Wanneer hulpverlening stoppen bij bedreiging / geweld?

Auteur Topic: Wanneer hulpverlening stoppen bij bedreiging / geweld?  (gelezen 17723 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

tuinkabouter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #40 Gepost op: 17 april 2013, 23:34:19
Ik vind het niet eerlijk om het probleem voor de volle 100% neer te leggen op de balie van het politiebureau. Ziekenhuizen hebben als werkgever ook een verantwoording tegenover de werknemers. Dat is ook zo vastgelegd in de arbeidsomstandighedenwet. Daarom denk ik dat het probleem grotendeels thuis hoort op het bureau van de directeur.

Als de werkgever weet dat medewerkers (zeer) regelmatig geconfronteerd worden met geweld dan is het de verantwoording van de werkgever om het personeel te beschermen tegen geweld. En dan is de werkgever verantwoordelijk voor de veiligheid op de werkvloer. En niet de verantwoording van de politie. Kiest een werkgever ervoor om bij agressie en geweld 112 te bellen en het probleem af te schuiven op de politie dan vind ik dat de werkgever iets fout doet. Want als je 112 belt duurt het gewoon eventjes voor de politie er is. De werkgever kan ook zelf (private) veiligheidszorg  inkopen. In de andere sectoren een redelijk goed ingeburgerde werkwijze. Om agressie in een vroeg stadium in de kiem te smoren heb je geen opsporingsbevoegdheid of geweldsinstructie nodig.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #41 Gepost op: 18 april 2013, 06:36:28
Mogen wij dan ook politie op het werk? Er zijn 2 collega's neergestoken, talloze malen per dag worden mijn collega's verbaal en soms fysiek bedreigd. O ja, wij werken in opdracht van artsen om de gezondheid van zijn/haar patiënt te bewaken/verbeteren.

In opdracht van psychiaters?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 18 april 2013, 06:49:58
Ik vind het niet eerlijk om het probleem voor de volle 100% neer te leggen op de balie van het politiebureau. Ziekenhuizen hebben als werkgever ook een verantwoording tegenover de werknemers. Dat is ook zo vastgelegd in de arbeidsomstandighedenwet. Daarom denk ik dat het probleem grotendeels thuis hoort op het bureau van de directeur.

Als de werkgever weet dat medewerkers (zeer) regelmatig geconfronteerd worden met geweld dan is het de verantwoording van de werkgever om het personeel te beschermen tegen geweld. En dan is de werkgever verantwoordelijk voor de veiligheid op de werkvloer. En niet de verantwoording van de politie. Kiest een werkgever ervoor om bij agressie en geweld 112 te bellen en het probleem af te schuiven op de politie dan vind ik dat de werkgever iets fout doet. Want als je 112 belt duurt het gewoon eventjes voor de politie er is. De werkgever kan ook zelf (private) veiligheidszorg  inkopen. In de andere sectoren een redelijk goed ingeburgerde werkwijze. Om agressie in een vroeg stadium in de kiem te smoren heb je geen opsporingsbevoegdheid of geweldsinstructie nodig.

Ik vind het niet eerlijk eerlijk dat een minister van Volksgezondheid het geweld door mondige patiënten met een kort lontje die snel hulp eisen neer legt bij artsen en verpleegkundigen. Als ze het in Den Haag werkelijk ontoelaatbaar vinden horen er passende maatregelen bij waardoor er een einde gemaakt wordt aan deze situatie.

De werkgever kan die veiligheid niet bieden, men moet 112 bellen zodra het uit de hand loopt. Een ziekenhuis is geen cafe waar je een beveiligingsbedrijf aan de poort kan zettten om bepaalde mensen te weren, de zorg moet voor iedereen toegankelijk blijven. Het is verspilling van geld om huidige private beveiliging in te huren, zij maken weinig indruk op mensen die probleemloos overgaan tot slaan en schoppen van artsen en verpleegkundigen.

Drie jaar geleden riep een andere minister precies hetzelfde, nadat tuig iemand dood reed, artsen en verpleegkundigen bedreigden en later zelfs journalisten bedreigden. Het is er niet beter op geworden en in Nederland komen we niet verder dan een herhaling van zetten. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=36259.0


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #43 Gepost op: 18 april 2013, 06:55:32
In opdracht van psychiaters?

