Welke richting / baan ILS ze op willen / kunnen en welke hoogte ze moeten houden.
Al is het in dit soort gevallen geloof ik vaak aan de captain om aan te geven wat zijn / haar voorkeur is als ik mij niet vergis (Caprice?)
@FF4266: nee, dat heeft niets met eventueel terrorisme te maken, daar zijn andere methodes voor waarover ik me niet uitlaat.
Zoals ArjanSPL aangeeft. Bij een Mayday is het aan de piloot wat HIJ wil doen, zijn indicaties en zijn intenties zijn leidend, ATC zal zo snel mogelijk het overige verkeer uit zijn gewenste vliegroute halen en alle instanties op de hoogte houden van de intenties van de crew. ICAO (de internationale luchtvaart autoriteit en organisatie) heeft hiervoor een ondersteunende procedure opgesteld, genaamd ASSIST, wat als hulpmiddel voor de ATC-er dient in geval van een emergency:
Acknowledge the call and the nature of emergency; get the squawk
Separate the aircraft from other traffic. Give it room to manoeuvre
Silence – on the frequency. Provide separate frequency where possible – this prevents unnecessary clutter for the pilots
Inform those who need to know and those who can help; inform others as appropriate
Support the pilots in any way possible – Start to think of alternative routings, etc.
Time – Give the pilots time to collect their thoughts, don’t harass them for information. Time produces good decisions!
Het is de crew die ATC op de hoogte houdt van hun intenties, wat ze wel en niet kunnen en op basis daarvan assisteert ATC zo goed als mogelijk. ATC gaat expliciet NIET continu vragen wat er aan de hand is, dat doet de crew vanzelf wel als ze in de cockpit de boel op orde hebben. Als een crew aangeeft nog wél te kunnen manouvreren op basis van heading- en hoogte-instructies van de verkeersleiding maakt dit het voor ATC iets makkelijker omdat dan niet al het overige verkeer aan de kant hoeft te worden geschopt.