Vaarbewijs halen steeds lastiger

Auteur Topic: Vaarbewijs halen steeds lastiger  (gelezen 4089 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 3 mei 2013, 09:55:14
Vaarbewijs halen steeds lastiger

redactie Vaarkrant
AMSTERDAM -
In 2012 is in Nederland 27.000 keer geprobeerd een Vaarbewijsexamen te halen, maar de kans dat dit lukt wordt steeds kleiner. Het slagingspercentage daalde namelijk van ongeveer 70% naar zo'n 60%.

Vamex, dat het vaarbewijsexamen organiseert, vermoedt dat dit komt doordat meer op inzicht en toepassing wordt getoetst en minder op feitelijke kennis.
Hoogopgeleide mannen
Uit een enquête blijkt dat het examen doen voor het Klein Vaarbewijs vooral een "mannen aangelegenheid" is en in het bijzonder iets voor de wat hoger opgeleide Nederlander. Meer dan de helft van de kandidaten doet "vrijwillig" examen en vaart dus niet op een vaarbewijsplichtig schip. Vooral jongeren doen examen omdat zij op speedboot of jetski willen gaan varen. Het percentage geslaagden is onder jongeren gemiddeld wat lager.
Verbeteringen
Sommige zaken rond het vaarbewijs zijn afgelopen jaar verbeterd. Sinds 2012 kun je op vijf locaties op gelijke wijze een beeldschermexamen doen en tegenwoordig is het mogelijk om tot een week voor het examen, de examendatum gratis te verplaatsen. Ook mogen kandidaten als ze zijn gezakt voor Vaarbewijs I, nu toch het examen voor vaarbewijs II afleggen.
Lastiger
Maar er zijn ook zaken die het halen van het felbegeerde papiertje nog lastiger maken. Vanaf 1 september 2013 zal het examen Klein Vaarbewijs niet meer uit 30, maar uit 40 vragen bestaan en kandidaten moeten nog steeds 70% goed hebben om te slagen. Ook worden in de loop van het jaar nieuwe onderwerpen op het examen geïntroduceerd.
Alleen theorie
Het blijft opvallend dat nog in het examen altijd geen praktische toetsing van de vaarkwaliteiten van de deelnemers plaats vindt. Weliswaar wordt meer op kennis en inzicht dan op feitelijke kennis getest, de koppeling tussen theorie en praktijk maakt geen onderdeel uit van het examen.
In deze opzet wordt in het vaarbewijs examen meer gekeken naar het vermogen om theoretische kennis naar een theoretische situatie te vertalen dan naar het gegeven of iemand daadwerkelijk in staat is om een boot veilig te besturen. En dat lijkt ons toch het belangrijkste doel van een vaarbewijsexamen.
www.telegraaf.nl




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2013, 09:59:56
Alleen theorie
Het blijft opvallend dat nog in het examen altijd geen praktische toetsing van de vaarkwaliteiten van de deelnemers plaats vindt.

Nu heb ik een jaren geleden mijn vaarbewijs1 behaald. En toen viel het mij ookal op dat het een puur theoretische cursus is. Er zit totaal geen praktijkgedeelte in. Zou dit gezien de huidige drukte op de ned vaarwegen ook niet moeten gaan veranderen? Een praktisch gedeelte in de cursus?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2013, 10:53:23
Nu heb ik een jaren geleden mijn vaarbewijs1 behaald. En toen viel het mij ookal op dat het een puur theoretische cursus is. Er zit totaal geen praktijkgedeelte in. Zou dit gezien de huidige drukte op de ned vaarwegen ook niet moeten gaan veranderen? Een praktisch gedeelte in de cursus?

Praktisch gezien hebben de vaardiplomas van het CWO meer waarde:

http://www.cwo.nl/data/downloads/H8a%20-%20Kajuitjachtzeilen.pdf

Wettelijk echter weer niet....


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2013, 12:39:46
De Stichting CWO is een samenwerkingsverband van de ANWB, het Watersportverbond en de HISWA. Deze stichting stelt zich tot doel een uniform diplomasysteem voor vrijwillige vaaropleidingen in te richten en in stand te houden. Zo zijn er diploma’s voor bijna elke watersportdiscipline (bijv: kielbootzeilen, jeugdzeilen, zeezeilen, brandingsurfen etc.).

Naast deze diploma's voor watersporters zijn er ook opleidingen en diploma's voor instructeurs en examinatoren in elke tak van watersport. Bovendien wil de CWO de kwaliteit van de vaaropleidingen in Nederland waarborgen en die kwaliteit zichtbaar maken voor de watersporters.

De CWO is van mening dat plezier in watersport gewaarborgd wordt met een goede opleiding. Op deze website vindt u daarom alle informatie en adressen voor uw opleidingswens!

Heeft u een specifieke vraag, dan kan u uiteraard altijd contact opnemen met het CWO-Secretariaat maar kijk eerst bij de FAQ want daar staan de vragen en antwoorden die vaker gesteld worden.

Kijk voor u uw vaarinstructie boekt altijd of de opleidingslocatie bij de CWO is aangesloten zodat u weet dat de kwaliteit en de veiligheid gewaarborgd is!

www.cwo.nl


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2013, 22:37:47
Heb twee weken geleden m'n vaarbewijs gehaald voor inzet op de waterscooter (RWC) van de KNRM. Zowel VB1 als VB2 tegelijk examen gedaan en beide ook in een keer gehaald.  098uo Vond het niet bijzonder moeilijk. Een paar middagen voor gaan zitten met het cursus boek van de ANWB.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!