GRIP 1 Ongeval Gevaarlijke Stof (scheikundelokaal school) Nijverheidsweg - Maastricht 11-04-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Ongeval Gevaarlijke Stof (scheikundelokaal school) Nijverheidsweg - Maastricht 11-04-2013  (gelezen 3486 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
p2kflex
12:54:31 11-04-13-ALPHA-A1 6227AL 25 MAASTRICHT 15741
1023036Ambu 24-136 (Maastricht)
p2kflex
13:01:33 11-04-13GROUP-1Dienstverlening NIJVERHEIDSWEG 25 6227AL MAASTRICHT 1590 1993 1998
1004608BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (Chauffeur van dienst)
1004420BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (OvD Maastricht)
1004604BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (RAGS)
p2kflex
13:25:03 11-04-13GROUP-1(klein ogs) Ongeval NIJVERHEIDSWEG 25 6227AL MAASTRICHT 1541 1571
1004432BRW Zuid-Limburg (Maastricht) (HV 1571)
1004424BRW Zuid-Limburg (Maastricht) (TS Noord)
p2kflex
13:31:56 11-04-13GROUP-1(klein ogs) (Grip 1) Ongeval NIJVERHEIDSWEG 25 6227AL MAASTRICHT 1996 1981 1595
GRIP 11003004BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Leider COPI West)
GRIP 11003852BRW Zuid-Limburg (Hulsberg) (Bemanning VC-2)
GRIP 11004401BRW Zuid-Limburg (Maastricht) (?)
GRIP 11004612BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (Bemanning COH)
GRIP 11004620BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (HOvD District 1 en 2)
GRIP 11005998BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (Monitorcode)
GRIP 11004616BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (Persvoorlichter)
GRIP 11004602BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (ROvD)
GRIP 11023505MKA Veiligheidsregio Zuid-Limburg (GRIP 1)
GRIP 11023514MKA Veiligheidsregio Zuid-Limburg (OvD-G)
GRIP 11033190Politie Veiligheidsregio Zuid-Limburg (CCB piket - Conflict- en Crisisbeheersing)
GRIP 11033025Politie Veiligheidsregio Zuid-Limburg (Leiding Meldkamer)
GRIP 11033010Politie Veiligheidsregio Zuid-Limburg (Voorlichting)




BommelDing

  • Eerste hulpverlener, ex-SIGMA-lid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
p2kflex
13:57:37 11-04-13-ALPHA-School ontruimd na ongeval gevaarlijke stof NIJVERHEIDSWEG 25 M'TRICHT Voorlichting is tp
1033215Politie Veiligheidsregio Zuid-Limburg (PersInfo)


thom b

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • Student HBO-V en anesthesiemedewerker i.o.
School ontruimd wegens scheikundeproef

Aan de Nijverheidsweg in Maastricht is donderdagmiddag de Bernard Lievegoed-school ontruimd.
Volgens eerste berichten zou er tijdens een scheikundeproef iets zijn misgegaan. Dat leidde tot hoofdpijn bij een aantal leerlingen.

Meer details zijn nog niet bekend.


http://www.l1.nl/nieuws/211618-school-ontruimd-wegens-scheikundeproef


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
p2kflex
15:51:47 11-04-13GROUP-2GRIP 0 Bonnefantencollege NIJVERHEIDSWEG 25MAASTRICHT
1033190Politie Veiligheidsregio Zuid-Limburg (CCB piket - Conflict- en Crisisbeheersing)
1033025Politie Veiligheidsregio Zuid-Limburg (Leiding Meldkamer)
1033210Politie Veiligheidsregio Zuid-Limburg (Voorlichting)
1033010Politie Veiligheidsregio Zuid-Limburg (Voorlichting)


jop

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
School ontruimd in Maastricht
School ontruimd in Maastricht


Het United World College aan de Nijverheidsweg in Maastricht is donderdag aan het begin van de middag ontruimd nadat er een ongeplande chemische reactie was ontstaan tijdens de scheikundeles.



Tijdens de les werd 2-chloor-2-methylpropaan gemaakt door zoutzuur en butanol bij elkaar te voegen. Toen de substantie werd weggegooid ontstond er in een gootsteen een andere chemische reactie.


