Grote brand (flatwoning 1 dode) Oldegaarde - Rotterdam 08-04-2013

Auteur Topic: Grote brand (flatwoning 1 dode) Oldegaarde - Rotterdam 08-04-2013  (gelezen 4535 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #10 Gepost op: 8 april 2013, 16:31:15
Niet zo zeuren.
't Is crisis. Er moet bezuinigd worden, aan de basisbrandweerzorg is prima voldaan, uitruktijd gehaald, alles conform de procedures.

En door...

 >:(


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #11 Gepost op: 8 april 2013, 16:32:04
Bij de eerste alarmering zijn er ook 2 volledige TS-en gealarmeerd. Winst in de vorm van een SI is er alleen in een snel nader bericht, mits deze eenheid als eerste ter plaatse was. Volgens mij mis je inderdaad slagkracht met een SI bij dergelijke scenario's.

Bestuurlijk kun je ook denken; "hoe vaak komen dit soort branden voor"?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 8 april 2013, 16:40:04
Bij de eerste alarmering zijn er ook 2 volledige TS-en gealarmeerd. Winst in de vorm van een SI is er alleen in een snel nader bericht, mits deze eenheid als eerste ter plaatse was. Volgens mij mis je inderdaad slagkracht met een SI bij dergelijke scenario's.

Bestuurlijk kun je ook denken; "hoe vaak komen dit soort branden voor"?
Dan hebben ze het nu een keer goed opgepakt met een dubbele back-up, maar dit soort branden kun je overal krijgen en ook dan is de kans aanwezig dat een SIV als eerste terplaatse zal zijn. En ik denk dat de gedachtegang hoevaak komen dit soort branden voor, toch de verkeerde gedachtegang is.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #13 Gepost op: 8 april 2013, 16:52:37
Ik ben het met je eens maar probeer ook de andere kant te belichten. Wat als de SI-bemanning iemand met een grijpredding eruit krijgt? Of is het een gecalculeerd risico versus kostenbeheersing/bezuiniging?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 8 april 2013, 16:58:43
Maar waar leg je de grens voor een grijpredding? In mijn optiek kun je dan een slachtoffer binnenshuis in een straal van 1 meter bij de buitendeur in zijn lurven grijpen, en naar buiten trekken. Dat is mijn ogen een grijpredding.
Zodra je al verder naar binnen moet ben je bezig met een binnenaanval met de prioriteit op redding slachtoffer. ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 8 april 2013, 19:36:24
Dan hebben ze het nu een keer goed opgepakt met een dubbele back-up, maar dit soort branden kun je overal krijgen en ook dan is de kans aanwezig dat een SIV als eerste terplaatse zal zijn.
Hebben ze het nu een keer goed opgepakt? 2x TS alarmeren voor een woningbrand is hier in de regio - bij mijn weten - nog steeds de standaard :)

En ik denk dat de gedachtegang hoevaak komen dit soort branden voor, toch de verkeerde gedachtegang is.
Die gedachtegang ligt ten grondslag aan iedere bestuurlijke beslissing in dit vakgebied. Er wordt altijd een afweging gemaakt of het risico de kosten legitimeert.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #16 Gepost op: 8 april 2013, 19:42:24
en een siv de "voorbereidende" werkzaamheden laten doen, bijv waterwinning, snelle verkenning rondom, eventuele ontruiming van derden, omstanders uitvragen, of al naar de 4de gaan en kijken wat je uit kunt richten.

mogelijkheden genoeg toch?
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 8 april 2013, 19:46:46
Hebben ze het nu een keer goed opgepakt? 2x TS alarmeren voor een woningbrand is hier in de regio - bij mijn weten - nog steeds de standaard :)
Die 2x TS voor een woningbrand is dan voor bepaalde regio's de standaard, voor een regio als Utrecht zeer zeker niet. Hier rijd er op een woningbrand maar 1 TS, uitzonderingen zoals binnensteden of flatwoningen waar 2x TS voor gaat rijden. En voor het grootst aantal woningbranden kun je met 1 TS goed uit de voeten, mits je geen kunststukken uit gaat halen zoals SIV en ander geneuzel.
Die gedachtegang ligt ten grondslag aan iedere bestuurlijke beslissing in dit vakgebied. Er wordt altijd een afweging gemaakt of het risico de kosten legitimeert.
Weet je wat het probleem is. De brandweerman op straat heeft niets aan bestuurlijke beslissingen, voorlopig is de brandweerman op straat daar enkel maar de dupe van. er wordt van alles op bestuurlijk niveau besloten, maar er wordt niet verder gekeken dan de neus lang is. Die bestuurders staan niet met de voeten in de rotzooi van een woningbrand, die bestuurders staan niet iemand uit een autowrak te knippen. Die bestuurders weten veelal geen eens waar het in feite omgaat, de bestuurders houden hun eigen stoepje zo snel mogelijk schoon als het helemaal fout gaat en er doden vallen onder brandweermensen. Dan staan die bestuurders in ene niet voor aan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 8 april 2013, 19:48:31
en een siv de "voorbereidende" werkzaamheden laten doen, bijv waterwinning, snelle verkenning rondom, eventuele ontruiming van derden, omstanders uitvragen, of al naar de 4de gaan en kijken wat je uit kunt richten.

mogelijkheden genoeg toch?
Wil jij dat, als eerste terplaatse komen, bij een brand wetende dat er nog binnen zit. En op je gemakje de waterwinning in orde maken? En de brand de brand laten? Is dat wat je wil?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 8 april 2013, 22:24:30
Weet je wat het probleem is. De brandweerman op straat heeft niets aan bestuurlijke beslissingen, voorlopig is de brandweerman op straat daar enkel maar de dupe van. er wordt van alles op bestuurlijk niveau besloten, maar er wordt niet verder gekeken dan de neus lang is. Die bestuurders staan niet met de voeten in de rotzooi van een woningbrand, die bestuurders staan niet iemand uit een autowrak te knippen. Die bestuurders weten veelal geen eens waar het in feite omgaat, de bestuurders houden hun eigen stoepje zo snel mogelijk schoon als het helemaal fout gaat en er doden vallen onder brandweermensen. Dan staan die bestuurders in ene niet voor aan.

Natuurlijk snap ik het sentiment, al zou enige nuance wel op z'n plaats zijn. Net als de brandweerman, staan ook de politieman, ambulancepersoneel, militairen, leraren, verzorgenden en vele anderen met een publieke taak met de poten in de (al dan niet spreekwoordelijke) blubber en allemaal ondervinden ze de gevolgen van bestuurlijke beslissingen.

En daar zit 'm nu juist de crux. Allemaal hebben zij te maken met bestuurlijke beslissingen, omdat die bestuurders binnen al die beleidsvelden moeten kiezen waar de - per definitie - schaarse publieke middelen aan kunnen worden besteed. Dus ja, als dan de keuze is dat die verzorgende een maand lang een tiental mensen op de been kan houden voor het geld dat benodigd zou zijn om die ene persoon te redden bij een brand, dan is de wereld ineens een stuk minder zwart wit. Misschien is het dan maatschappelijk gezien aanvaardbaar dat we het geld zo hebben besteed dat die betreffende persoon niet gered kon worden, maar die tien anderen wel goed zijn verzorgd. Alleen kun je als brandweerman die daar ter plekke de ellende aantreft niet veel mee. Dat zijn de keuzes waar die bestuurders voor staan en daarbij wordt echt wel verder gekeken dan alleen de cijfertjes.

Waarmee ik niet wil tegenspreken dat er ook bestuurders en managers zijn die de verantwoordelijkheid liever 'afschuiven' en zich indekken. Maar om de integriteit van de bestuurder in z'n algemeenheid in twijfel te trekken gaat me echter wat ver...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s