4500 gevallen van geweld in Ziekenhuizen

Auteur Topic: 4500 gevallen van geweld in Ziekenhuizen  (gelezen 5123 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Gepost op: 15 april 2013, 07:59:57
4500 gevallen van geweld ziekenhuizen'

Er zijn jaarlijks 4500 gevallen van geweld tegen personeelsleden van ziekenhuizen.

Dat blijkt uit onderzoek van het AD.

Het gaat bij 1200 gevallen om fysiek geweld, zoals slaan en schoppen. In 200 gevallen is het geweld zo ernstig dat de dader een toegangsverbod krijgt.
De daders zijn veelal drank- en drugsgebruikers en patiënten met psychische klachten.
Het AD kreeg van een derde van de ziekenhuizen inzage in de gegevens. Omgerekend naar alle 93 ziekenhuizen komt dat neer op 12 gevallen van geweld per dag.

Edith Schippers
''Men verleent dag in dag uit met hart en ziel hulp aan mensen die dat nodig hebben. Het aantal incidenten is dan ook volstrekt ontoelaatbaar'', reageert minister Edith Schippers van Volksgezondheid op de cijfers.
Zij promoot het doen van aangifte en onderzoekt wanneer medici hulpverlening mogen staken in geval van agressie. Sinds kort kan zorgpersoneel anoniem aangifte doen, maar het is nog niet bekend hoe vaak dat gebeurt.
De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) noemt het geweld 'niet acceptabel'.

BRON: NU.nl


 


Deel:


Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1 Gepost op: 15 april 2013, 08:20:51
Heel triest! Heb een aantal maal in het ziekenhuis gelegen en heb zeer veel bewondering voor met name het verplegend personeel gekregen. Wat die allemaal voor hun kiezen krijgen, niet te geloven. Zij zijn er nota bene om ons te helpen in mindere tijden...

Maar ook als het geweld tegen doktoren is gericht: dit moeten we niet willen met z'n allen.

Blijf gewoon met je poten van een ander af! Waarom denken veel mensen dat zij bijvoorbeeld veeel belangrijker zijn dan andere patiënten? Alsof die voor hun lol naar het ziekenhuis gaan. Is beetje ook de maatschappij heden ten dage: ikke, ikke en de rest kan stikke.

Zou kiezen voor een mengsel van maatregelen, zoals en verbod om betreffende ziekenhuis minimaal een jaar te betreden naast maatregelen via het strafrecht.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #2 Gepost op: 15 april 2013, 10:41:41
Tsja, dat strafrecht....
Heb helaas niet meer zo'n vertrouwen in dat rechtsysteem. Agressie tegen hulpverleners wat voor de rechter kwam en dan had de rechter toch meer medelijden met de agressor dan het slachtoffer. En zo wandelen ze weer vrolijk de rechtzaal uit...
Want ja. Bij de dader zat het even allemaal niet zo mee. Drugs gebruikt terwijl hij heel goed wist dat het psychoses triggerde. En dan is het begrijpelijk dat je jezelf even niet in de hand hebt... Moet kunnen toch?

Of hebben we het hier dan eigenlijk over "met voorbedachte rade"?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #3 Gepost op: 15 april 2013, 10:48:33
Zou kiezen voor een mengsel van maatregelen, zoals en verbod om betreffende ziekenhuis minimaal een jaar te betreden naast maatregelen via het strafrecht.

Geweld is niet acceptabel, en het personeel en de andere patienten hebben recht op bescherming.
Maar hoe gaan verboden en straffen helpen als, volgens het artikel, het meeste geweld komt van "drank- en drugsgebruikers en patiënten met psychische klachten". Met andere woorden: mensen die op dat moment hoogst waarschijnlijk niet rationeel denken en handelen....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #4 Gepost op: 15 april 2013, 10:54:12
Als ze dan toch stevig gestraft worden zullen ze misschien de volgende keer even twee keer denken voordat ze zich weer vol laten lopen of nog even een spuit zetten?

Psychiatrie is andere koek. Maar soms wordt een psychiatrische aandoening wel heel gemakkelijk gebruikt als dekmantel.
Want veel psychiatrische patiënten zijn gewoon toerekeningsvatbaar.
Natuurlijk zijn er voorbeelden waarbij dat niet het geval is. Maar dat zijn vaak ook de patiënten waar geen aangifte tegen gedaan wordt. Een hulpverlener voelt denk ik vaak wel aan wanneer iemand echt iets toe te rekenen valt.
(al vindt ik dan nog steeds dat je aangifte moet doen, sommige dingen zijn gewoon weg niet te accepteren)
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 15 april 2013, 10:58:54
Geweld is niet acceptabel, en het personeel en de andere patienten hebben recht op bescherming.
Maar hoe gaan verboden en straffen helpen als, volgens het artikel, het meeste geweld komt van "drank- en drugsgebruikers en patiënten met psychische klachten". Met andere woorden: mensen die op dat moment hoogst waarschijnlijk niet rationeel denken en handelen....

