Als ze dan toch stevig gestraft worden zullen ze misschien de volgende keer even twee keer denken voordat ze zich weer vol laten lopen of nog even een spuit zetten?
Denk je dat of hoop je dat?
Voor de goede orde: mijn perspectief is niet het "zielige" voor de dader, maar de effectiviteit van maatregelen voor de echte veiligheid. Dat mensen ter verantwoording worden geroepen voor hun (mis)daden is helemaal terecht. Maar wat voor bescherming biedt het ziekenhuis personeel (en andere hulpverleners)? Gaan die zich echt veiliger voelen, laat staan echt veiliger zijn?
In het algemeen is het een soort "pavlov" reactie geworden om bij dit soort berichten te roepen om "zwaarder/langer/eerder/meer" te straffen.
Terwijl duidelijk is dat zwaarder straffen wel beter recht doet aan het vergeldingsprincipe (ook belangrijk!), maar veel minder bijdraagt aan afschrikking. Voor afschrikking is de pakkans veel belangrijker. Maar ook dan veronderstelt men een (mate van) rationaliteit.
Zonder dit te kunnen onderbouwen, kan ik me voorstellen dat ziekenhuizen (en andere zorginstellingen) vaker te maken krijgen met niet rationeel handelen. Wat voor soort maatregelen kan je daar tegen nemen?