Waarom psychiaters?? Wij krijgen alleen maar gevaarlijke gekken?
Nee hoor iov van cardiologen, mdl artsen, longartsen, verpleeghuisarsten, huisartsen, etc, maar ook psychiaters ja. Maar daar lopen niet de beroerdste patienten. Ook niet in de gevangenissen.

Beetje snelle conclusie weer van je.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #44 Gepost op: 18 april 2013, 07:02:28
In opdracht van psychiaters?

Beetje snelle conclusie weer van je.

Conclusie met een vraagteken?


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #45 Gepost op: 18 april 2013, 07:08:08
Veronderstelling dan, je begrijpt prima wat ik bedoel.   :-X
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #46 Gepost op: 18 april 2013, 07:43:49
Voordat we volledig off-topic gaan  ::)
Maar hoe haak je af? dat is wel een lastige denk ik. Want afhaken kan nog meer agressie opwekken...
Hoe haak je af vraag je :)

Door je eigen grenzen goed te kennen, de mogelijkheden om hulp in te roepen te kennen en als ik mezelf in een situatie niet veilig voelt, ga ik er niet meer in. :)

Je hebt helemaal gelijk dat afhaken mogelijk meer agressie op kan wekken. Maar je laten schofferen (of wat dan ook voor agressieve vorm) belonen door wel in de situatie te duiken?
Misschien klinkt dit egoïstisch in vele ogen, maar ik wil nog wel verder en het leuk hebben met  mijn leven.
Zo'n eikel heeft mijn leven al eens één keer drastisch op zijn kop gezet(met de voor mij nodige privé gevolgen), dat laat ik mij nooit meer gebeuren!
Je kan pas voor een ander zorgen, als je het in de eerste plaatst voor jezelf ook kan!
(dat bedoel ik met bovenstaande zin) ;)

Ik vind het niet eerlijk eerlijk dat een minister van Volksgezondheid het geweld door mondige patiënten met een kort lontje die snel hulp eisen neer legt bij artsen en verpleegkundigen. Als ze het in Den Haag werkelijk ontoelaatbaar vinden horen er passende maatregelen bij waardoor er een einde gemaakt wordt aan deze situatie.

Helemaal mee eens!  O0


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #47 Gepost op: 18 april 2013, 08:15:33
Maar niemand zegt toch dat het allemaal alleen op het bordje van ziekenhuispersoneel moet worden gelegd?

Het is een geheel aan maatregelen.

Natuurlijk mag van de politie worden verwacht dat zij actief optreden tegen agressievelingen. Maar je kan het de politie niet kwalijk nemen dat zij niet vooraf in alle gevallen kunnen zien welke dwaas er nu weer uit zijn vel gaat springen en agressief wordt. Dat is slechts in te dammen door helderziendheid dan wel bij ieder patiënt/hulpverlener contact een agent aanwezig te laten zijn. Het eerste gaat 'm uiteraard niet worden en zelfs als er geen verkeerscontrole meer wordt gehouden, is het tweede getalsmatig onmogelijk, laat staan wenselijk.

Dus zullen ziekenhuizen e.d. maatregelen moeten nemen om er zelf ook alles aan te doen om het werken zo veilig mogelijk te maken. Juist om die onvoorziene situaties voor te kunnen zijn dan wel snel de baas te kunnen zijn. Dat iemand aangifte doet na geweld e.d. lijkt mij dan niet meer dan normaal. Dat heeft niets met afschuiven van verantwoordelijkheden te maken maar alles met het kunnen bestraffen van agressievelingen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #48 Gepost op: 18 april 2013, 08:44:57
Maar niemand zegt toch dat het allemaal alleen op het bordje van ziekenhuispersoneel moet worden gelegd?

Het is een geheel aan maatregelen.

Natuurlijk mag van de politie worden verwacht dat zij actief optreden tegen agressievelingen. Maar je kan het de politie niet kwalijk nemen dat zij niet vooraf in alle gevallen kunnen zien welke dwaas er nu weer uit zijn vel gaat springen en agressief wordt. Dat is slechts in te dammen door helderziendheid dan wel bij ieder patiënt/hulpverlener contact een agent aanwezig te laten zijn. Het eerste gaat 'm uiteraard niet worden en zelfs als er geen verkeerscontrole meer wordt gehouden, is het tweede getalsmatig onmogelijk, laat staan wenselijk.

Dus zullen ziekenhuizen e.d. maatregelen moeten nemen om er zelf ook alles aan te doen om het werken zo veilig mogelijk te maken. Juist om die onvoorziene situaties voor te kunnen zijn dan wel snel de baas te kunnen zijn. Dat iemand aangifte doet na geweld e.d. lijkt mij dan niet meer dan normaal. Dat heeft niets met afschuiven van verantwoordelijkheden te maken maar alles met het kunnen bestraffen van agressievelingen.

De uitspraak van de minister wekt wel de schijn dat er een sprake is van een probleem en de oplossing gezocht moet worden in vaker aangifte doen bij politie, voorts onderzoekt men of er mogelijkheden zijn een behandeling af te breken.

Je moet dan bedenken dat het ook kan gaan om derden die door geweld willen bereiken dat een andere persoon die acute medische zorg nodig heeft zijn behandeling niet krijgt.

Men roept wel over 4500 gevallen van geweld in ziekenhuizen maar beseft men dat Nederland amper 100 ziekenhuizen heeft en er 365 dagen in een jaar zitten? Het geweld is daardoor niet meer af te doen als een incident, het is structureel.

Men roept wel over inzet van beveiligers, als je de cijfers beter bekijkt kom je er achter dat het vooral gaat om de afdeling SEH of psychiatrie, de verpleegkundigen zijn de grootste groep slachtoffers, daarna volgen de beveiligers en artsen vormen een relatief kleine groep slachtoffers.

In Nederland moet alles soft en men mag zeker niet generaliseren, iedereen in ziekenhuizen weet prima welke bevolkingsgroepen (woonwagenbewoners en mensen afkomstige uit bepaalde landen) regelmatig verantwoordelijk zijn voor dit geweld. De politie zal het ook wel weten.

Op drukke uitgaansavonden is het voorspelbare dat je ladderzatte figuren binnenkrijgt, ik vind het te triest voor woorden dat je als arts kunt zien dat het gedonder is op de SEH, er geen politie is maar als je naar huis rijdt er 26 agenten een alcoholcontrole staan te houden. Wat mij betreft liggen de prioriteiten verkeerd bij de politie.

Voorts heeft de minister van Justitie al een paar jaar geleden geroepen dat de politie afrekenbaar moet gaan worden op haar prestaties, tot op heden is daar ook niets van terecht gekomen. Artsen en verpleegkundigen zijn wel afrekenbaar op hun prestaties, dus waarom de politie niet?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #49 Gepost op: 18 april 2013, 09:09:52
Dus zullen ziekenhuizen e.d. maatregelen moeten nemen om er zelf ook alles aan te doen om het werken zo veilig mogelijk te maken. Juist om die onvoorziene situaties voor te kunnen zijn dan wel snel de baas te kunnen zijn. Dat iemand aangifte doet na geweld e.d. lijkt mij dan niet meer dan normaal. Dat heeft niets met afschuiven van verantwoordelijkheden te maken maar alles met het kunnen bestraffen van agressievelingen.

Ziekenhuizen kunnen zich niet verdedigen tegen geweld. Wat ziekenhuizen wel doen zijn infantiele cursussen aanbieden voor personeel. Meestal komt dat neer op een juf die een uur lang staat te neuzelen hoe je om moet gaan met boze mensen.

Het zijn bestuurlijke oplossingen die vooral veel geld kosten. Het circus van mensen die zelf weinig kunnen (bestuurders) die mensen inhuren die ook niet veel kunnen (geweldsdeskundige-huppel-de-pup-adviseurs) die vakbekwame mensen (artsen en verpleegkundigen) gaan vertellen hoe ze veilig kunnen werken.

Ik zie liever dat ziekenhuizen geld investeren waardoor je irritatie kunt voorkomen, zoals de lange wachttijden op de SEH. Het is 2013 en iedereen heeft bijna de beschikking over (mobiel) internet.

Je kunt bijvoorbeeld de wachttijden op de SEH aangeven, zodat iedereen weet hoelang je moet wachten op de SEH in het Radboud en hoe lang je moet wachten op de SEH van CWZ. Als men weet dat de wachtijd in Nijmegen 50 minuten is terwijl je in Rijnstate Arnhem of Rivierenland Tiel gelijk aan de beurt bent kan men zelf kiezen waar ze heen gaan.

https://fastertimes.org/Default.aspx