Wanneer hulpverlening stoppen bij bedreiging / geweld?

Auteur Topic: Wanneer hulpverlening stoppen bij bedreiging / geweld?  (gelezen 17687 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #30 Gepost op: 17 april 2013, 22:35:39
De discussie is niet onzinnig, het gaat om hier om verpleegkundigen die niet meer hun werk kunnen doen dankzij tuig. Het probleem hoort niet thuis op het bordje van de zorg. Het is niet de arts of de verpleegkundige die moet gaan bepalen wanneer ze gaan vluchten of afzien van behandeling omdat ze zich zorgen maken om de gevolgen voor hun priveleven. Het tuig-probleem is een probleem van de politie, zij moeten het oplossen.

Het alternatief wat geboden worden is een oproep om vaker aangifte doen bij de politie. Dat is puur symboliek want iedereen weet wel dat aangifte doen bij de politie een tijdrovende zaak is en de kans gering is dat de politie er iets mee doen. Misschien zijn hier wel artsen of verpleegkundigen op het forum die zoveel vertrouwen in de Hermandad hebben dat ze voortaan eerder aangifte gaan doen, ik geloof er niet in en beschouw als zinloze tijdsverspilling.

Ik hoef mijn persoonlijke mening niet voor mij te houden, je gaat hier ook niet aan forumleden die vol bewondering schrijven over de mooie zwaalichtjes van politiewagens om hun persoonlijke mening voor zich te houden. Of hebben al die politie-liefhebbers eerst de door jou voorgeschreven literatuur doorgenomen en beschikken ze over alle kennis van zaken voor ze hun mening over politie hier posten?

Maar dan gaat het hier inderdaad wel om een persoonlijke mening, eentje in de categorie dertien in het dozijn. Net zoals dat wij allemaal wel eens een mening over de zorg hebben, wat daar allemaal wel niet goed gaat...

Je haalt in je "mening" een aantal dingen aan die gewoon feitelijk onjuist, niet relevant of zelf onmogelijk zijn. Opmerkingen als " Het tuig-probleem is een probleem van de politie, zij moeten het oplossen" geven aan dat je over onvoldoende vakinhoudelijke kennis beschikt om dit onderwerp op een professionele manier te kunnen beschouwen.

Ik ga hier geen college geven in hoe het dan wel in elkaar steekt, maar hou dit wel in je achterhoofd als je vanuit je eigen perspectief iets opschrijft. Veel op het forum kunnen leren van uw vakinhoudelijke medische kennis, andersom kunnen medische professionals misschien wat opsteken over een stukje sociaal veiligheidsbeheer.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #31 Gepost op: 17 april 2013, 22:37:37
Tja, en als we dit allemaal gaan roepen doet er uiteindelijk niemand meer aangifte ::)
Resultaat is dat als er iemand wordt aangehouden, de kans groot is dat zo,n figuur weer zo vrij op straat loopt wegens gebrek aan bewijs. Had voorkomen kunnen worden door aangifte te doen. ::)

Waarom zou je het niet roepen? Op 15 april roept de minister iets over geweld in de zorg en dat het belangrijk is dat medici en verpleegkundigen actie ondernemen door vaker aangifte te gaan doen.

Een dag later heeft de Tweede Kamer een debat wat gebaseerd is op officiele rapportages waaruit blijkt dat er in Nederland sprake is van 8,2 miljoen misdrijven, van amper een kwart wordt aangifte gedaan. Van alle aangiftes wordt een verwaarloosbaar klein percentage opgelost. In vergelijking met buurlanden Duitsland en Belgie zijn de Nederlandse cijfers bedroevend slecht.

Waarom moeten mensen in de zorg ineens vaker aangifte gaan doen van de minister? Omdat de cijfers die in het debat worden genoemd zoveel vertrouwen wekken?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 17 april 2013, 22:42:41
Waar ik op doel is dat deze discussie geen zin heeft omdat jij niet met steekhoudende argumenten komt. Je roept uit pure frustratie een aantal argumenten die echt kant noch wal raken en absoluut de politie niet aan te rekenen zijn.

