We hebben het er hier over dat politie niets preventief mag doen in het ziekenhuis, alleen als er reden voor is.
Maar regels kunnen ook weer eens onder de loep worden genomen en evt aangepast.
Niet dat ik er nu voor ben om op elke SEH maar politie te gaan zetten, dit lijkt me wat overdreven.
Ik denk dat beveiligers (mits ze voldoende middelen en maatregelen hebben) een hele goede aanvulling kunnen zijn op het ziekenhuispersoneel. Maar dan moeten ze wel bij machte zijn om in te kunnen grijpen, en niet alleen met een vlotte babbel.
Agressie trainingen worden hier een beetje afgedaan als zinloos, echter ben ik het daar echt niet mee eens.
Ik heb veel positieve geluiden gehoord rondom deze trainingen (ben zelf ook positief over de training die ik heb gehad) en zie ook dat mensen het geleerde in de praktijk brengen wat preventief werkt tegen geweld.
Tact is soms wel een probleem. Lang niet iedereen op een SEH staat patiënten gewoon netjes en duidelijk te woord, en de uitleg waarmee een patiënt tevreden gesteld kan worden blijft dan vaak achterwege, wat onbegrip oproept.
Het aangeven van wachttijden zou kunnen helpen maar lijkt mij niet te realiseren. Ik denk dat zo'n bord continu aangepast moet worden aangezien men op een SEH niet op volgorde van binnenkomst maar op volgorder van ernst wordt behandeld. Alleen al een goede uitleg van dit systeem kan een hoop problemen voorkomen.
Is de oorzaak van het geweld op SEH's wel eens GOED onderzocht?? Want we trekken hier allerlei voorbeelden uit de kast, maar wat is nu de meest voorkomende oorzaak van agressie? En kunnen we die oorzaak dan niet aanpakken?
Geweld wat niet tegen het personeel is gericht is net zo erg, het personeel zal zich net zo goed bedreigd en niet veilig voelen.
Wel is het zo dat wanneer het aannemelijk is dat anderen verhaal komen halen op een SEH maatregelen genomen kunnen worden. Laat dan inderdaad maar politie standby staan!
Aangifte doen: ik weet dat het moet en zin heeft, echter is bij mij de motivatie ver gedaald door eerder opgedane ervaringen. En ik weet dat dit bij veel collega's ook het geval is.
Je zit drie uur op het bureau, er wordt een prachtig verhaal geschreven, de dader wordt gepakt, en wandelt vervolgens weer vrolijk fluitend de rechtbank uit omdat meneer de rechter even wat medelijden met de dader had...