gelegen ruimte, die vanaf de toegang van de gebruiksfunctie niet door besloten ruimten kan worden bereikt.
4.    Bij het bepalen van de loopafstand als bedoeld in het derde lid, wordt een constructie-onderdeel niet zijnde een bouwconstructie, gelegen in een verblijfsgebied, buiten beschouwing gelaten.
5.    Bij het bepalen van de loopafstand als bedoeld in het derde lid, wordt de loopafstand gelegen in een verblijfsgebied met 1,5 vermenigvuldigd.

Artikel 2.193 veiligheid
(....)
2.    Een brandslanghaspel als bedoeld in artikel 2.191, tweede en derde lid:
a.    is aangesloten op een voorziening voor drinkwater als bedoeld in artikel 3.120, en
b.    ligt niet in een vluchttrappenhuis.

3.    Een brandslanghaspel als bedoeld in artikel 2.191, tweede en derde lid, heeft een slang met:
a.    een lengte van niet meer dan 30 m en
b.    een statische druk van niet minder dan 100 kPa en een capaciteit van 1,3 m³/h, bij gelijktijdig gebruik van twee brandslanghaspels aangesloten op dezelfde voorziening voor drinkwater.

miesje

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 22 april 2005, 21:41:59
Poeh......
Wat een hoop technische taal.
Dat het gebruik niet handig is i.v.m. compartimenten kan ik nog snappen, maar stel ik heb een hele grote hal (hangar of zo) en ik kan alle kanten op.
Waarom mag er dan geen 50 meter op.
Misschien staat dit er al maar leg dit eens in simpele taal uit.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 22 april 2005, 22:30:59
Heel simpel... in het gebruik is het niet gewenst! Door een te lange lengte kan je niet meer effectief optreden met een slanghaspel.
 Als je toch een grotere afstand wil overbruggen dan in de hoop 'technische taal' staat kan je een beroep doen op gelijkwaardigheid. Dit staat ook in de 'technische taal' in artikel 1.5  ;D

Het is dan aan jou om aan te tonen, ten genoegen van de gemeente, dat je een gelijkwaardige veiligheid hebt met een slanghaspel van maximaal 30 meter   ;) Dat is waarschijnlijk niet eenvoudig  8) Omdat aan te tonen is het handig dat je een deskundig persoon in te huren als je er zelf niet in thuis bent! Of dit finacieel in verhouding staat met het plaatsen van de slanghaspels.....  ???

Je kan de 'technisch taal' vinden op: http://217.22.65.19/

Suc6  ;D

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 22 april 2005, 23:18:20
Poeh......
Wat een hoop technische taal.
Dat het gebruik niet handig is i.v.m. compartimenten kan ik nog snappen, maar stel ik heb een hele grote hal (hangar of zo) en ik kan alle kanten op.
Waarom mag er dan geen 50 meter op.
Misschien staat dit er al maar leg dit eens in simpele taal uit.
haspels langer dan 30 meter bestaan niet,aangezien je met de NEN 671-3 zit  ::)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 22 april 2005, 23:35:02
Ik wil ze niet wijzer maken dan ze als is maar volgens mij bestaan er ook 'slanghaspelkarren'. Alleen als je de looptijd naar een slanghaspel vanuit het meest ongunstige punt gaat berekenen en weer terug naar plaats incident en je doet dat met zo'n kar dat is de tijd met zo'n kar aanzienlijk langer!!!  ;D dus niet gelijkwaardig.

@peter: keuren jullie die karren ook?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 22 april 2005, 23:37:50
Ik wil ze niet wijzer maken dan ze als is maar volgens mij bestaan er ook 'slanghaspelkarren'. Alleen als je de looptijd naar een slanghaspel vanuit het meest ongunstige punt gaat berekenen en weer terug naar plaats incident en je doet dat met zo'n kar dat is de tijd met zo'n kar aanzienlijk langer!!!  ;D dus niet gelijkwaardig.

@peter: keuren jullie die karren ook?

eeuuuhh,op verzoek van de klant welja.Ik heb 1 klant waar ik die haspelkarretjes voor keur  ;)

miesje

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 23 april 2005, 13:51:20
Nu heb ik ook iets gehoord over de afstand naar brand af te leggen en over de vluchtweg terug.
Dat ik dit niet red, omdat dit te lang duurt.
Weet iemand hier iets van. ???

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 23 april 2005, 14:22:26
Nu heb ik ook iets gehoord over de afstand naar brand af te leggen en over de vluchtweg terug.
Dat ik dit niet red, omdat dit te lang duurt.
Weet iemand hier iets van. ???
Miesje, dat staat allemaal in de 'technische taal' (ik blijf het leuk vinden  ;D), het Bouwbesluit.

Als je alle personen over de ruimte verdeelt en ieder persoon heeft 0,5 tot 8 m2/per persoon vloer oppervlakte tot zijn geschikking dan moet je veilig staan binnen 20 meter hemelsbreed (zonder indeling) en 30 meter daadwerkelijk (met indeling) lopen. Dit geldt vanaf elk punt in de ruimte!
Als ieder 8 tot 20 m2/per persoon heeft zijn die afstanden 30 en 45 meter.
Bij meer dan 20 m2 /per persoon zijn de afstanden 40 en 60 meter.

Met veilig staan bedoel ik dat je of buiten staat, of achter een brandscheiding of achter een rookscheiding.

Dus de 'loopafstand' is afhankelijk van hoe druk het is met mensen in een ruimte. Hoe minder mensen hoe makkelijker je kan vluchten, hoe langer je mag lopen!

miesje

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 23 april 2005, 15:00:28
EUHHHH!
OOOOOO!
De techniche taal blijft moeilijk want wat zegt dit nu aver lengte slang?
Of moet ik me schamen dat ik het nu niet snap. :-[