Het gaat hier over bedreigingen en geweld tegen artsen en verpleegkundigen. Dat het kan en onvoldoende beheersbaar is is per definitie de politie aan te rekenen. Zij handhaven de openbare orde en hebben daar het monopolie op. Waar wil je in vredesnaam heen, de  politie in de slachtofferrol?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #33 Gepost op: 17 april 2013, 22:45:47
Je hebt me verleid om toch nog één reactie te geven, aangezien je weer met een argument komt waaruit blijkt dat je totaal niet weet waar je het over hebt.
Je kunt Nederland niet vergelijken met Duitsland zoals jij het doet, dat is als een appel met een peer vergelijken.

Duitsland kent namelijk het legaliteitsbeginsel, in Nederland wordt gewerkt volgens het opportuniteitsbeginsel. Een zeer belangrijk verschil, maar ik laat het aan jou over om je daar OOK eens in te verdiepen!!

Het gaat hier over bedreigingen en geweld tegen artsen en verpleegkundigen. Dat het kan en onvoldoende beheersbaar is is per definitie de politie aan te rekenen. Zij handhaven de openbare orde en hebben daar het monopolie op. Waar wil je in vredesnaam heen, de  politie in de slachtofferrol?

Ohja hebben wij daar het monopolie op? Ik kan zo 25 organisaties noemen die de openbare orde handhaven. Volgensmij verwar je dit met het geweldsmonopolie. Affijn, ik ga hier niet op in... dat is volstrekt kansloos namelijk. Makkelijk hé, schreeuwen vanaf de zijlijn!  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 17 april 2013, 22:47:55
Waarom zou je het niet roepen? Op 15 april roept de minister iets over geweld in de zorg en dat het belangrijk is dat medici en verpleegkundigen actie ondernemen door vaker aangifte te gaan doen.

Een dag later heeft de Tweede Kamer een debat wat gebaseerd is op officiele rapportages waaruit blijkt dat er in Nederland sprake is van 8,2 miljoen misdrijven, van amper een kwart wordt aangifte gedaan. Van alle aangiftes wordt een verwaarloosbaar klein percentage opgelost. In vergelijking met buurlanden Duitsland en Belgie zijn de Nederlandse cijfers bedroevend slecht.

Waarom moeten mensen in de zorg ineens vaker aangifte gaan doen van de minister? Omdat de cijfers die in het debat worden genoemd zoveel vertrouwen wekken?
1 ding is heel zeker, berichten zoals je nu hier op het forum hebt geplaatst, dat aangifte doen zinloze tijdsverspilling is dragen 0,00 bij aan het besef van slachtoffers van misdrijven dat aangifte doen juist nodig is om de misdadigers achter slot en grendel te krijgen. Doen slachtoffers niets, blijven die misdadigers vanzelf vrij rond lopen. En doen ze het de volgende keer zo weer.  Is dat waar we naar toe willen? De opsporing en aanhouding van een misdadiger begint bij een snelle en correcte aangifte. Niet door het doen van aangifte te bestempelen als zinloze tijdsverspilling, dat vindt ik namelijk zinloos en tijdsverspilling.

Het gaat hier over bedreigingen en geweld tegen artsen en verpleegkundigen. Dat het kan en onvoldoende beheersbaar is is per definitie de politie aan te rekenen. Zij handhaven de openbare orde en hebben daar het monopolie op. Waar wil je in vredesnaam heen, de  politie in de slachtofferrol?
Tja, maar als je geen aangifte doet van het voorval heeft de politie geen middelen om een persoon aan te houden die mogelijk verdacht is van dat misdrijf. Of moet er zomaar iemand van straat geplukt worden?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 17 april 2013, 22:57:07
Je hebt me verleid om toch nog één reactie te geven, aangezien je weer met een argument komt waaruit blijkt dat je totaal niet weet waar je het over hebt.
Je kunt Nederland niet vergelijken met Duitsland zoals jij het doet, dat is als een appel met een peer vergelijken.

Duitsland kent namelijk het legaliteitsbeginsel, in Nederland wordt gewerkt volgens het opportuniteitsbeginsel. Een zeer belangrijk verschil, maar ik laat het aan jou over om je daar OOK eens in te verdiepen!!

