Maar niemand zegt toch dat het allemaal alleen op het bordje van ziekenhuispersoneel moet worden gelegd?
Het is een geheel aan maatregelen.
Dat lijkt mij ook.
Los van de hele discussie over de politie capaciteit en hoe die wordt ingezet. Er is, volgens mij, ook gewoon een grens aan wat elke betrokken partij mag en kan.
De politie is mede verantwoordelijk voor het handhaven van de openbare orde. Ziekenhuizen zijn wel gedeeltelijk publiekelijk toegankelijk, maar behoren in principe niet tot de "openbare ruimte" waar de politie de bevoegdheden heeft om die openbare orde te handhaven. Zwart/wit gezegd: de Politie heeft geen wettelijke grond om zo maar een ziekenhuis binnen te gaan voor het preventief handhaven van de openbare orde. Wat niet wil zeggen dat de Politie een ziekenhuis niet mag betreden op andere gronden, bijv om iemand te bezoeken of zelf een behandeling te onder gaan.
Op dat gebied is een ziekenhuis toch echt niet anders dan bijv een winkel of horeca gelegenheid. Pas op het moment dat er iets gebeurd (dat kan ook een melding van dreiging van geweld zijn) heeft de Politie een wettelijke grond om op te treden.
Omdat zorg voor iedereen toegankelijk moet zijn, zijn ziekenhuizen natuurlijk kwetsbaarder dan andere publiek toegankelijke instellingen.
Toch is het ziekenhuis zelf, in eerst instantie, verantwoordelijk voor de bescherming en beveiliging van hun personeel, patiënten en bezoekers. Op papier is dat duidelijk, maar in de praktijk, volgens mij, betekend meer geld/aandacht voor die maatregelen, minder geld/aandacht voor de eigenlijke zorg.
Als er een incident is geweest, dan is het wel de Politie die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van opsporing. Helaas kan ik geen cijfers vinden over hoe effectief en efficiënt dit gebeurd.
Wel lijkt mij het wijzen naar "de Politiek" iets te makkelijk. "De Politie" heeft als organisatie ook een eigen verantwoordelijkheid, ook al is die ingeperkt door OM, Burgemeesters, wet en regelgeving. Dat de agent op straat daar weinig invloed op heeft, doet daar niks aan af.
Tot slot is het OM verantwoordelijk voor de vervolging van daders, en ook hier zijn geen eenduidige cijfers te vinden.
Ik werk niet in de zorg en ben geen Politie Ambtenaar, dus ik ga hier niet roepen wat er allemaal beter of anders kan. Ook ga ik mijn eigen ervaringen van bezoeken aan een SEH niet gebruiken als norm voor alle maatregelen.
Volgens mij weten verpleegkundigen en artsen zelf het beste, wat ze kunnen doen met een patiënt die agressief is door/onder invloed van een aandoening. Wel kan ik me voorstellen dat er bij betrokken ziekenhuis afdelingen, al veel langer door personeel om maatregelen wordt gevraagd voor de andere groep agressievelingen. Of daar door een werkgever adequaat op gereageerd wordt, kan ik niet inschatten.