hulp gevraagd met rekensom

Auteur Topic: hulp gevraagd met rekensom  (gelezen 27865 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bjorn

• Gast
Gepost op: 25 april 2005, 16:58:53
Hoi allemaal,

voor de school heb ik weer een andere vraag waar ik niet helemaal uitkom:  ???

een ampul morfine bevat 2,5 % morfine
een patiënt heeft 12,5 mg morfine nodig
hoeveel ml spuit je?

Zelf ben ik er al achter dat er 5 ml gespoten moet worden maar de bewerking weet ik nog niet helemaal.

2,5 % is volgens mij 2,5 mg/100ml.
12,5 / 2,5 is 5 mg
5 * 100 = 500 ml.

Het lijkt mij erg veel om 500 ml morfine (2,5 %) te spuiten.

alvast bedankt björn

Geertje

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 25 april 2005, 17:41:33
Het ligt eraan hoeveel ml er in die ampul zit.

bjorn

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 april 2005, 18:26:52
tja geertje

dat was dus schijnbaar niet van belang

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 25 april 2005, 19:25:37
Je gaat bij dit soort berekeningen uit van de stelling 1 ml = 1 gram = 1000 mg (alsof het puur water is)

Een 1% oplossing bevat dus 1% werkzame stof.
1% van 1000 mg = 10 mg, dus een 1% oplossing komt overeen met 10 mg/ml
(ik onthoud altijd dat alles 10x zo groot wordt als ik van procenten naar mg/ml ga)
2.5% van 1 gram komt dus overeen met 25 mg
een 2.5 procent oplossing bevat dus 25 mg/ml

Als je 12.5 mg nodig hebt spuit je dus 12.5/25=0.5 ml in
(gebruik wel een 2 ml spuit anders wordt het erg onnauwkeurig)

Succes

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

bjorn

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 25 april 2005, 21:05:47
bedankt jaques,

na even na rekenen klopt het geloof ik wel
ik vond het best wel erg dat ik er zelf niet uitkwam, immers opleiding gehad laboratoriumtechniek.

geloof dat ik het onderwerp procenten toch nog maar eens na moet lezen.

groetjes björn

Geertje

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 26 april 2005, 12:56:21
Je gaat bij dit soort berekeningen uit van de stelling 1 ml = 1 gram = 1000 mg (alsof het puur water is)

1% van 1000 mg = 10 mg, dus een 1% oplossing komt overeen met 10 mg/ml
(ik onthoud altijd dat er een 0 achterkomt als ik van procenten naar mg/ml ga)
2.5% van 1 gram komt dus overeen met 25 mg
een 2.5 procent oplossing bevat dus ook 25 mg/ml

Als je 12.5 mg nodig hebt spuit je dus 12.5/25=0.5 ml in
(gebruik wel een 2 ml spuit anders wordt het erg onnauwkeurig)

Succes

Jacques

Mmm, nu ik dit zo lees, begint me dat weer wat te dagen. Waarschijnlijk ben ik deze formule vergeten!  :-[ :-[ :-[. Gelukkig heb ik deze in de praktijk niet nodig, op elke ampul staat hoeveel mg/ml er inzit.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 26 april 2005, 19:01:12
Nou ja zoveel formule is het niet, meer een gewone rekensom waarbij de oplossing vrij eenvoudig te beredeneren is.

Maar in zijn algemeenheid een goede tip voor dit soort zaken: leer zo min mogelijk formules en rijtjes etc  maar begrijp de gedachte er erachter, ben je dan de formule een keer vergeten, dan kun je hem zelf weer afleiden.

(vandaar dat ik zo'n hekel had aan vakken als geschiedenis, daar moest je veel teveel voor onthouden)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 26 april 2005, 22:59:26
Alleen... Morfine weegt niet zoveel als water... Dus zit je er (flink?) naast als je het echt zo berekent, dus waarom wordt de dichtheid van morfine niet gegeven?
Arts  www.alphalog.nl

Ridder Pim

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 27 april 2005, 00:56:57
Medicatie komt meestal ook in verschillende oplossingen, dus vind ik het een kunstfout van de opleiding om dat er niet bij te zetten.
(Bijvoorbeeld 2ml=10mg of 10ml=100mg)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 27 april 2005, 15:20:01
Alleen... Morfine weegt niet zoveel als water... Dus zit je er (flink?) naast als je het echt zo berekent, dus waarom wordt de dichtheid van morfine niet gegeven?

Dat is niet nodig, de oplossingen zijn vaak dermate laag geconcentreerd dat dat niet uitmaakt, zeker niet als je bedenkt hoe (onnauwkeurig) de gewenste dosis in het algemeen bepaald wordt (geschat gewicht/lengte, of zelfs alleen het onderscheid volwassene/kind).

Of anders gezegd, andere factoren zijn veel onnauwkeuriger.

Daar waar het verschil groot wordt zal altijd de aanduiding mg/ml gebruikt worden, of wordt bij het bepalen van de dosis wordt al rekening gehouden met de concentratie van de te gebruiken oplossing, je moet dan x ml oplossing geven, de hoeveel stof wordt niet eens meer vernoemd.

Je hebt dat soort grote verschillen bijvoorbeeld bij een 50% glucose oplossing, de dichtheid van glucose is ongeveer 1.6 en die van water 1

Deze oplossing zal 500 gram glucose per liter bevatten, maar het glucose vormt geen 50% van het totale volume en ook geen 50% van het totale gewicht .
Dat is dus vrij verwarrend

Jacques