Volgens mij lopen er twee topics over hetzelfde onderwerp. Ik heb zelfs problemen met de wijze van formuleren het gaat niet om "drank- en drugsgebruikers met psychische klachten". In realiteit gaat het om psychiatrische patienten die door de bezuinigingen en hervormingen in de geestelijke gezondheidszorg tussen wal en schip vallen.

Veel van deze patienten zijn altijd "onrustig in hun hoofd" om het tegen te gaan grijpen ze naar drank of drugs (als zelfmedicatie). In de media worden ze gezien als "verwarde man". Ook hier op het forum is de ophef enorm als een agent wordt neergestoken. Dit soort incidenten zijn ook zeer schokkend, edoch de vraag blijft of de dader veel valt te verwijten. Ik verwijt het vooral aan het gebrek aan goede geestelijke gezondheid.

Als niemand er iets aan doet is het voorspelbaar dat de politie steeds vaker te maken krijgt met compleet onberekenbare mensen of dat de brandweer steeds vaker uitrukt omdat "verwarde" mensen hun eigen huis in brand steken.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #6 Gepost op: 15 april 2013, 11:03:54
'Gewone' mensen met een kort lontje uiteraard sowieso aanpakken en bij drugs- en alcohol gerelateerd geweld ook. Als je met je dronken kop iemand doodgereden hebt geldt bij de rechter ook niet als verzachtende omstandigheid dat je het allemaal ff minder zag, integendeel...

Psychiatrische patiënten (al dan niet onder invloed ....) zijn idd een verhaal apart. Van geval tot geval bekijken dan. Hoewel de pijn en het letsel van een klap niet minder zal zijn en je eigenlijk vergelding zou willen.

Die verhalen van 'geweld jegens hulpverleners strenger bestraffen' geloof ik overigens allemaal wel. Is doorgaans kretologie van het OM en politie vlak voor Oud&Nieuw e.d. De ervaring leert dat er dan weliswaar extra hoog wordt geëist, maar dat de rechters daar op z'n Hollands gezegd schijt aan hebben.   :-\
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #7 Gepost op: 15 april 2013, 11:22:05
Inderdaad lopen er twee topics over dit onderwerp. Ik heb hem hier neergezet en onder ambulance, omdat dat mogelijk twee verschillende discussies oplevert.

Zeker wat betreft de vraag wanneer je een hulpverlening kunt en mag staken.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #8 Gepost op: 15 april 2013, 11:33:56
Als ze dan toch stevig gestraft worden zullen ze misschien de volgende keer even twee keer denken voordat ze zich weer vol laten lopen of nog even een spuit zetten?

Denk je dat of hoop je dat? ;)

Voor de goede orde: mijn perspectief is niet het "zielige" voor de dader, maar de effectiviteit van maatregelen voor de echte veiligheid. Dat mensen ter verantwoording worden geroepen voor hun (mis)daden is helemaal terecht. Maar wat voor bescherming biedt het ziekenhuis personeel (en andere hulpverleners)? Gaan die zich echt veiliger voelen, laat staan echt veiliger zijn?

In het algemeen is het een soort "pavlov" reactie geworden om bij dit soort berichten te roepen om  "zwaarder/langer/eerder/meer" te straffen.
Terwijl duidelijk is dat zwaarder straffen wel beter recht doet aan het vergeldingsprincipe (ook belangrijk!), maar veel minder bijdraagt aan afschrikking. Voor afschrikking is de pakkans veel belangrijker. Maar ook dan veronderstelt men een (mate van) rationaliteit.
Zonder dit te kunnen onderbouwen, kan ik me voorstellen dat ziekenhuizen (en andere zorginstellingen) vaker te maken krijgen met niet rationeel handelen. Wat voor soort maatregelen kan je daar tegen nemen?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #9 Gepost op: 15 april 2013, 11:54:53
Die verhalen van 'geweld jegens hulpverleners strenger bestraffen' geloof ik overigens allemaal wel. Is doorgaans kretologie van het OM en politie vlak voor Oud&Nieuw e.d. De ervaring leert dat er dan weliswaar extra hoog wordt geëist, maar dat de rechters daar op z'n Hollands gezegd schijt aan hebben.   :-\

Zonder offtopic te willen gaan:
Uit onderzoek blijkt dat, tot 2012, vooral het OM niet consequent de hoogste strafeis indient. Uit dat zelfde onderzoek blijkt dat rechters in hun uitspraken 90% van de strafeis opleggen..
Het complete onderzoek kan je hier downloaden.

Ook voor 2011 volgden rechters in de meeste gevallen van geweld tegen hulpverleners de strafeis van het OM.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten