Surveillant politie niv 2 gaat verdwijnen?

Auteur Topic: Surveillant politie niv 2 gaat verdwijnen?  (gelezen 26691 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Security guard

• Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #40 Gepost op: 5 september 2013, 15:13:53
Citaat van: DiNozzo link=msg=1150804 date=1366040530
Weet waar je voor solliciteert. Agent is een compleet andere functie dan surveillant. Al is het maar omdat surveillant als hoofdtaak toezicht houden heeft en agent als hoofdtaak noodhulp en daarnaast nog af en toe toezicht mag houden... zeg maar!

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.... Al ligt het per korps natuurlijk heel verschillend hoe niveau 2 collega's worden ingezet.
Worden ze bij het ene korps zwaar onder gewaardeerd worden ze bij het andere korps met open armen ontvangen en zo breed mogelijk ingezet.

Ik ben zelf 5.5 jaar surveillant geweest A+B (verschil zit em in beoordeling en ervaring en mogelijkheid om in burger te werken bij B), de doorstroom gemaakt naar niveau 3 etc.
Wat betreft AA heb ik veel ervaring als beroeps surveillant voor dat korps.

Ik weet niet wat jij verstaat onder toezicht houden, maar dat is totaal niet per rang gebonden, als het goed is houd je als agent en hoger (noodhulp bevoegd) ook gewoon toezicht, ook ten tijde van je assistentie dienst. In Amsterdam heb je zelf een motorteam die op de ULM/Trans alp onbewapend surveilleert. (lees vuwa dragend)
Zit je bij de ene korps grotendeels binnen zoals arr. zorg en aangifte, plot balie diensten ed. Zit je in Amsterdam weer grotendeels bij een buitenfunctie wel te verstaan voor 80/90% op straat.
Er zijn zelfs korpsen waarbij surveillanten op de back up (voor de noodhulp) auto zitten, krijgen meldingen van de meldkamer ed. In een aantal situaties is dat niet verstandig, zo denk ik er wel over.

Ik ken dienders hoofdagent en hoger die vaker verklaard hadden in bepaalde opzichten liever surveillant waren dan hun huidige rang, als je van de straat houd tenminste.

Om het simpel te zeggen, in Amsterdam was het in ieder geval zo dat je als surveillant niet op de noodhulp zat, je wel ten alle tijden voor een melding kon aanmelden. Mits de meldkamer hier mee akkoord ging. Een onwelle op de openbare weg, twist, aanrijding, diefstal met of zonder geweld, gevecht ed. het kon/kan allemaal wel. Je moest je als surveillant altijd heel goed beseffen, mag ik er heen (meldkamer cq. afspraken met je onderdeel), is het verstandig aangezien ik mezelf en of andere maar beperkt kan verdedigen. (vuurwapen) Heb ik de kennis in huis om het zelf af te handelen. (complexe zaken, te denken aan een PD en dergelijke) En zoals bij een HG, relationeel geweld in de woning ed. Dit moet je ook niet doen als surveillant, ook al weet je wat je precies moet doen, panden betreden zonder wapen is not done! Beetje simpel uitgelegd maar dit is de praktijk.

Om maar simpel te zeggen dat surveillanten alleen voor de simpelere politie taken behoren, niet thuis horen bij spoedmeldingen, gaat er bij mij niet geheel in en is ook niet de praktijk.
Je hebt een beperkte opleiding, vandaar de naam assistent politiemedewerker. Je hebt geen dienstwapen dus ga ook niet naar meldingen toe waarbij reëel (levens)gevaar is voor jezelf en derden.
Verder kun je ten alle tijden bij ernstige zaken assisteren, te denken aan ongevallen, onwellen, PD's bewaken, getuige verklaringen opnemen, en nog tal van taken op je nemen.

Nogmaals het is per korps heel verschillend wat betreft niveau 2...
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 5 september 2013, 16:07:57
De surveillanten in AA draaien naar ik begrijp ook mee in de DEO wat voor velen betekende dat je een half jaar straat afwisselde met een half jaar cellengang.

Ik schat niemand laag in en we zijn allemaal collega's die samen de straten veilig proberen te maken en te houden. Ik hoor alleen van de surveillanten die ik bij meerdere korpsen heb gesproken dat ze toch regelmatig tegen afspraken aanlopen waardoor ze niet mee mogen op bepaalde meldingen, geen spoedritten enz. We willen allemaal graag en het beperkt vele hele goede collega's in hun ontwikkeling en motivatie. Aan de andere kant beschermt het sommigen juist weer voor stommiteiten maar dat is een ander verhaal.

Ik wil wel stellen dat AA juist niveau 3 agenten laag inschat, door ze niet in de wijkteams onder te brengen maar in de DEO. Juist in de wijkteam kan een niveau 3 ervaring opdoen en dossiers aanleggen die bij de omscholing naar niveau 4 zo belangrijk zijn.

In mijn huidige eenheid zitten surveillanten ook op de motor of fiets en werken ook vaak solo. Dat vereist een hoop zelfstandigheid en de meesten kunnen dat prima aan. Ze rijden ook mee naar de leuke meldingen en de mindere vaak niet e050.
Toch willen ze bijna allemaal door omdat ze juist zo graag meewillen naar de meldingen enzovoort. Terwijl ik na een week noodhulp juist graag eens toezicht draai om mij behalve de meldingen ook eens met toezicht en preventie bezig te kunnen houden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 5 september 2013, 16:33:19
De surveillant is natuurlijk ooit ingevoerd als bezuinigingsmaatregel; veel blauw voor weinig..

Ik vraag me af of de juridische beperking (geen noodhulp ed) en feitelijke beperking (geen vuurwapen) opwegen tegen de kostenbesparing. Iets in de trant van:
'Of 200 agenten, of 250 surveillanten', zeg maar..

Ik weet 't serieus niet..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #43 Gepost op: 5 september 2013, 16:55:41
Citaat van: Security guard link=msg=1198769 date=1378386833
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.... Al ligt het per korps natuurlijk heel verschillend hoe niveau 2 collega's worden ingezet.
Worden ze bij het ene korps zwaar onder gewaardeerd worden ze bij het andere korps met open armen ontvangen en zo breed mogelijk ingezet.

Ik ben zelf 5.5 jaar surveillant geweest A+B (verschil zit em in beoordeling en ervaring en mogelijkheid om in burger te werken bij B), de doorstroom gemaakt naar niveau 3 etc.
Wat betreft AA heb ik veel ervaring als beroeps surveillant voor dat korps.

Ik weet niet wat jij verstaat onder toezicht houden, maar dat is totaal niet per rang gebonden, als het goed is houd je als agent en hoger (noodhulp bevoegd) ook gewoon toezicht, ook ten tijde van je assistentie dienst. In Amsterdam heb je zelf een motorteam die op de ULM/Trans alp onbewapend surveilleert. (lees vuwa dragend)
Zit je bij de ene korps grotendeels binnen zoals arr. zorg en aangifte, plot balie diensten ed. Zit je in Amsterdam weer grotendeels bij een buitenfunctie wel te verstaan voor 80/90% op straat.
Er zijn zelfs korpsen waarbij surveillanten op de back up (voor de noodhulp) auto zitten, krijgen meldingen van de meldkamer ed. In een aantal situaties is dat niet verstandig, zo denk ik er wel over.

Ik ken dienders hoofdagent en hoger die vaker verklaard hadden in bepaalde opzichten liever surveillant waren dan hun huidige rang, als je van de straat houd tenminste.

Om het simpel te zeggen, in Amsterdam was het in ieder geval zo dat je als surveillant niet op de noodhulp zat, je wel ten alle tijden voor een melding kon aanmelden. Mits de meldkamer hier mee akkoord ging. Een onwelle op de openbare weg, twist, aanrijding, diefstal met of zonder geweld, gevecht ed. het kon/kan allemaal wel. Je moest je als surveillant altijd heel goed beseffen, mag ik er heen (meldkamer cq. afspraken met je onderdeel), is het verstandig aangezien ik mezelf en of andere maar beperkt kan verdedigen. (vuurwapen) Heb ik de kennis in huis om het zelf af te handelen. (complexe zaken, te denken aan een PD en dergelijke) En zoals bij een HG, relationeel geweld in de woning ed. Dit moet je ook niet doen als surveillant, ook al weet je wat je precies moet doen, panden betreden zonder wapen is not done! Beetje simpel uitgelegd maar dit is de praktijk.

Om maar simpel te zeggen dat surveillanten alleen voor de simpelere politie taken behoren, niet thuis horen bij spoedmeldingen, gaat er bij mij niet geheel in en is ook niet de praktijk.
Je hebt een beperkte opleiding, vandaar de naam assistent politiemedewerker. Je hebt geen dienstwapen dus ga ook niet naar meldingen toe waarbij reëel (levens)gevaar is voor jezelf en derden.
Verder kun je ten alle tijden bij ernstige zaken assisteren, te denken aan ongevallen, onwellen, PD's bewaken, getuige verklaringen opnemen, en nog tal van taken op je nemen.

