Weet je wat het probleem is. De brandweerman op straat heeft niets aan bestuurlijke beslissingen, voorlopig is de brandweerman op straat daar enkel maar de dupe van. er wordt van alles op bestuurlijk niveau besloten, maar er wordt niet verder gekeken dan de neus lang is. Die bestuurders staan niet met de voeten in de rotzooi van een woningbrand, die bestuurders staan niet iemand uit een autowrak te knippen. Die bestuurders weten veelal geen eens waar het in feite omgaat, de bestuurders houden hun eigen stoepje zo snel mogelijk schoon als het helemaal fout gaat en er doden vallen onder brandweermensen. Dan staan die bestuurders in ene niet voor aan.
Natuurlijk snap ik het sentiment, al zou enige nuance wel op z'n plaats zijn. Net als de brandweerman, staan ook de politieman, ambulancepersoneel, militairen, leraren, verzorgenden en vele anderen met een publieke taak met de poten in de (al dan niet spreekwoordelijke) blubber en allemaal ondervinden ze de gevolgen van bestuurlijke beslissingen.
En daar zit 'm nu juist de crux.
Allemaal hebben zij te maken met bestuurlijke beslissingen, omdat die bestuurders binnen al die beleidsvelden moeten kiezen waar de - per definitie - schaarse publieke middelen aan kunnen worden besteed. Dus ja, als dan de keuze is dat die verzorgende een maand lang een tiental mensen op de been kan houden voor het geld dat benodigd zou zijn om die ene persoon te redden bij een brand, dan is de wereld ineens een stuk minder zwart wit. Misschien is het dan maatschappelijk gezien aanvaardbaar dat we het geld zo hebben besteed dat die betreffende persoon niet gered kon worden, maar die tien anderen wel goed zijn verzorgd. Alleen kun je als brandweerman die daar ter plekke de ellende aantreft niet veel mee.
Dat zijn de keuzes waar die bestuurders voor staan en daarbij wordt echt wel verder gekeken dan alleen de cijfertjes.
Waarmee ik niet wil tegenspreken dat er ook bestuurders en managers zijn die de verantwoordelijkheid liever 'afschuiven' en zich indekken. Maar om de integriteit van de bestuurder in z'n algemeenheid in twijfel te trekken gaat me echter wat ver...