Ik vraag me af of in geval van een brandinzet de verbinding tussen de brandkraan en de pomp enkel of dubbel uitgevoerd moet worden. Ik kan dat namelijk nergens terug vinden in de lesstof.
Ik kan me voorstellen dat in geval van dubbel uitleggen de ene leiding kan dienen als backup voor het geval er in de andere een lek ontstaat. Maar is het ook verplicht volgens de les- en leerstof om deze leiding dubbel uit te voeren?
Een toevoerslangleiding naar een verdeelstuk wordt per slot van rekening ook niet dubbel uitgevoerd en je neemt ook geen tweede HD-straal mee naar binnen voor het geval de eerste niet werkt.
Een tweede argument voor het dubbel uitleggen zou de benodigde capaciteit kunnen zijn. Die vlieger gaat volgens mij ook niet helemaal op omdat een opzetstuk volgens mij een diameter heeft van 63,5 millimeter (2,5 inch). Een toevoerslang heeft een diameter van 75 millimeter, dus wat capaciteit betreft maakt dat niet uit.
Zie ik iets verkeerd in de berekening misschien? Of zijn er andere argumenten om een dergelijke leiding dubbel uit te leggen.
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik leer mijn cursisten pompbediener altijd om dubbel aan te sluiten. Daarvoor zijn in mijn ogen in ieder geval 2 argumenten.
1. Veiligheid. De kans dat de voedingsleiding naar de pomp kapot gereden wordt is groter dan dat dat bij de toevoerleiding gebeurt. Als je je voertuig doordacht plaatst, hoe je met de toevoer de straat niet over. De aanvoer naar je pomp voer je dubbel uit, zodat als er 1 sneuvelt je niet direct helemaal zonder zit. Dit kun je per situatie nog verder nuanceren natuurlijk.
2. Een dubbele leiding heeft een lager wrijvingsverlies. Op 20 meter vanaf een brandkraan zal je dat niet zo merken, maar in een WTS situatie is het wel iets om rekening mee te houden. Meer water krijg je er niet door uit je OBK, alleen je drukverlies is minder.
Wellicht zijn er nog wel andere argumenten aan te voeren voor een dubbele leiding, of juist voor een enkele leiding.