Nogmaals het is per korps heel verschillend wat betreft niveau 2...

Ik blijf het onhandig vinden dat er überhaupt politiemensen zijn zonder vuurwapen. Zo onhandig dat de meldkamer moet vragen of je naar een melding kan/mag.

Verder kan een gewone melding, bijv. ongeval of onwelle (noem maar wat) ook uitlopen in een melding waarbij een vuurwapen nodig zou kunnen zijn.

Gewoon iedere diender een wapen.

Security guard

• Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #44 Gepost op: 6 september 2013, 17:17:02
Citaat van: AureliusM link=msg=1198823 date=1378392941
Ik blijf het onhandig vinden dat er überhaupt politiemensen zijn zonder vuurwapen. Zo onhandig dat de meldkamer moet vragen of je naar een melding kan/mag.

Onhandig is een groot woord, de meldkamer zal jou niet oproepen voor een melding, die krijgt de noodhulp. De noodhulp kan bij een totaal niet spoedeisende melding deze alsnog doorgeven aan wijkagenten, aspiranten, maar ook surveillanten of overige dienders op straat. Waar ik op doelde is dat je als surveillant die geen noodhulp draait altijd kan vragen, "HB, zullen wij de melding overnemen?" Daar is de meldkamer alleen maar blij mee aangezien de noodhulp volledig inzetbaar blijft voor overige "wel" ernstige zaken.

Verder kan een gewone melding, bijv. ongeval of onwelle (noem maar wat) ook uitlopen in een melding waarbij een vuurwapen nodig zou kunnen zijn.

Hmm, beetje ver gezocht naar mijn inziens. Tja ik kan ook in een schietpartij terechtkomen als ik naar de bibelotheek ga om mijn geleende boeken terug te brengen.
De aard van de melding zegt vaak al genoeg, de meldkamer vraagt altijd goed door en daar zijn ze heel goed in.
Al moet ik zeggen dat ik wel eens ruzie heb gezocht met de centralist in de periode dat ik nog surveillant was. Onwelle op een stationsplein en toen ik de meldkamer vroeg mij te koppelen aan de melding als voetpost. (150 meter er vandaan) werd er uitdrukkelijk gezegd door de meldkamer: "jullie zijn bedoeld voor hand en spandiensten, niet voor deze melding" waarop ik zij, "ik ben al ter plaatse en ik hoop niet dat het een dierbare van u is, start reanimatie!!!" Je krijgt er wel gedonder mee maar ook respect, tis met een sisser afgelopen.

Gewoon iedere diender een wapen.

Tja, om het gesteggel te voorkomen of het verstandig is om te gaan, geef ik je volledig gelijk. Ik ben er voor om of de functie te schrappen of om de functie om te scholen naar 2 streper met wapen.
Dan krijg je weer de discussie ja dan ben je zo goed als agent, tja net of er al zoveel verschil zit tussen agent en hoofdagent, weinig tot niets. (hooguit op papier)
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)

mark21

• Forum gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 6 september 2013, 18:19:37
Weet iemand toevallig of er in noord Nederland ook beroeps surveillant werken? Of is het echt puur in de grote steden? Amsterdam / Rotterdam.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 6 september 2013, 19:50:26
Citaat van: mark21 link=msg=1199251 date=1378484377
Weet iemand toevallig of er in noord Nederland ook beroeps surveillant werken? Of is het echt puur in de grote steden? Amsterdam / Rotterdam.
Volgens mij maakte het toenmalige Zaanstreek-Waterland veelvuldig gebruik van surveillanten. Geen idee of dat nu nog het geval is.

DiNozzo

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 6 september 2013, 21:37:45
Sommige regio's maken er heel veel gebruik van, andere regio's gebruiken ze voor het Verkeershandhavingsteam en voor Bewaking en Transport (vervoer arrestanten en bewaken zittingen) waarbij de laatste dan surveillant is met vuurwapen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

mark21

• Forum gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 13 september 2013, 20:58:31
Oke naja naar alles te gelezen te hebben lijkt me de functie als surveillant toch niet zo mooi als het lijkt.
Ga toch maar als Agent Solliciteren

DiNozzo

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 13 september 2013, 22:17:50
Vergis je niet. Het is een prachtfunctie met een aantal vrijheden die ik als agent graag zou willen maar er zitten wel een aantal beperkingen aan en daar ga je vroeg of laat tegenaan lopen als je geschikt bent voor meer.