Vijf personeelsleden, die in een ruimte onder het scheikundelokaal verbleven, raakten onwel. Daarop alarmeerde de schoolleiding de hulpdiensten en werd overgegaan tot evacuatie. Ruim zeshonderd scholieren moesten naar buiten. Zij werden opgevangen in het naburige Van der Valk-hotel.


De personeelsleden, die onwel waren geraakt, werden ter plekke behandeld. Niemand hoefde naar het ziekenhuis.


De brandweer verrichtte na de evacuatie metingen in de leslokalen. Het schoolgebouw werd om 15.00 uur weer vrijgegeven.

bron Limburger


Zeebonk

  • Student Scheikundige Technologie TU/e | BHV'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Tijdens de les werd 2-chloor-2-methylpropaan gemaakt door zoutzuur en butanol bij elkaar te voegen. Toen de substantie werd weggegooid ontstond er in een gootsteen een andere chemische reactie.
Natuurlijk weet ik niet door wie deze oplossing in de gootsteen is gegooid, maar dit is een proefje dat doorgaans alleen door een docent of technisch onderwijs assistent (toa) wordt gedaan. Beetje stom op dit door de gootsteen te spoelen. 2-chloor-2-methylpropaan reageert met water tot (heterolytische splitsing) oa een chloride. Ook kan het reageren tot zoutzuur. Zelfs ik uit 6 VWO weet dit. Een scheikundedocent of toa zou dit dan zeker ook moeten weten.


SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Natuurlijk weet ik niet door wie deze oplossing in de gootsteen is gegooid, maar dit is een proefje dat doorgaans alleen door een docent of technisch onderwijs assistent (toa) wordt gedaan. Beetje stom op dit door de gootsteen te spoelen. 2-chloor-2-methylpropaan reageert met water tot (heterolytische splitsing) oa een chloride. Ook kan het reageren tot zoutzuur. Zelfs ik uit 6 VWO weet dit. Een scheikundedocent of toa zou dit dan zeker ook moeten weten.

Goed punt. Echter het is niet altijd de schuld van de docent. Hij of zij is inderdaad verantwoordelijk, maar een leerling zou (zonder kwade bedoelingen) gedacht kunnen hebben het goedje even weg te spoelen en het netjes op te ruimen.
Moet ik wel zeggen dat de docent dit van te voren had moeten aangeven, dat dit niet de bedoeling is...  0098


Zeebonk

  • Student Scheikundige Technologie TU/e | BHV'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Goed punt. Echter het is niet altijd de schuld van de docent. Hij of zij is inderdaad verantwoordelijk, maar een leerling zou (zonder kwade bedoelingen) gedacht kunnen hebben het goedje even weg te spoelen en het netjes op te ruimen.
Moet ik wel zeggen dat de docent dit van te voren had moeten aangeven, dat dit niet de bedoeling is...  0098
Leerlingen zouden (volgens het protocol bij ons op school dan) niet eens stoffen of oplossingen mogen krijgen die een gevaarlijke reactie kunnen veroorzaken. Zeker niet met water. Het gebeurt vaak dat er wordt gezegd dat je iets mag doorspoelen maar dit wel wordt gedaan. Het gaat dan om vrij onschuldige oplossingen die alleen in grote hoeveelheid schadelijk kunnen zijn.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Bij ons (6V) mogen er gewoon met gevaarlijke stoffen worden gewerkt. Er wordt wel eens gezegd dat je bepaalde stoffen niet bij elkaar moet mikken. Als iemand dit dan toch doet en er ontstaat een gevaarlijke reactie, vind ik dat docent / TOA hier geen schuld aan hebben. Mits er maar gewaarschuwd is.

Want, geef toe, welke scholier heeft niet aan het einde van zijn proef met reageerbuisjes waarbij iets verkleurde vervolgens 4 verschillende buisjes bij elkaar gedaan om te kijken wat er gebeurde?
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
...

Want, geef toe, welke scholier heeft niet aan het einde van zijn proef met reageerbuisjes waarbij iets verkleurde vervolgens 4 verschillende buisjes bij elkaar gedaan om te kijken wat er gebeurde?

Ik wel! (ook vwo 6). Wij krijgen zulke stoffen ook gewoon, om bepaalde proefjes mee uit te voeren. Vind dat de verantwoordelijk zeker ook bij de leerling gelegd kan worden, op het moment dat hij de stoffen door de gootsteen mikt. De leraren en TOA's kunnen simpelweg niet overal naar kijken.