Onderzoek speedbootongeluk focust op dodemanskoord
redactie Vaarkrant
PADSTOW -
Veiligheid moet bij watersport altijd voorop staan. Een dodemanskoord is een onderdeel dat op een snelle boot niet mag ontbreken. Dat blijkt uit het afschuwelijke bootongeval dit weekend in Engeland.
Dit weekend overkwam de Britse familie Milligan een tragisch ongeluk waarbij vader Nick (51) en dochter Emily om het leven kwamen. Moeder Victoria (39) en zoon Kit (4) liggen met zware verwondingen in het ziekenhuis. De andere twee dochters van het gezin, Amber (12) en Olivia (10) raakten licht gewond.
Het onderzoek naar de oorzaken van dit ongeluk spitsen zich vooral toe op de vraag of er een zogenaamde noodstopschakelaar of dodemanskoord is gebruikt. En als dit werd gebruikt, is de vraag waarom het niet naar behoren functioneerde.
Een dodemanskoord zorgt er voor dat de motor stopt en de boot tot stilstand komt als de bestuurder van boord valt. Dit hulpmiddel is speciaal bedoeld om te voorkomen dat een boot stuurloos doorvaart en ongelukken zoals in Engeland plaats vinden.
Vader Nick en dochter Emily werden door nog onbekende reden uit de boot geslingerd en door de eigen boot overvaren. De Cobra RIB met Yamaha 300 pk buitenboordmotor, eigendom van de familie, voer onbestuurd rondjes met een snelheid van 80 km/u. Niet alleen vader en dochter werden geraakt, de boot voer ook over andere leden van de familie heen.
Toen omstanders de op hol geslagen boot ontdekten, snelde waterski instructeur Charlie Toogood met een collega in een andere boot toe en sprong aan boord van de in een dodelijke projectiel veranderde RIB. Door deze heldendaad is voorkomen dat nog meer mensen het ongeluk met hun leven moesten bekopen.
Voor alle andere bestuurders van snelle boten is de les: vaar nooit, maar dan ook echt nooit zonder dodemanskoord.
www.telegraaf.nl