Ohja hebben wij daar het monopolie op? Ik kan zo 25 organisaties noemen die de openbare orde handhaven. Volgensmij verwar je dit met het geweldsmonopolie. Affijn, ik ga hier niet op in... dat is volstrekt kansloos namelijk. Makkelijk hé, schreeuwen vanaf de zijlijn!  O0

Ik weet niet vanaf welke zijlijn jij schreeuwt, maar mij lijkt dat als het het gaat om geweld je de politie moet hebben, niet de buurtconcierge. De politie heeft het monopolie om op te kunnen treden.

Van mij mogen ze het ook privatiseren, gewoon beveiligingsbedrijven waar flinke kerels werken die bevoegdheden krijgen om geweld te mogen gebruiken waardoor iedere arts of verpleegkundige de garantie heeft veilig te kunnen werken.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #36 Gepost op: 17 april 2013, 23:01:39
Van mij mogen ze het ook privatiseren, gewoon beveiligingsbedrijven waar flinke kerels werken die bevoegdheden krijgen om geweld te mogen gebruiken waardoor iedere arts of verpleegkundige de garantie heeft veilig te kunnen werken.

Wat een sensatie zo op de woensdagavond, hoop dat je zelf ook snapt dat dit echt helemaal nergens op slaat...  ::)


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #37 Gepost op: 17 april 2013, 23:04:58
Is het de schuld van de politie dat zij de openbare orde niet voldoende kunnen handhaven? Of zou dat komen doordat zij niet voldoende middelen/mensen hebben. Of komt het door onze fantastische samenleving waarbij veel te lang veel te veel is getolereerd? Omdat dat moest, omdat het beter voor ieders ontwikkeling was?

Als er bij iedere arts, iedere SEH een agent moet zitten dan zal er met het huidige personeelsbestand weinig andere boefjes/boeven vangen worden. Dat is fijn als je thuiskomt en je huis is ineens overhoop gehaald. Jaja het is maar een voorbeeld.

Bij geen aangifte weet men niets, dus kan men niets doen. Tot nu toe hebben bij ons van de laatste 1,5 jaar van de 3 aangiftes op 2 resultaat gehad. Helaas duurt het wel takkelang, maar 2x een veroordeling.

Overal beveiliging prima hoor, heeft mijn zoon tenminste ook werk als hij van school komt.
Wie gaat het trouwens betalen? Het ziekenhuis?
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #38 Gepost op: 17 april 2013, 23:08:26
Wat een sensatie zo op de woensdagavond, hoop dat je zelf ook snapt dat dit echt helemaal nergens op slaat...  ::)

Waarom niet, het kabinet overweegt over private gewapende beveiligers toe te staan om de Nederlandse koopvaardij te beschermen. Waarom zouden we in Nederland niet onze artsen en verpleegkundigen willen beschermen. Als de politie om welke oorzaak dan ook niet in staat is het te doen dan laat je het toch bedrijven doen die het wel kunnen?

Ik kan het niet helpen dat politieliefhebbers en politiemensen zich storen aan mij. Ik stoor me er aan dat SEH zusters soms moeten vluchten of zich zo onveilig voelen dat ze al nadenken over gevolgen voor hun priveleven, terwijl iedereen die er iets aan kan doen het niet beschouwt als hun probleem of het wil oplossen met bureaucratie.

Het kan niet zo zijn dat je gaat roepen tegen artsen of verpleegkundigen dat ze aangifte moeten doen. Dat komt er op neer dat het geweld gewoon blijft plaats vinden op de SEH en de chirurg zijn werkweek vooral kan besteden aan administratie, cijfers aan leveren voor allerhande prestatie-indicatoren, briefjes invullen voor verzekeraars en op het politiebureau moet zitten aangifte te doen. Wanneer moet de chirurg nog opereren?


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #39 Gepost op: 17 april 2013, 23:28:40
Mogen wij dan ook politie op het werk? Er zijn 2 collega's neergestoken, talloze malen per dag worden mijn collega's verbaal en soms fysiek bedreigd. O ja, wij werken in opdracht van artsen om de gezondheid van zijn/haar patiënt te bewaken/verbeteren.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear