GRIP 2 (vooralarm groot KL1619) Halim P.K straat - Schiphol 14-04-2013

Auteur Topic: GRIP 2 (vooralarm groot KL1619) Halim P.K straat - Schiphol 14-04-2013  (gelezen 7925 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Wat is een PAN melding, en wat gebeurt er in dit gevalletje precies met een mayday melding?

Mayday doet mij een beetje denken aan, vliegtuig onbestuurbaar, help, vind ons...


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Wat is een PAN melding, en wat gebeurt er in dit gevalletje precies met een mayday melding?

Mayday doet mij een beetje denken aan, vliegtuig onbestuurbaar, help, vind ons...
In dit topic staat wat info: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=42891.msg1067659#msg1067659
Vanaf de post van ArjanSPL is het actueel :)


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Bedankt.. Maar de alarmen ken ik al, die krijgen we op de RAC in Amsterdam ook binnen...


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Wat is een PAN melding, en wat gebeurt er in dit gevalletje precies met een mayday melding?

Mayday doet mij een beetje denken aan, vliegtuig onbestuurbaar, help, vind ons...
PANPAN gebruikt men in levensbedreigende situaties en MAYDAY als men terug moet keren en acuut technische bijstand vanaf de grond nodig heeft. Tenminste, dat begrijp ik uit Google.


samabith

  • Jeugdleider jeugdbrandweer Tiel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 154
  • Jeugdbrandweer Tiel
Een PAN melding is een melding aan de verkeersleiding dat er iets mis is maar dat het niet levensbedreigend is. Een MAYDAY is een melding waarbij er direct gevaar bestaat en er direct teruggekeerd word.


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
De Captain geeft een Pan-Pan, Pan-Pan, Pan-Pan (3x) melding als voorwaarschuwing dat er een noodsituatie aan boord is maar dat er (nog) geen direct gevaar is voor de inzittenden en/of het vliegtuig.
Bij een Mayday melding is er wel een direct gevaar voor de inzittenden en/of het vliegtuig en is direct ingrijpen van hulpdiensten noodzakelijk.


Gast

  • Gast
Daarnaast is er voor de verkeersleiding een verschil in handelen bij een PanPan (3x) of Mayday (officieel 3x) -call, bij de eerste wordt verwacht dat het toestel nog ATC-instructies kan en zal opvolgen, bij de laatste wordt vrij baan gegeven en overig verkeer weggestuurd van het toestel. Aan de crew zal worden gevraagd of heading- en hoogte-instructies nog kunnen worden opgevolgd.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Top antwoorden... O0

Wat zijn dan die heading en hoogte instructies? En dan doelt de verkeersleiding op dat ze misschien onder druk worden gezet ofzo(denk aan terrorisme)...?


ArjanSPL

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 324
  • Schiphol-fiel, HV Geďnteresseerd
Welke richting / baan ILS ze op willen / kunnen en welke hoogte ze moeten houden.
Al is het in dit soort gevallen geloof ik vaak aan de captain om aan te geven wat zijn / haar voorkeur is als ik mij niet vergis (Caprice?)


Gast

  • Gast
Welke richting / baan ILS ze op willen / kunnen en welke hoogte ze moeten houden.
Al is het in dit soort gevallen geloof ik vaak aan de captain om aan te geven wat zijn / haar voorkeur is als ik mij niet vergis (Caprice?)

@FF4266: nee, dat heeft niets met eventueel terrorisme te maken, daar zijn andere methodes voor waarover ik me niet uitlaat.

Zoals ArjanSPL aangeeft. Bij een Mayday is het aan de piloot wat HIJ wil doen, zijn indicaties en zijn intenties zijn leidend, ATC zal zo snel mogelijk het overige verkeer uit zijn gewenste vliegroute halen en alle instanties op de hoogte houden van de intenties van de crew. ICAO (de internationale luchtvaart autoriteit en organisatie) heeft hiervoor een ondersteunende procedure opgesteld, genaamd ASSIST, wat als hulpmiddel voor de ATC-er dient in geval van een emergency:

Acknowledge the call and the nature of emergency; get the squawk
Separate the aircraft from other traffic. Give it room to manoeuvre
Silence – on the frequency. Provide separate frequency where possible – this prevents unnecessary clutter for the pilots
Inform those who need to know and those who can help; inform others as appropriate
Support the pilots in any way possible – Start to think of alternative routings, etc.
Time – Give the pilots time to collect their thoughts, don’t harass them for information. Time produces good decisions!

Het is de crew die ATC op de hoogte houdt van hun intenties, wat ze wel en niet kunnen en op basis daarvan assisteert ATC zo goed als mogelijk. ATC gaat expliciet NIET continu vragen wat er aan de hand is, dat doet de crew vanzelf wel als ze in de cockpit de boel op orde hebben. Als een crew aangeeft nog wél te kunnen manouvreren op basis van heading- en hoogte-instructies van de verkeersleiding maakt dit het voor ATC iets makkelijker omdat dan niet al het overige verkeer aan de kant hoeft te worden geschopt.