De profcheck voor ambulancebemanning is landelijk geregeld, inderdaad eens in de 5 jaar. (zou dat niet elke twee jaar worden?)
Op de Academie voor Ambulancezorg (Harderwijk) doorloop je 4 volledige casussen, die beoordeeld worden door examinatoren. Dit zijn tevens docenten aan deze opleiding. Alle casussen moeten goed volbracht worden. Deze casussen zijn uit de praktijk gegrepen. Je kunt een motorrijder daadwerkelijk onder een vangrail aantreffen, een kind "daadwerkelijk" met zijn arm vast in een hakselaar etc. Bij het niet halen van deze profcheck is er inderdaad sprake van een tijdelijke "degradatie", dus óf niet op de auto of (indien daar plaats is) op de B-auto.
Verder moet elke ambulanceverpleegkundige elke twee jaar zijn voorbehouden handelingen tonen, inclusief de daarbij behorende theoretische kennis. Dit gebeurd vaak bij de diensten zelf, aan de hand van checklisten. Praktijkopleiders of Regionaal opleidingscoördinatoren toetsen deze vaardigheden.
Dan is er nog de tweejaarlijkse protocollentoets, deze moet voor 70% goed gescoord worden
Verder de nodige verplichte oefeningen die met goed resultaat afgerond moeten worden (vaak beoordeeld door praktijkopleiders)
Bij sommige diensten loopt jaarlijks een praktijkopleider een dag met je mee en zijn er systemen waarbij je beoordeeld wordt door collega's.
En als je een poos geen praktijkervaring op hebt kunnen doen (door bv zwangerschap of ziekte) loop je eerst een periode met collega's mee, daarna doe je een vaardighedentoets (vaak met praktijkcasussen) voordat je weer zelfstandig op de auto mag.
Dit alles onder verantwoordelijkheid en soms onder toeziend oog van de MMA. (Met wat voor achtergrond dan ook, ik ben niet op de hoogte van de achtergronden van alle MMA's)
Afhankelijk van de "ernst" van evt falen zal een gesprek volgen met de MMA, en evt verplichte cursussen/bijscholingen en sancties zoals het niet in de parate dienst mogen werken, gevolgd door een herkansing.
Bovenstaand verhaal is in ieder geval geldig voor de dienst waar ik werk, er zijn diensten die vaker toets momenten inlassen. Ik weet dat bv de RAVU daar vrij fanatiek in is.