Vlucht Optimaliserings Programma (VOP) Intelligence Gestuurde Luchtsteun (IGL-vluchten) politieheli

Auteur Topic: Vlucht Optimaliserings Programma (VOP) Intelligence Gestuurde Luchtsteun (IGL-vluchten) politieheli  (gelezen 2182 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Intelligencegestuurde luchtsteun, vliegen op hoog niveau

http://www.politie.nl/nieuws/2013/april/8/11-locatiebepaling.html
Laatste update: 09-04-2013 | 07:15 Woordvoering: Landelijke eenheid

Schiphol-Oost - De afgelopen maanden werkte de Luchtvaartpolitie nauw samen met twee studenten van de Universiteit Twente om de heterdaadkracht van de politieheli te versterken. De studenten ontwikkelden een computerprogramma voor het optimaliseren van de inzet van helikopters voor de Nederlandse politie.

Op verzoek van de politie gaf de universiteit Twente twee studenten technische bedrijfskunde de masteropdracht voor het ontwikkelen van een computerprogramma/model voor het optimaliseren van de inzet van politiehelikopters.

Statisch en dynamisch
Een student maakte een statisch model dat na berekening van verschillende data de beste positionering van de helikopters berekende. De beschikbaarheid van het aantal helikopters kan daarbij zelf worden ingevuld op basis van beschikbare capaciteit. Omdat er naast positionering ook behoefte was aan een wetenschappelijke benadering van de beste vliegtijden en vluchtroutes, werkte de andere student de opdracht uit om een dynamisch model daarvoor te ontwikkelen. In het dynamische model staan alle helikopterlandingsplaatsen in Nederland en de verschillende data wordt gezocht naar de beste plaatsen, vliegtijden en vliegroutes om binnen een bepaalde tijd snel ter plaatse te zijn bij bijvoorbeeld overvallen.

Optimaliseren
Het statische en dynamische model maken nu onderdeel uit van het Vlucht Optimaliserings Programma (VOP) en worden gebruikt bij de huidige IGL-vluchten (Intelligence Gestuurde Luchtsteun). Het VOP helpt de Luchtvaartpolitie om de helikopters daar in te zetten waar de heli het verschil kan maken, op de momenten dat het ertoe doet.
De nieuwe luchtvloot, de 24/7 beschikbaarheid en een keuze voor een gezamenlijke aanpak op high impact crimes vanuit een landelijke prioritering zorgen samen met het VOP voor dat de Luchtvaartpolitie veel gerichter dan voorheen van toegevoegde waarde is voor de collega's op de grond, bijvoorbeeld bij het zoeken naar overvallers en inbrekers in een afgezet gebied.

Wetenschappelijke bevestiging
De vaste begeleider van de studenten bij de Luchtvaartpolitie is positief: 'We kregen wetenschappelijk bevestiging van vermoedens rond hottimes en hotspots. Soms was het ook verrassend om te zien dat we jaarlijks eenzelfde trend hebben in drukste maanden, dagen en tijdstippen rond overvallen. Bij de verdeling van een schaars middel als helikopters helpt het ons om beschikbare capaciteit beter en vaker te laten aansluiten bij het politiewerk op de grond.'


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
PAKKANS CRIMINELEN STIJGT AANZIENLIJK

http://www.utwente.nl/archief/2013/04/pakkans_criminelen_stijgt_aanzienlijk.docx/

UT-applicatie verbetert inzet helikopters Luchtvaartpolitie
9 april 2013

Een computerprogramma van de Universiteit Twente helpt de Nederlandse Luchtvaartpolitie om betere operationele besluiten te nemen en prestaties te verbeteren. Een verbeterde inzet en planning van helikoptervluchten leidt tot meer arrestaties.
Al eerder werkte de Universiteit Twente aan een instrument om te bepalen hoeveel helikopters nodig zijn ter bestrijding van de criminaliteit en waar die helikopters hun standplaats het beste kunnen hebben. De Luchtvaartpolitie ging hiermee aan de slag. De criminaliteitsbestrijding verbeterde. Het huidige onderzoek helpt bij de planning van de vluchten voor de volgende dag. Vanuit historie en planning wordt de optimale vliegroute bepaald.

Incidenten voorspellen
“De positionering van de acht helikopters van de politie in Nederland moet op een zodanige wijze plaatsvinden, dat ze het meest succesvol zijn,” vertelt UT-onderzoeker Rick van Urk. “Een incident vooraf voorspellen draagt daar aan bij. Wij hebben een raster over Nederland gelegd in de vorm van zeshoeken met een oppervlakte van ongeveer 47,5 vierkante kilometer per zeshoek. Een helikopter vliegt daar in twee minuten doorheen. Voor elke zeshoek voorspelt onze applicatie de criminaliteit op basis van historische gegevens van incidenten. Op basis van deze voorspelling adviseert de applicatie routes voor de politiehelikopters om zo de heterdaadkracht te vergroten. De route van een helikopter kan vervolgens real-time opnieuw berekend worden om na ondersteuning zo effectief mogelijk verder te vliegen.

‘s Nachts rondvliegen
“Het komt wel eens voor dat je ’s nachts een helikopter hoort rondvliegen. Bij een politiehelikopter gaat het dan bij een zeer groot deel van de vluchten om het verlenen van onmisbare assistentie aan de politie op de grond bij zogenaamde ‘high impact crimes’ (iets waar je liever niet mee te maken krijgt). Denk bij ‘high impact crimes’ bijvoorbeeld aan overvallen, schiet- en steekincidenten of woninginbraken. Het is goed om je ervan bewust te zijn dat een politiehelikopter niet zomaar een rondje vliegt. Indien de helikopters passief op hun basis op Schiphol staan te wachten tot er een melding binnenkomt, dan is het onwaarschijnlijk dat ze ter plekke nog een nuttige bijdrage kunnen verrichten, zeker als het gaat om incidenten buiten de Randstad,” vertelt onderzoeker Martijn Mes.

Aanpak en resultaat
De UT-onderzoekers hebben een jaar aan historische data van ‘high impact crimes’ gebruikt om de applicatie te laten leren, en vervolgens een jaar aan historische data om de applicatie op te testen. Vervolgens was de applicatie in staat de dagelijkse vliegroute te bepalen. “De praktijkdata hielp ons te kijken of de gesimuleerde vluchten binnen 10 à 15 minuten van de incidenten liggen op moment van plaatsvinden. Vervolgens maakten we een inschatting van succesvolle ondersteuning. Oftewel, zonder de aanwezigheid van de helikopter waren de verdachten niet gepakt. Tenslotte vergeleken we het verwachte aantal succesvolle ondersteuningen met de realisatie van de KLPD (nu Nationale Politie) gedurende een jaar. Het resultaat is dat er relatief gezien negen keer zoveel succesvolle ondersteuningen waren, dat zijn honderden extra nuttige ondersteuningen per jaar,” aldus Mes en van Urk.

Meer informatie
Het onderzoek aan de Universiteit Twente werd uitgevoerd door Bregje Buiteveld (2011) en Rick van Urk (2012) onder begeleiding van dr. Martijn Mes van het Instituut CTIT. Het verslag van Rick van Urk (nu promovendus) is opvraagbaar.
Samen sterk in de hulpverlening!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ik ben blij met deze ontwikkelingen maar stel hierover toch een vraag.

Zijn er binnen Politie Nederland geen mensen die ditzelfde al jaren geleden zelf konden ontdekken/bedenken?
Ik zie dat er al vermoedens waren voordat een aantal bevestigingen vanuit de studenten kwamen.
Begrijp me goed, ik vind dit heel goed (alles om de criminelen te pakken, vooral de overvallers en ramkrakers) maar vindt het vreemd dat een paar studenten hiervoor "ingevlogen" (woordspeling) zijn.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Ik ben blij met deze ontwikkelingen maar stel hierover toch een vraag.

Zijn er binnen Politie Nederland geen mensen die ditzelfde al jaren geleden zelf konden ontdekken/bedenken?
Ik zie dat er al vermoedens waren voordat een aantal bevestigingen vanuit de studenten kwamen.
Begrijp me goed, ik vind dit heel goed (alles om de criminelen te pakken, vooral de overvallers en ramkrakers) maar vindt het vreemd dat een paar studenten hiervoor "ingevlogen" (woordspeling) zijn.

Op dezelfde manier zijn er ook vaak genoeg vermoedens ontkracht door wetenschappelijk onderzoek, dus mooi om nu bevestigd te krijgen dat men op de goede weg zat O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Op dezelfde manier zijn er ook vaak genoeg vermoedens ontkracht door wetenschappelijk onderzoek, dus mooi om nu bevestigd te krijgen dat men op de goede weg zat O0

Bedankt voor de link en je opmerking hierover, Maarten.  O0

Maar..... de vraag die ik stelde blijft nog onbeantwoord.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Ik ben blij met deze ontwikkelingen maar stel hierover toch een vraag.

Zijn er binnen Politie Nederland geen mensen die ditzelfde al jaren geleden zelf konden ontdekken/bedenken?
Ik zie dat er al vermoedens waren voordat een aantal bevestigingen vanuit de studenten kwamen.
Begrijp me goed, ik vind dit heel goed (alles om de criminelen te pakken, vooral de overvallers en ramkrakers) maar vindt het vreemd dat een paar studenten hiervoor "ingevlogen" (woordspeling) zijn.
Ik kan niet sec voor Politie Nederland praten, maar wel voor dit soort projecten in het algemeen (vanuit mijn voormalige functie, stuur een PM voor details). Het komt regelmatig voor dat bedrijven en instanties op basis van vermoedens, ideeën en signalen vanuit de eigen organisatie iets willen laten onderzoeken of ontwikkelen. Vaak ontbreekt het binnen de eigen organisatie aan tijd, geld of andere middelen om dit onderzoek te doen of dit verder op te pakken en te ontwikkelen. Niet zelden wordt zo'n "klusje" dan aangeboden aan een of meer (technische) universiteiten, soms gewoon via-via omdat iemand toevallig iemand kent die zich daar mee bezig zou kunnen houden. Voordeel: een student is relatief goedkoop, vaak gemotiveerd, je hoeft zelf niet zoveel tijd erin te steken als dat je het allemaal zelf moet doen, je krijgt er gratis twee begeleiders bij, en niet zelden levert het ook nog wat nuttigs op. Ook wel regelmatig niets nuttigs, maar dan kost het niet zoveel....
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill