Weet waar je voor solliciteert. Agent is een compleet andere functie dan surveillant. Al is het maar omdat surveillant als hoofdtaak toezicht houden heeft en agent als hoofdtaak noodhulp en daarnaast nog af en toe toezicht mag houden... zeg maar!
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.... Al ligt het per korps natuurlijk heel verschillend hoe niveau 2 collega's worden ingezet.
Worden ze bij het ene korps zwaar onder gewaardeerd worden ze bij het andere korps met open armen ontvangen en zo breed mogelijk ingezet.
Ik ben zelf 5.5 jaar surveillant geweest A+B (verschil zit em in beoordeling en ervaring en mogelijkheid om in burger te werken bij B), de doorstroom gemaakt naar niveau 3 etc.
Wat betreft AA heb ik veel ervaring als beroeps surveillant voor dat korps.
Ik weet niet wat jij verstaat onder toezicht houden, maar dat is totaal niet per rang gebonden, als het goed is houd je als agent en hoger (noodhulp bevoegd) ook gewoon toezicht, ook ten tijde van je assistentie dienst. In Amsterdam heb je zelf een motorteam die op de ULM/Trans alp onbewapend surveilleert. (lees vuwa dragend)
Zit je bij de ene korps grotendeels binnen zoals arr. zorg en aangifte, plot balie diensten ed. Zit je in Amsterdam weer grotendeels bij een buitenfunctie wel te verstaan voor 80/90% op straat.
Er zijn zelfs korpsen waarbij surveillanten op de back up (voor de noodhulp) auto zitten, krijgen meldingen van de meldkamer ed. In een aantal situaties is dat niet verstandig, zo denk ik er wel over.
Ik ken dienders hoofdagent en hoger die vaker verklaard hadden in bepaalde opzichten liever surveillant waren dan hun huidige rang, als je van de straat houd tenminste.
Om het simpel te zeggen, in Amsterdam was het in ieder geval zo dat je als surveillant niet op de noodhulp zat, je wel ten alle tijden voor een melding kon aanmelden. Mits de meldkamer hier mee akkoord ging. Een onwelle op de openbare weg, twist, aanrijding, diefstal met of zonder geweld, gevecht ed. het kon/kan allemaal wel. Je moest je als surveillant altijd heel goed beseffen, mag ik er heen (meldkamer cq. afspraken met je onderdeel), is het verstandig aangezien ik mezelf en of andere maar beperkt kan verdedigen. (vuurwapen) Heb ik de kennis in huis om het zelf af te handelen. (complexe zaken, te denken aan een PD en dergelijke) En zoals bij een HG, relationeel geweld in de woning ed. Dit moet je ook niet doen als surveillant, ook al weet je wat je precies moet doen, panden betreden zonder wapen is not done! Beetje simpel uitgelegd maar dit is de praktijk.
Om maar simpel te zeggen dat surveillanten alleen voor de simpelere politie taken behoren, niet thuis horen bij spoedmeldingen, gaat er bij mij niet geheel in en is ook niet de praktijk.
Je hebt een beperkte opleiding, vandaar de naam assistent politiemedewerker. Je hebt geen dienstwapen dus ga ook niet naar meldingen toe waarbij reëel (levens)gevaar is voor jezelf en derden.
Verder kun je ten alle tijden bij ernstige zaken assisteren, te denken aan ongevallen, onwellen, PD's bewaken, getuige verklaringen opnemen, en nog tal van taken op je nemen.
Nogmaals het is per korps heel verschillend wat betreft niveau 2...