Grote brand (agrarisch bedrijf / caravanstalling) St. Isidorushoeveweg - Rietmolen 08-04-2013

Auteur Topic: Grote brand (agrarisch bedrijf / caravanstalling) St. Isidorushoeveweg - Rietmolen 08-04-2013  (gelezen 2662 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Ook dit keer vraag ik mij af waarom ze Borculo alarmeren, terwijl 5 km dichterbij een brandweerkazerne staat met twee TS'en, een TW en een WTS (Haaksbergen). Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt, en het zal ook niet de laatste keer zijn. Jammer, want gisteravond ging de samenwerking erg goed.

Neede maakte vroeger deel uit van de brandweerregio Twente, alhoewel het in de Achterhoek ligt. In 2005 vond er een gemeentelijke herindeling plaats van de gemeenten Borculo, Ruurlo, Eibergen en Neede tot de gemeente Berkelland en toen ging Neede deel uit maken van de VNOG. In die tijd waren er geen operationele grenzen, maar (harde) gemeentelijke en regionale grenzen. In de huidige tijd zijn er nog steeds gebieden aan te wijzen op de grens met Twente, waar men nog niet werkt met operationele grenzen, alhoewel dat aantal zeker minder wordt.

Ik denk dat dit te maken heeft met de tankwagen en het WTS. Kun je wel een ploeg wegsturen voor bijstand, maar als je vervolgens geen mensen meer hebt om het WTS of de tankwagen te bemannen moet je dat soort zaken van verder weg halen. Ik vermoed zomaar dat als er verder opgeschaald was naar zeer groot en er om WTS en extra water was gevraagt dat Haaksbergen wel was gaan rijden. ;)

De tankwagen en het WTS staan hier los van. Het gaat hier om de KVT van de basisbrandweerzorg, dus TS-en. Tankwagens en WTS-en zitten niet in die KVT. Daarnaast is de hoeveelheid personeel van een post zo berekend dat alle taken vervullen kunnen worden en zeker een regionale taak, zoals het WTS. Maar goed, dat staat hier dus los van. Hier is gewoon sprake van een keiharde regionale grens.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Grote brand in schuur Rietmolen
Grote brand in schuur Rietmolen
TVGelderland·    
Gepubliceerd op 8 apr 2013
Samen sterk in de hulpverlening!